ACCEPT – SYMPHONIC TERROR: LIVE AT WACKEN 2017
|Het is 10 jaar geleden dat de band Accept weer bij elkaar kwamen en dat gaat groots gevierd worden in 2019. Samen met hun huidige vocalist Mark Tornillo brengt Accept hiervan alvast een voorproefje uit met hun live album ‘Symphonic Terror: live at Wacken 2017’ uit via Nuclear Blast.
‘Symphonic Terror: live at Wacken 2017’ is opgenomen en tevens live wereldwijd uitgezonden vanaf het wereldberoemde Duitse Metalfestival Wacken Open Air op 3 augustus 2017. Het optreden is een zeer kien uitgedacht concept: eerste deel bestaat uit een mix van recent – en oud werk met ‘Die By The Sword’ en ‘Koolaid’ als nagelnieuwe tracks, tweede deel bestaat uit Accept-gitarist Wolf Hoffmanns solowerken ‘Classical’ (1997) En nog recenter ‘A Headbangers Symphony’ (2016) En het derde deel van het optreden bestaat uit allerlei bekende Accept-Anthems zoals ‘Breaker’, ‘Metal Heart’ en uiteraard ‘Balls To The Wall’.
Met zo’n uitgedacht concept, kun je dan nog als luisteraar een buil aan vallen?
Het antwoord is ja en nee. Nee, omdat zowel de oude als nieuwe tracks ‘Die By The Sword’, ‘Restless And Wild’, ‘Dark Side of My Heart’ en vooral ‘Breaker’ nog altijd met evenveel passie, volle energie en overgave gespeeld worden. En ja, omdat ik mij kan voorstellen dat niet elke Accept-fan zit te wachten op een lesje in klassieke muziek die op het live album meer overkomt als een instrumentaal langdurig intermezzo dan echt als onderdeel van het optreden.
Want Accept laat zich vanaf het tweede gedeelte begeleiden door een heus symfonieorkest. Live zal dat best indrukwekkend overkomen, maar op het album komt dit nogal erg langdradig over. Tijdens het tweede gedeelte is het duidelijk dat Wolf Hoffmann het enthousiasme vanuit het publiek vooral moet hebben van zijn gitaarspel dan van het geheel met een orkest. In gitaarspel is zijn versies van bekende klassieke stukken als ‘Scherzo’ en ‘Romeo and Juliet’ geweldig om naar te luisteren.
Pas bij het derde gedeelte gaat het symfonieorkest een geheel vormen met de sound van de band en klinken tracks als ‘Princess of The Dawn’ ‘Stalingrad’ ‘Dark Side of My Heart’, ‘Breaker’, en ‘Metal Heart’ echt verfrissend en lekker energiek. Pas vanaf het begin van het derde gedeelte met ‘Princess of Dawn’ weet zowel de energie van Accept als het symfonisch orkest over te slaan op het publiek.
Uiteraard mochten klassiekers als ‘Metal Heart’, ‘Teutonic Terror’ en ‘Balls To The Wall’ niet in de setlist ontbreken, maar eigenlijk zijn deze teveel gevraagd, en begint vanaf ‘Metal Heart’ de verveling een beetje toe te slaan. Toch wordt met ‘Balls To The Wall’ dit op zich redelijke live album nog prima afgesloten.
Ondanks dat de begeleiding van een symfonieorkest op het live album wat langdradig overkomt in de tweede helft, word je als luisteraar toch wel nieuwsgierig naar hoe het er allemaal heeft uitgezien. Voor de liefhebbers zit er daarom ook een DVD bij van dit optreden. En wie daarna er echt bij wilt zijn is er goed nieuws: de band is van plan om in 2019 met een heus symfonieorkest op tournee te gaan. Wat dit live album betreft valt er credits voor te geven dat het duidelijk te horen is dat er weinig aan de opnamen achteraf weinig gesleuteld is. Maar zo te horen zal de fan met dit album verder een plezierige 2,5 uur tegemoet gaan en daarvoor is de aanschaf van dit album zeer zeker waard. (78/100) (Nuclear Blast)
TRACKLIST SYMPHONIC TERROR
- Die By The Sword
- Restless And Wild
- Koolaid
- Pandemic
- Final Journey
- Night On Bald Mountain
- Scherzo
- Romeo And Juliet
- Pathetique
- Double Cello Concerto in G Minor
- Symphony No. 40 in G Minor
- Princess Of The Dawn
- Stalingrad
- Dark Side Of My Heart
- Breaker
- Shadow Soldiers
- Dying Breed
- Fast As A Shark
- Metal Heart
- Teutonic Terror
- Balls To The Wall
LINE UP ACCEPT
Mark Tornillo – Vocals
Wolf Hoffmann – Guitar
Peter Baltes – Bass
Uwe Lulis – Guitar
Christopher Williams – Drums