Rust brengt The Last Shadow Puppets een betere set op Lowlands

Facebookrssmail
Foto (c) Sander van den Berg, http://www.gig-pic.com
Foto (c) Sander van den Berg
http://www.gig-pic.com

Alex Turner en Miles Kane, samen beter bekend als The Last Shadow Puppets, waren dit jaar voor het eerst sinds 2008 weer met een nieuw album op de markt gekomen. Reden genoeg om de mannen uit te nodigen voor een bezoek aan Lowlands. Er is door de jaren heen wel aardig wat veranderd. De toendertijd nog onbekende Miles Kane heeft inmiddels zijn naam steenvast gebeiteld naast die van Alex Turner. Het arrogantielevel is inmiddels ook hoog opgelopen, iets wat redelijk kenmerkend kan staan bij de beide mannen.

Gelijk al vanaf de eerste minuut gebeurde er erg veel. Set opener ‘Calm Like You’ knalde naar buiten, maar Turner en Kane leken elkaar nog niet echt gevonden te hebben. Ze stonden duidelijk beiden aan het roer, alleen wilden ze allebei een andere kant op. Het begin van de show bleef druk en vol met van alles, tot het moment dat Turner besloot aan het langste eind te trekken. Er kwam meer rust in de set in plaats van dat alles gelijk en zo snel mogelijk rechtdoor moest. Het doorduwen van nummers maakte plaats voor meer gevoelsbesef.  ‘The Dream Synopsis’, ‘Miracle Aligner’ en ‘My mistakes Were Made For You’ werden door de rolverdeling veel beter uitgevoerd dan wat we tot dan toe in de set hadden gezien. De muziek verdween niet in de show die ze ervan probeerden te maken, maar het kwam eindelijk naar voren als hoofddoel door de wat lome houding van Turner.

Setsluiter ‘In My Room’ eindigde in een jam waarin bleek dat Turner vermoedelijk nog even bleef hangen voor LCD Soundsystem. ‘I’m excited for LCD Soundsystem’ was de tekst van een briljante slotjam.

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ