Afterslag is intiem, enthousiast en uitbundig tegelijk
|Afterslag is het festival waarmee muziekminnend Apeldoorn en omgeving het muziekjaar traditioneel opent. De naam verwijst niet heel subtiel naar Europa’s belangrijkste showcase festival Eurosonic Noorderslag, en vindt dan ook plaats op de zondag na dit Groningse festival.
Ieder jaar speelt een selectie van de artiesten die dat weekend indruk hebben gemaakt in Groningen nog een show op het podium van de Gigant in Apeldoorn. Eerder speelden onder andere Indian Askin, Larry Gus, Sue The Night, Andy Burrows en Paceshifters al op Afterslag. Als je vaste bezoekers spreekt dan hebben ze het ook steevast over de legendarische shows van bijvoorbeeld Indian Askin en de Paceshifters. Welke show zal in 2017 tot het collectieve geheugen van Afterslag toetreden?
Celine Cairo
Kandidaat nummer 1 is Celine Cairo. Was op haar eerste ep nog het klassieke meisje met de tokkelende akoestische gitaar te bewonderen, op haar nieuwe album horen we veel meer elektronica en elektrische gitaren wat haar dromerige liedjes een meer dramatische lading geeft. Het podium van de popzaal is uitbundig versierd met kunstbloemen waarmee de sfeer van de show onderstreept wordt. Dromerig en dramatisch zijn de kernwoorden van de show van Celine Cairo, maar het wordt nergens zoetsappig. Celine’s mooie, een beetje hese stem komt het mooist tot zijn recht in dramatische nummers met een krachtige gitaarlijn als ‘Quicksand’ en ‘Sweet’. Een mooi, stemmig begin van de dag.
Call It Off
Call It Off is die spreekwoordelijke trap onder de kont van Afterslag. Energieke, stevige én melodieuze punkrock uit Eindhoven. Denk aan een vrolijke mix vanGreenday, Blink 182 en the Offspring en je hebt een beeld. Lekker in het gehoor liggende liedjes met genoeg bite om het interessant te houden. Beide gitaristen en de bassist springen energiek over het podium, ondertussen geen noot missend. Als in ‘Anesthesia’ een snaar springt laat de band zich daar niet door weerhouden, dan maar op 5 snaren verder! Call It Off is precies wat Afterslag nodig heeft om los te komen.
FATA BOOM
FATA Boom is ongetwijfeld de meest extravagante act van Afterslag. Als eerste verschijnt de beatmaster van de band in een gouden jasje. Redelijk over de top, maar naar later bleek uiterst conservatief in vergelijking bij de extravaganza van de beide rappers. Hij draagt een gigantische pruik, en een jurk waaronder per nummer het zwarte corset meer zichtbaar wordt in een uitgestelde striptease. Zij is van top tot teen in goud gehuld met een goudgeverfd gezicht. Met hun drieën vuren ze een spervuur van dansbare beats en catchy raps op het publiek in het café af. Hier kun je niet op stil blijven staan. Is het een muzikaal hoogtepunt? Nou nee, maar wel een van de meest enthousiaste feestjes van de dag.
Donnerwetter
Met Donnerwetter hebben we een serieuze kandidaat voor de onsterfelijkheid bij Afterslag te pakken. De band zit in een geweldige flow. Haar debuutalbum is net opnieuw uitgebracht en de show op Noorderslag was afgeladen vol en werd door zowel pers als publiek met gejuich ontvangen. Aan Rocco Ostermann, Wout Kemkens, Matthijs Stronks en Mike Visser om deze triomftocht op Afterslag nog eens dunnetjes over te doen. Donnerwetter slaagt daarin met vlag en wimpel. Rocco beheerst het podium met zijn dramatische zang en expressieve gezichtsuitdrukkingen, zoals in ‘Ego’ waarin hij klinkt als Captain Beefheart en iedereen in het publiek met zo’n doordringende blik aankijkt alsof hij dwars door je heen kijkt. Het publiek wordt heen-en-weer geslingerd tussen de dwingende dansritmes van ‘Dance’, het bijna uitgespuwde “Die you motherfucker!” in de aankondiging van ‘Trumpoline’ en poëtische pracht van ‘Silent One’. Donnerwetter maakt een verpletterende indruk op het publiek van Afterslag.
The Grand East
Aan The Grand East de eer om Afterslag af te sluiten. Dat is aan de heren uit Diepenheim wel besteed. Met hun uitbundige mix van blues, rock en soul, overgoten met een pittige Southern rocksaus maakt de band van elke show een groot feest. Na het spetterende instrumentale intro verkondigt zanger Arthur dat ze “een beetje moe zijn”. Na de nachtelijke show op Noorderslag was de band nog de kroeg ingedoken waar ze om 10 uur ’s ochtends vertrokken. “Maar we persen er alles uit voor jullie!” Dat liet the Grand East zich geen twee keer zeggen. De band grooved en rockt als een dolle, zanger Arthur zingt, schreeuwt en predikt als was hij een muzikale dominee. Het feest is compleet als Arthur er zijn mondharmonica bij pakt. Zoals in het rauwe ‘Pull the Trigger’ of het duistere, slepende ‘Salt Water Love’, dat je in uitgebreide jams meevoert naar een spookdorp in het wilde westen, tot het nummer explodeert! Prijsnummer van the Grand East is ‘Kiss the Devil’, met hoofdrollen voor preacher Arthur en zijn mondharmonica, duister, mysterieus en swingend als een dolle. The Grand East neemt Afterslag mee op haar dollemansrit in de rhythm&blues express.
Tenslotte
Muziek is natuurlijk geen wedstrijd. Maar afgaande op het enthousiasme van het publiek zullen de waanzinnige shows van Donnerwetter en The Grand East tijdens komende edities in één adem genoemd worden met die van Indian Askin en Paceshifters. Afterslag is vooral geslaagd door de grote verscheidenheid van de shows en het enthousiaste publiek dat richting de Gigant is getrokken om er een mooi feest van te maken.
Of zoals een enthousiaste toeschouwer zei: “Je moet er eigenlijk bij zijn om het te vatten”.
Fotografie: Ariane van Ginneke