Paaspop vrijdag trekt rockliefhebbers
|Dit paasweekend vindt traditioneel de opening van het festivalseizoen plaats in het Brabantse Schijndel. De eerste dag had vele hoogtepunten die al aan het eind van de middag begonnen. Naast popacts als Lisa Lois, Waylon, UB40, Anouk en Danny Vera trokken ook de echte rockacts volle zalen op het Paaspop terrein.
Navarone
Wie kan zich een betere manier voorstellen dan je weekend, en nog wel het Paaspop weekend, te beginnen met een Navarone show? De vroege aanwezigen in de Phoenix tent in ieder geval niet. Navarone staat dan ook al jaren garant voor overdonderend goede liveshows.
Het optreden op Paaspop is hierop geen uitzondering. Van bloedstollend mooi (Indigo Blue) via de knallende funkrock van ‘Showtime’ naar de donderende groove van ‘Snake’, Navarone kan het allemaal, schijnbaar zonder moeite. Het feest barst in het publiek pas echt los bij ‘The Red Queen Effect’ van het debuutalbum van de band. Met hun muzikaliteit, enthousiasme en speelplezier weten de mannen van Navarone het publiek te raken. Tel daarbij de fabuleuze strot van zanger Merijn bij op en je krijgt een van de beste live bands van Nederland.
Komatsu
Tegelijk met Navarone speelt het Eindhovense Komatsu in de Thunderbolt. Komatsu in beter bekend als merk van bulldozers en zware graafmachines. Zelden was een bandnaam treffender gekozen. De sludge metal van Komatsu staat bol van de loodzwaar grommende riffs en donderende vocalen. Niet voor niks noemt de band zichzelf ‘Super Massive Mothersludgers’.
Op het podium van de Thunderbold, de biker hangout van Paaspop wisselt Komatsu bulldozer riffs als in instrumentale nummers als ‘What the Fuck’ af met covers zoals de Peter Pan Speedrock klassieker ‘Megadestitas’ die niet alleen aan Peter Pan Speedrock, maar aan iedereen uit Eindhoven Rockcity en verre omstreken, wordt opgedragen. Het hoogtepunt van de show is ‘New Low’, waarin alles wat Komatsu zo goed maakt samenkomt: dreiging, beenharde riffs, agressie en indringende vocalen.
Call it Off
Het eveneens uit Eindhoven Rock City afkomstige Call it Off tapt uit een heel ander vaatje. Call it Off maakt pop punk. The Offspring en Green Day zijn de voornaamste referentiepunten voor het vijftal. Het is niet altijd origineel en al zeker niet vernieuwend. Call It Off is meester in het schrijven van catchy nummers die na een keer horen zich al onweerstaanbaar in je kop nestelen.
In de Jack Daniels tent overtuigt de band met haar aanstekelijke enthousiasme en meerstemmige zang. Maar het zijn vooral de catchy melodieën die het publiek overtuigen. Als dan ook nog een klein verterend jochie op het podium wordt toegezongen is het feest compleet. Hoogtepunt van de show is de huidige single, het übercatchy ‘Scream Your Heart Out’. Een kreet die door het publiek letterlijk wordt genomen. Het refrein wordt massaal meegebruld.
The Dutch Queen Tribute
Wat gebeurt er als je 5 Nederlandse topmuzikanten hun gang laat gaan op hun idolen? Dat zou zomaar the Dutch Queen Tribute kunnen zijn. Merijn van Haren en Kees Lewiszong van Navarone bundelen in deze band krachten met Bram van den Berg (Krezip, Drive Like Maria), Joost van Haaren (Krezip, Maaike Ouboter) en Henk Jan (Marike Jager). Dit levert een band op met als middelpunt zanger Merijn die de rol van Freddy Mercury als een maatpak lijkt te passen.
Ruim voor de aanvang van de show staat er al een lange rij voor de theatertent. Queen is nog steeds razend populair in Nederland ook als is haar legendarische voorman Freddy Mercury al in 1991 overleden. The Dutch Queen Tribute overtuigt. Zanger Merijn is niet alleen een begenadigd zanger die de vocalen van Freddy Mercury met speels gemak aan kan, hij weet ook het publiek te bespelen met zijn aanstekelijke enthousiasme. Het publiek vindt het prachtig en vanaf het begin van de show worden vrijwel alle teksten woordelijk meegezongen. Klassiekers als ‘Bicycle Race’, ‘I Want to Break Free’ en ‘Crazy Little Thing Called Love’ kunnen op enthousiasme uit van het publiek rekenen. Het hoogtepunt van de show is de intense uitvoering van ‘Innuendo’. ‘Innuendo’ begint klein, maar bouwt langzaam op richting het grootse, bombastische slot. Voor het publiek is de show een feest der herkenning, en als het zo goed gedaan wordt draagt dat alleen maar bij aan de feestvreugde.
VANT
VANT ‘From planet Earth’ (Zanger Matty Vant gelooft niet zo in grenzen) is een rond Matty Vant die met slechts 4 nummers onder de arm als ‘the next big thing’ werd aangekondigd in de UK. Voorlopig maakt de band deze overspannen verwachtingen meer dan waar. Met haar debuutplaat zojuist uitgebracht lijkt de band alleen maar groter te worden. En dat met teksten die ook nog eens ergens over gaan, getuige nummers als ‘Peace & Love’ en ‘I don’t believe in God’.
VANT maakt Britpop zoals die ooit bedoeld was, rauw, puntig en met een attitude. Het is prachtig om te zien hoe deze “jonkies”, met een aan arrogantie grenzend zelfvertrouwen de Jack Daniels stage platspelen. Het applaus wordt per nummer enthousiaster en wat start als een voorzichtig klein moshpitje groeit allengs uit tot een rondspringende massa. Hoogtepunt van de show is het opzwepende ‘Parking Lot’. VANT vormt een nieuwe generatie in een lange traditie van invloedrijke Britpopbands: van XTC naar the Jam, via Oasis en the Arctic Monkeys naar VANT loopt een rechte lijn. VANT is voorlopig de grootste verrassing van Paaspop.
Parkway Drive
Parkway Drive is een uit Australie afkomstige metalcore band. De band combineert de massieve riffs uit de metal, de furieuze ritmes uit de hardcore en rap uit militante hiphop tot een explosieve mix. Parkway Drive kent een omvangrijke schare trouwe fans. Vanaf de eerste donderende bassdrum roffel gaat het publiek in de Phoenix helemaal los in een massale moshpit. Hierdoor lijkt Parkway Drive hernieuwde energie te krijgen en brulboei Winson McCall gooit er in zijn furieuze raps nog een schepje bovenop. Een fraaie afsluiter van dag één van Paaspop.
(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)