Jinjer – Duél
|
‘Duél’ is het vijfde album van deze Oekraïense band. Om Jinjer te categoriseren is onbegonnen werk. Mede door de flexibele stembanden van zangeres en sterkhoudster Tatiana Shmayluk die gaan van lieflijk clean tot rauwe grunt komen alle genres van het heavier segment van de muziek wel voorbij. Ook de muzikanten beheersen hun instrumenten tot in de puntjes zodat we gerust kunnen spreken van een vocaal en instrumentaal album van zeer hoog niveau.
Ook over de teksten is nagedacht. Gezien de situatie waarin het thuisland van Jinjer zich helaas nog steeds bevindt is het onmogelijk om hier in deze review geen aandacht aan te schenken. In 2022 heeft Jinjer officiële toestemming gekregen van het Oekraïense ministerie van Cultuur om over de hele wereld op te treden als ambassadeurs van de Oekraïne. De teksten zijn provocerend en staan bol van symboliek en metaforen. Ze dwingen de luisteraar om zich af te vragen of we nu enkel en alleen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne aan de kaak stellen of de innerlijke conflicten en problemen wereldwijd als ook persoonlijk. Misschien is het antwoord wel beide. Met alles wat er zich momenteel in de wereld afspeelt is ‘Duél’ misschien wel de bijpassende soundtrack.
Intro’s zijn aan Jinjer niet besteed. Opener ‘Tantrum’ blaast je meteen van je stoel. Het einde van het nummer is melodieus doch heavy. ‘Hedonist’ is zoals het grootste gedeelte van het album clean gezongen. Na ongeveer 2 minuten maakt Tatiana gebruik van haar grunt en slaat het om in een goed metal nummer. ‘Rogue’ is een uitstekend groovemetal nummer in de stijl van Lamb Of God en leent zich bij uitstek tot een Wall of Death. ‘Tumbleweed’ is een onwaarschijnlijke maar geslaagde mash-up van No Doubt en Gojira. ‘Green Serpent’ is ‘Pisces’ van ‘Duél’. Jinjer pleegt overduidelijk plagiaat bij zichzelf. De tekst van dit nummer is wel erg sterk en handelt over alcoholverslaving. Zinnen als ‘It’s not him who drinks from the bottle, it’s the bottle that drinks from him’, zijn van een ander kaliber dan ‘I Love You Baby’. De tekst van het nummer Kafka is gebaseerd op twee boeken van deze Duitstalige schrijver.
In deze tijd waarin alle woorden en muzieknoten op een weegschaal worden gelegd is het moeilijk voor artiesten om je artistieke vrijheid te behouden. ‘We moeten voortdurend politiek correct zijn en als we dat volgens bepaalde mensen of groeperingen niet zijn worden we aan de schandpaal genageld’ aldus zangeres Tatiana Shmayluk. ‘Dark Bile’ is het zoveelste nummer waarin Jinjer de beproefde en in het verleden succesvol gebleken opbouw ‘verse-chorus-verse-chorus-bridge-chorus’ toepast. Het gaspedaal wordt weer volledig ingetrapt op ‘Fast Draw’. Geen tijd voor ademruimte en live is een circle-pit gegarandeerd.
Ook op ‘Someone’s Daughter’ speelt Jinjer leentjebuur bij zichzelf. De breakdown op het einde is wel erg mooi. Sterkste punt van ‘A Tongue So Sly’ is wederom de tekst. Een metaforisch nummer met een politieke lading. Afsluiter en titelnummer ‘Duél’ sluit het album gepast af. Het geluid van ‘Duél’ is uitstekend. Alleen de snare drum van Vlad Ulasevich komt er bekaait van af. Het is nog geen niveautje ‘St. Anger’ maar de droge snare verdrinkt een beetje in het brute gitaargeweld en vocale krachtpatserij van Tatiana Shmayluk die snoeihard in de mix staan.
De toch wat jammerlijke en teleurstellende eindconclusie is dat ‘Duél’ klinkt als Jinjer. ‘Duél’ bewijst dat goede bands niet altijd een garantie zijn voor goede albums. Het is moeilijk om ‘Duél’ te betitelen met het predikaat uitstekend. Hiervoor is de kwaliteit van de nummers te wisselvallig. Luistertips zijn ‘Tantrum’, ‘Tumbleweed’ en ‘Fast Draw’. (75/100) (Napalm Records)
Track List
1 Tantrum (3:59)
2 Hedonist (3:45)
3 Rogue (3:11)
4 Tumbleweed (3:21)
5 Green Serpent (4:01)
6 Kafka (4:08)
7 Dark Bile (3:39)
8 Fast Draw (3:13)
9 Someone’s Daughter (4:16)
10 A Tongue So Sly (4:24)
11 Duél (4:47)
Line Up
Tatiana Shmayluk – Vocals
Roman Ibramkhalilov – Guitars
Eugene Abdukhanov – Bass
Vlad Ulasevich – Drums