K’s Choice overweldigt de Effenaar met gierende gitaren
|“K’s Choice, bestaan die nog dan?” is het meest gehoorde antwoord als je vertelt dat je naar de Effenaar gaat om K’s Choice te zien. De meeste mensen zijn dan ook verrast dat de band dit jaar nog een nieuw album heeft gemaakt. Sterker nog, ‘Phantom Cowboy’, het nieuwe album van K’s Choice is een dijk van een plaat. K’s Choice klinkt urgenter en gepassioneerder dan ooit. Opener van het album ‘As Rock and Roll As it Gets’ zegt eigenlijk alles. De gitaren voeren de boventoon, het lieflijke is aan de kant geschoven voor stevige, zelfverzekerde rock. Niet dat Sarah Bettens ineens veranderd is in een gillende rockchick. Haar heerlijke ietwat hese stem blijft ook zonder overdreven schreeuwen prima overeind in de orkaan van gitaargeweld.
De show in de stijf uitverkochte Effenaar is de eerste van het Nederlandse deel van K’s Choice uitgebreide clubtour door de lage landen.
Helsinki
Helsinki is de band van Gentenaar Thomas Vanelslander. Thomas is in België ondermeer bekend van zijn werk bij K’s Choice, Arno, Raymond van het Groenewoud en Gorki. In Helsinki omringt Thomas zichzelf met muzikanten die hun sporen in de muziek ook al ruimschoots hebben verdiend. De enige voorwaarde om aan de band deel te nemen was dat iedereen een deel van de zang voor zijn rekening zou nemen. Helsinki bracht eerder dit jaar een ep uit onder de geniale titel ‘The Band Not The City’.
De gruizige rock van Helsinki is opgebouwd rond de gitaarriffs van Thomas en Joos. Maar de stem van Thomas is het meest opvallende kenmerk van de band, mooi warm, maar net met dat lekkere rauwe randje. De muziek van Helsinki was niet aan iedereen in het publiek besteed, maar het bleek wel de perfecte opwarmer voor de stevige rock ’n roll show van K’s Choice die zou volgen.
Single ‘Better Ways’ is opgepikt in “De Afrekening” van Studio Brussel en Thomas greep de show in de Effenaar aan om hier schaamteloos reclame voor te maken. Die reclame was nergens voor nodig, het catchy ‘Better Ways’ met zijn vette gitaarsolo vormde uit zichzelf al het hoogtepunt van een energieke show.
K’s Choice
K’s Choice is in essentie broer en zus Bettens, Gert en Sarah. De band werd in 1993 opgericht onder de naam Choice, die ze onder druk van een Amerikaanse band met dezelfde naam moesten aanpassen. K’s Choice werd de nieuwe naam naar Josef K. uit Kafka’s roman ‘Het Proces’. K. heeft bij Kafka juist helemaal geen keuze, tekenend voor de ironische ondertoon in veel van K’s Choice’s nummers.
In de Effenaar kwam de band op in werkmanskleding, jeanshemden, verstelde spijkerbroeken en Sarah zelfs in een blauwe overall zonder mouwen, een beetje als de Boomtown Rats. De gierende gitaren van de opener ‘We Are the Universe’ maakten gelijk duidelijk dat we een avondje rock ’n roll konden verwachten. De band had er duidelijk zin in, gelijk vanaf de eerste akkoorden zagen we stralende gezichten en bandleden die elkaar opzochten om samen de gitaarriffs extra power mee te geven. Sarah was ook in een opperbeste stemming en al snel bleek waardoor dat kwam, de band was door de Effenaar getrakteerd op een zogenaamde “Uitverkocht taart” omdat de show uitverkocht was.
De set was opgebouwd rond het nieuwe album ‘Phantom Cowboy’ dat verdeeld over de show in zijn geheel werd gespeeld. Live bleek pas echt hoe goed dat nieuwe album echt is. Nummers als ‘Perfect Scar’, ‘Bag of Concrete’ en vooral het briljante ‘Phantom Cowboy’ passen naadloos tussen klassiekers als ‘Believe’, ‘Not an Addict’ en ‘Everything For Free’. De ietwat mysterieuze hese stem van Sarah Bettens staat als een huis in de indie rock van ‘Not An Addict’ maar bleef ook fier overeind in de ziendende gitaarrock van ‘Woman’.
Naast het nieuwe album en de bijna onvermijdelijke hits was er ook aandacht voor nevenprojecten van broer en zus Bettens. ‘Daddy’s Gun’ en ‘Not Insane’, solonummers van Sarah kregen een stevige uitvoering. Van Gert werd het Woodface nummer ‘Tunnel to a Cloud’ gespeeld. Uitsmijter ‘We Are Glaciers’ van soundtrack ‘Waving at the Sun’ uitgebracht onder de bandnaam Bettens was een beetje vreemde eend in de bijt. Openend met Gert op ukelele, werd langzaam opgebouwd naar een muur van gitaren en volledig instrumentaal liet K’s Choice het publiek van de Effenaar overrompeld achter.
Het publiek in de Effenaar verdiende speciale aandacht, hele families van broers, zussen en moeders genoten samen van de tijdloze rock. Meisjes die nog niet eens waren geboren toen ‘Not An Addict’ werd uitgebracht zongen extatisch mee met de oude hits en zeiden na afloop dat het jammer was dat de band niet meer oude nummers speelde. Een groot deel van het publiek kwam naar de Effenaar met de verwachting het K’s Choice van ‘Not an Addict’ en ‘I Smoke a Lot’ te treffen. Indie rock met hier en daar een rauw randje. Zij kwamen bedrogen uit, maar werden zeker niet teleurgesteld. Hoewel de klassiekers als ‘Believe’ en bovenal ‘Not An Addict’ het meest uitzinnig werden meegezongen, reageerde het publiek ook enthousiast op nieuwe klassiekers als ‘Woman’ en ‘Phantom Cowboy’. Het enthousiasme van het publiek straalde ook af op het podium. K’s Choice speelde met zichtbaar speelplezier. Sarah zei “Gisteren speelden we in Brussel, voor ons natuurlijk een thuiswedstrijd en we vroegen ons af of dat nog geëvenaard kon worden. Eindhoven we voelen ons thuis!”
In deze vorm hoort K’s Choice absoluut thuis in de Champions Leage van de rock ’n roll. Dit was op de valreep een van de beste concerten van 2015.
Foto’s: Sander Rijken
(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)