The Deaf (Tivoli de Helling Utrecht 01-04-2015)
De Haagse garagepunk/rock band The Deaf is: Spike van Zoest (gitaar & zang), Miss Fuzz (bas & zang), Kit Carrera (drums) en Midnight Mau (toetsen). Bepaald geen 1april grap maar gegarandeerd een feest om een optreden van deze band mee te maken. De Helling was dan ook uitverkocht deze woensdagavond.
Als publieksopwarmer was deze keer de band The Breaks uit Voorschoten meegekomen. Een in meerdere opzichten jonge band wiens muziek prima aansluit bij dat van The Deaf. Fris gebrachte garage rock met een sixties sound en heerlijk energiek. Daarnaast ook nog eens erg leuk om naar te kijken, wat door het “gegil”van the chickies vanuit het publiek bevestigd werd. De gitarist bespeelde met zoveel enthousiasme zijn gitaar dat deze regelmatig opnieuw gestemd moest worden. Normaal gesproken kan dit storend werken maar in het geval van The Breaks lijkt met name het jong vrouwelijk publiek in de zaal blij met de gedwongen pauzes, zolang de zanger/gitarist hen maar blijft toespreken met zijn prettige stem. En hoe vaak hij ook probeert om de aandacht te verplaatsen naar de bassist door het veelvuldig noemen van diens naam, de dames blijven aan zijn lippen hangen. Petje af voor deze “lefgozertjes” die trouwens een leuke EP hebben uitgebracht eind vorig jaar `People of the Sun`genaamd. Gaat dat horen!
The Deaf weet deze avond wederom een puike show neer te zetten. Met het uitbrengen van hun tweede album, de opvolger van het lekker ruige ` Toot Whistle Plunk Boom!` , genaamd `The Deaf`, hebben zij voor zichzelf de mogelijkheid geschapen om meer afwisseling in hun setlist te brengen. Het nieuwste album heeft een aantal heerlijke nummers die zich prima lenen voor op het podium zoals de opener `I’m Not Your Man` maar ook `Isolator` wat TV minnend Nederland ongetwijfeld kent als de achtergrondmuziek van de “Icons of Fashion”reclame van de Bijenkorf. Maar ook `Go Loose Yourself`, `Sin City` , `Soultrapper`, `Rides In Rolls Out`en `Lay Down Honey` komen van het nieuwste album wat nu ook op vinyl verkrijgbaar is.
Maar ook nummers als `1973`, `He’s My Man` en `Dead Moon Rise` , wat volgens voorman Spike van Zoest een ode is aan de in de jaren ’90 in Europa zeer populaire Garagepunk band Dead Moon, wiens uiteenvallen in 2006 de reden was om The Deaf op te richten. In ieder geval speelt deze band één reünie show op het Dauwpop Festival in Hellendoorn. Dit terzijde en voor de liefhebbers.
Niks lijkt Spike te dol om zijn publiek tot het uiterste op te zwepen. En hoewel hij meldt dat de band brak en verrot is deze avond is daar verrekte weinig van te merken. Zoals hem gewoon is wringt hij zich in allerlei bochten en haalt rare fratsen uit zoals ongegeneerd schudden met zijn billen om reacties uit te lokken. Natuurlijk antwoord het publiek op gepaste wijze door het vormen van een “pit” en het smijten met het nodige bier. De toetsenist van het voorprogramma krijgt de uitnodiging om met een snoekduik vanaf het podium het publiek in te duiken welke hij graag aanneemt. Daarna letterlijk op handen gedragen door het publiek, wat volgens mij nou net zijn bedoeling was.
Spike die net met zijn band Di-Rect een theatertour achter de rug heeft waar hij zich nogal tam heeft moeten gedragen was er duidelijk toe aan om even lekker ruig en vuig zijn piekerige haren schudden en vol gas te gaan. Het spetterende laatste nummer `I’m Alive` lijkt bijna een statement te zijn, maar het was al duidelijk hoor, The Deaf is springlevend en wordt met de dag populairder! Een live band bij uitstek
© Foto’s Rob Sneltjes / Rockmuzine
Related Posts
-
Threshold laat een verpletterende indruk achter
No Comments | Jan 17, 2016
-
De Zwarte Cross 2016 – zaterdag
No Comments | Jul 25, 2016
-
Chelsea Grin e.a. luid en duidelijk in 013
No Comments | Feb 6, 2017
-
My Blue Van (Café Wilhelmina, 16-05-2015)
No Comments | May 18, 2015
Dus toch! Dacht al dat ik het liedje herkende. “Goh deze muziek klinkt wel heel erg als THE DEAF?!” haha. Heeft de Bijenkorf toch nog enigszins een goede smaak . . . 😛