Kingfisher Sky presenteert nieuw album tijdens kei goeie show in het Paard
|Den Haag, van oudsher dé Beat stad van Nederland. Zo ook vrijdagavond; De pop tempel van ‘s-Gravenhage (in de volksmond) het Paard (van Troje) heeft heden avond, even een hippe term, Female Fronted symphonic bands. Vanavond de beurt aan Kingfisher Sky En Byond God. Kingfisher Sky is geen onbekende in het Haagse; Toch alweer een decennia aan de weg timmerend in het muzikale landschap van verscheidenheid. De Nederlandse band Kingfisher Sky begint in 2002, wanneer drummer Ivar de Graaf de gothic metalband Within Temptation verlaat, en daarbij de klassieke geschoolde Judith Rijnveld, als zangeres voor de band plaatst. ‘Hallway Of Dreams’, het debuut album dat in 2007 het levenslicht zag, kreeg al lovende recensies. In 2010 komt het tweede album uit op de Suburban Records label, ‘Skin Of The Earth’. Cd nummer drie ‘Arms of Morpheus’ wordt door middel van crowdfunding en onafhankelijk opgenomen.
Voor hun tienjarig bestaan kwam in januari 2017 de EP ‘To Turn the Tables’, een tien minuten durende wervelwind van progressief hoogstaande kwaliteit. Het uitbrengen van ‘Technicoloured Eyes’ is het nieuwe wapenfeit van Kingfisher Sky. De cd is door middel van crowdfunding en in eigen beheer uitgebracht. En vanavond worden o.a. de nummers van dit nieuwe album aan ons gepresenteerd.
Byond God opent de avond en is gewillig om de toegestroomde fans op te warmen. De muziek zal fans van bands als Within Temptation, Epica en After Forever aanspreken, alsook de metal liefhebber die meer de stevigere kant op wil, word op hun wenken bediend. Een relatief nieuwe band die toch al enkele jaren meedraait. Beyond God is een Nederlandse symfonische metalband met zowel klassieke als heavy metal invloeden. De band staat onder leiding van zangeres Meryl Foreman en drummer/oprichter Ferry Guns. Na ‘Dark Light of dawn’ het debuut album, heeft Byond God het tweede album uitgebracht in november 2017, ‘Dying To Feel Alive’. De invloeden van zowel de stevige metal als de progressieve rock zijn sterk aanwezig.
Tijd voor Kingfisher Sky! Kunnen we de stijl van Kingfisher Sky omschrijven? Moeilijk, de één noemt het Gothic, de andere metal, progressieve rock. Zelf omschrijven zij de composities als Progressieve myth rock. In Nederland willen we muziek in hokjes stoppen. Kingfisher Sky laat zich echter niet gemakkelijk in een hokje plaatsen. Een mix van verschillende stijlen passeert de revue. Een vleugje progressieve rock, samengesmolten in onvervalste metal, leunende tegen de klassieke muziek aan. Bachiaanse invloeden klinken door het Paard.
Kingfisher Sky bestaat uit zes personen. Ook dit is op zich al een uitzondering, zes man in deze muzikaal onzekere tijd is toch wel uitzonderlijk. Maar luisterend naar de complexiteit van het zestal is het begrijpelijk. Een verscheidenheid aan instrumenten waarin de cello van Maaike Peterse de boventoon voert. Met gedrevenheid en passie en een big smile op haar gezicht, scheert de strijkstok over de snaren. Even in een flits schiet het beeld van ‘Dance macabre’ van Camille Saint-Saëns in mijn zieke brein binnen.
De opener ‘Sky cräpe Windows’, maar ook ‘Walk With Brothers’, ‘Golden thrones’, ‘Swimming Against the Tide’ en ‘Stop the Silence’ zijn stuk voor stuk catchy progressive songs van het nieuwe album. Er is een rustpunt voor ‘Cornelia’ weggelegd van dit zelfde album, waarin Judith haar klassieke geschoolde stem perfect tot uiting komt en Maaike haar briljant ondersteunt met haar cello. Een mix van de eerste drie albums, afgewisseld met nummers van het laatste wapenfeit van de band ‘Technicoloured Eyes.’
‘Too Turn the Tables‘ doet de prog harten nog sneller kloppen. De tien minuten durende, gehele EP, wordt gespeeld, waarin de kwaliteit van Kingfisher Sky tot zijn recht komt. Keyboardspeler Erik van Ittersum komt met zijn solo`s en het samenspel met gitarist Edo van der Kolk in dit nummer prima tot zijn recht. Het is een soort Rush VS Dream Theater, zeer zeker ook de favoriet van het aanwezige publiek. Dit alles onder de bezielende leiding van Ivar de Graaf, die met strakke tomeloze energie de beats en riffs het publiek in zweept. En waarbij hij zich ook nog eens ontpopt als beginnend cabaretier, door de nummers aan elkaar te praten.
Zeker, de nieuwe composities bestaan uit louter top arrangementen. De nummers luisteren meer dan goed weg. Bij tijd en wijle snoeihard en dan weer ingetogen, stevig waar nodig. Zeker door het gitaarspel van Edo van der Kolk, die het contact met Nick Verschoor zoekt en de lol van beide af te zien is. Nooit een moment vervelen de nummers. De eenheid van de band straalt van het podium af. Deze gasten maken muziek omdat ze het leuk vinden. Interactie met het publiek kun je aan Judith overlaten. Tijdens het ten gehore brengen van ‘Paving Stones’ wordt de hulp ingeroepen van Valerio Recenti, voor insiders geen onbekende binnen Kingfisher Sky. Met dit duet wordt langzaamaan toegewerkt naar het einde, met ‘Dream Byond a Dream’ en ‘Craving’ van het ‘Hallway of dreams’ album. Een geslaagde avond, die naar mijn mening beter verdient dan de ietwat schaarse opkomst, gezien de matig gevulde kleine zaal in het Paard. ‘Brody’ en de afsluiter van de avond ‘Rise of the Flames’ completeren deze avond. Kingfisher Sky heeft met dit nieuwe album bewezen zich binnen de progressieve rock staande te houden en heeft met ‘Technicoloured Eyes’ een bijzonder tof album afgeleverd. En bovenal een kei goede performance.
Foto’s (c) Johan Sonneveld