Big Ass Metal Fest # 18: Lekker avondje extreme metal in Db’s

Facebookrssmail

Op zaredag 30 september stond de alweer 18e editie van het Big Ass Metal Fest gepland in het Utrechtse Db’s. Met op deze editie vooral Nederlandse namen zoals we eigenlijk wel gewend zijn van het festival. Met Shinigami, Paper Doll Decay en Apophys staan er weer leuke vaderlandse acts geprogrammeerd. Het drietal Nederlandse bands wordt aangevuld met de Poolse metal band Materia.

Shinigami

Shinigami is ontstaan in 2014 en kent in Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods) de initiatiefnemer. een mix van death en thrash metal en timmert hiermee flink aan de weg getuige de optredens in binnen -en buitenland en zelfs een Japanse tour eerder dit jaar. Shinigami bracht in 2016 de EP ‘The Arcane Order’ en is druk bezig met de eerste full-length. Db’s is nog matig gevuld wanneer een intro klinkt met Oosterse tonen. Op het podium zit een dame met een elektrische cello en de klanken trekken de aandacht van het aanwezige publiek. Een aparte verschijning bij een extreme metal band maar daarom niet minder leuk. Shinigami knalt uit de startblokken met nummers van de EP ‘The Arcane Order’ en kent in zanger George Oosthoek een uitstekende animator. Behalve dat George de teksten in je gezicht brult en bijzonder bewegelijk en enthousiast de show brengt is hij tussen de nummers vooral bezig het publiek richting podium te bewegen met kreten als: “Er mag gedanst worden”. Shinigami brengt een strakke show, het geluid staat goed en de podium presentatie is dik in orde. Behalve de nummers van de EP worden we getrakteerd op nieuw werk, nummers als bijvoorbeeld ‘Downfall’ en ‘Crushing Titans’ laten horen welke kant de band op gaat. Een leuke show, Shinigami is een band om in de gaten te houden.

Materia

De Poolse metal band Materia bracht de debuutplaat ‘Case Of Noise’ uit in 2013 en na die tijd werd het stil rond de band. Die stilte wordt vanavond in Db’s bruut verbroken. Bij de start van de show zijn het vooral drie mannen van de crew van Materia die publiek willen meeslepen in de pit, dit lijkt te slagen maar na een domme actie van een andere bezoeker blijven de drie mannen alleen over in de pit. Materia brengt een stevig portie metal en lijkt te hinken op twee gedachten. Enerzijds zijn daar vrij technische snelle death metal nummers en anderzijds zijn daar nummers met overduidelijke metalcore invloeden. In een nummer als ‘Case Of Noise’ worden de sterke grunts van gitarist Tadeusz “Tede” Piesiak afgewisseld door clean vocals van bassist Michał “Mihu” Piesiak, die overigens ook flink kan grunten. Hoewel Materia de nummers met veel enthousiasme brengt en er muzikaal niets op aan te merken valt, is de wisseling van stijlen wat tegenstrijdig. Desalniettemin brengen de Polen een leuke show.

Paper Doll Decay

Paper Doll Decay is ontstaan in 2008 en na de EP ‘Desolation’ uit 2015 verscheen vorige maand de debuutplaat ‘March Against the Madness’. Paper Doll Decay brengt een portie brute, op death metal gebaseerde, metal en heeft met zangeres / brulboei Janneke de Rooy een frontvrouw die de aandacht trekt. Met nummers van het debuutalbum en de EP brengt Paper Doll Decay relatief eenvoudige nummers en hoewel de zaal niet volledig gevuld is zijn er voldoende bezoekers die de haren eens flink losgooien. Bij het “oudje” ‘Burst Into Enemies’ stapt Janneke tijdens de instrumentale stukken van het podium om hier ruimte te geven voor bassist en gitarist. Hoezeer Caspar en Sjors ook hun best doen, duidelijk is dat Janneke hier de show steelt met haar zware en veelal krijsende grunts. Paper Doll Decay brengt een vermakelijk optreden maar weet het publiek niet volledig te overtuigen.

Apophys

Apophys is ontstaan in 2012 en brengt technische death metal. In 2015 verscheen de debuutplaat ‘Prime Incursion’ via Metal Blade Records en met deze plaat en de navolgende optredens heeft de band zich in de schijnwerpers gespeeld. De band komt in januari volgend jaar met een nieuw album en deze show in het Utrechtse Db’s is één der laatste in de ‘Prime Incursion’ tijdperk. Ook bij Apophys is het vooral de vocalist Kevin Quilligan die de aandacht op zich weet te vestigen. Het theatrale en de uitzonderlijke expressie, welke af te lezen is van het gezicht, is uniek. De kreet “Satan” vanuit het publiek dekt wellicht niet geheel de lading maar het zij gezegd. Met de nummers ‘Miscreants’ en ‘Requiem for the Absurd’ opent Apophis de set met materiaal van de debuutplaat waarna we met ‘Xiux – The Parasite’ in Db’s getrakteerd worden op het eerste nieuwe nummer. Apophys speelt een strakke en sterke set waarbij vooral drummer Michiel van der Plicht de basis legt met sterk drumwerk. Met ‘What We Will Be’ krijgen we nog een nieuw nummer voorgeschoteld en verder zijn het de sterke en bekende nummers als ‘Humanity’s Epilogue’ en afsluiter ‘The Red Planet’ die de set vullen. Apophys brengt een strakke technische death metal set en overtuigt, het wachten op de nieuw plaat is begonnen.

Al met al kunnen we zeggen dat Big Ass Metal Fest # 18 geslaagd was. De publieke belangstelling was redelijk en dat hebben we in het altijd gezellige Db’s helaas ook wel eens anders meegemaakt.

Foto’s (C) Kick Verhaegen

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ