NAPIER’S BONES – MOUMENTS
|Napier’s Bones is een Engelse prog band. De twee bandleden zijn: Gordon Midgley en Nathan Jon Tillett. Deze laatste is de leadzanger, en hij heeft het artwork gemaakt.
De rest komt uit handen van Gordon. De teksten gaan over historische personen of gebeurtenissen. Gordon interpreteert de oude legendes zo, dat ze ook op de hedendaagse mens van toepassing zijn. Bij de tracks vertel ik wat over het verhaal erachter want de teksten op ‘Monuments’ zijn vrij moeilijk te doorgronden.
De openingstrack ‘Standing Childe’ opgebouwd is uit negen delen. Bij aanvang zijn er mysterieuze geluiden gesampled. De rockende start van de muziek is onverwacht, maar goed gekozen! Er zijn diverse wendingen, van rockend tot akoestisch. Het eerste deel is instrumentaal. Het tweede deel start rustig. Zodra Nathan begint te zingen, wordt de Napier’s Bones sound versterkt. Dit nummer vertelt over de edelman Childe. Dit is een 1000 jaar oude (vrij onbekende) legende uit de Angelsaksische cultuur, waar Christendom en heidense filosofie samengingen. Een vechtersmentaliteit, eer en roem waren belangrijk in de tijd.
Vooral tijdens instrumentale stukken vallen de details mooi op. De meeste wendingen tussen de hoofdstukken hoor je. In ‘Like None Before’ is het rockend gitaarspel wat ‘troebel’ van sound, maar dat mag hier wel. Nathan’s licht theatrale manier van zingen past bij het geheel. Toch kan het, in eerste instantie, wat lastig zijn om ‘in het verhaal te komen’. Naarmate de track vordert zul je waarschijnlijk meer één worden met muziek en tekst. Tekst en muziek zitten doordacht in elkaar, ze vullen elkaar aan. Mysterieuze klanken worden afgewisseld met rock en/of akoestische delen. Ook al weet je niks van het verhaal. Je merkt dat het verhaal in ‘Today It Ends’ en in Not Enough’ een dramatische wending aanneemt. In een paar regels gebeurde er volgens de legende het volgende: Childe raakte met zijn paard in een sneeuwstorm terecht. Verdergaan was onmogelijk. De enige optie op beschutting te zoeken was zijn dit dier op te offeren. Childe sneed de keel door van zijn geliefde paard. Daarna sneed hij de buik van het paard open en haalde de ingewanden eruit. Daarna zocht hij, tevergeefs, beschutting in het lege karkas.
De zin: “The Childe still stands today” kan een verwijzing zijn naar het graf van Childe. Deze tombe bestaat nog steeds, en is te zien in Dartmoor. Deze tombe prijkt op de albumcover.
‘Mirabilis’ gaat over Roger Bacon. Hij maakte in de Middeleeuwen een koperen klokkenhoofd. De gesampled geluiden onderstrepen de historie. Roger wilde de geheimen van het leven ontrafelen. Hij dacht dat hij toegang kon krijgen tot de goddelijke wijsheid op aarde. Volgens de legende vertelde het hoofd over de aard van leven en dood, en over tijd. Ook hier worden akoestische stukken op een fantastische manier afgewisseld met rockende muziek.
In ‘Water Darks’ is er folklore van York te horen. Door vijf witte stenen in de rivier te laten glijden, kun je een visioen krijgen. Dit visioen uit heden, verleden of de toekomst wordt geprojecteerd op het wateroppervlak. In ‘Free to Choose’ maken we een sprong naar de 20eeeuw. Hier staat de schilder Robert Lenkiewicz centraal. Zijn werk werd aanvankelijk niet gewaardeerd. Hij verhuisde naar een alternatieve, artistieke kolonie met gelijkgezinden. Om zo zijn eigen weg in het leven te kunnen vinden.
Ook het laatste nummer ‘The Heights’ heeft een vrij complexe tekst. De teksten op dit album zijn niet alledaags. En daarom misschien wat minder toegankelijk. De muziek is in balans met de gezongen woorden. Maar de sound van de muziek is wel degelijk goed toegankelijk.
(77/100, Eigen beheer)
Track List Monuments:
1 Standing Childe – 23:04
2 Mirabilis- 10:26
3 Waters Dark – 03:08
4 Free To Choose – 06:00
5 The Heights – 08:10
Line up:
Nathan Jon Tillett – Zang
Gordon Midgley – Alle muziek en achtergrondzang