Residuos Mentales – Introspection

Facebookrssmail

De naam van oprichter Alexandros Mantas verraadt dat de band Residuos Mentales uit Griekenland komt. Hun inspiratie is jaren ‘70 prog, daar mixen ze electronic en een vleugje Griekse muziek doorheen. Hun instrumentale cd ‘Introspection’ kwam afgelopen december uit.

Lang aanhoudende tonen en diverse geluiden geven ‘Pandora’s Box’ een sferische start. Dat houdt aan als het pianospel en de orkestrale elementen erbij komen. Deze openingstrack blijft mysterieus. Je hoort mini kraakjes, waarna het non stop verder gaat met ‘Alienated’. Dit start met regen, onweer en vrij snel piano spel. De sombere cello klinkt samen met het lichtere piano spel. Ook zonder koptelefoon zijn de kraakjes tijdens de overgang naar ‘Immersed’ goed te horen. De piano blijft aanwezig. Strijkers en snaren komen om de hoek kijken, de laagjes zijn mooi verdeeld in dit lieflijke nummer. Ik verwachtte een opbouw naar meer, maar ook dit is een kort nummer. Diverse laagjes muziek van onder andere gitaar en fluitspel geven ‘The Thorn In Me’ dromerige folk sound. Hoge pianoklanken dwarrelen door lagere tonen heen. De sfeer blijft rustig, het is heerlijke lounge muziek, waarvan het tempo heel even iets sneller is geworden. Dit langere nummer voelt meteen beter. In ‘My Stories’ is er goed gespeeld met de verdeling in de koptelefoon. De toegevoegde geluiden halen veel aandacht weg van de muziek.

Het geluid van de toetsen en akoestisch gitaar in ‘(A Prospect Of) A Blooming Life’ is warm. De cello is vrij ver op de achtergrond te horen. Dit nummer kabbelt voort, de wending waar ik op hoopte komt niet. De nummers volgen zo goed al non stop. Doordat de geluidskwaliteit niet perfect is, komt de muziek minder goed tot zijn recht. ‘Home’ had anders onder mijn huid gekropen. Dat geldt ook voor het ‘Floydisch’ gitaarspel van ‘It all becomes clear’. Verspreid over het nummer zijn er allerlei geluidjes toegevoegd, die met koptelefoon een beetje hinderlijk zijn. Een paar slagen op de trom geeft het gevoel dat we nog heel wat mogen verwachten. De spanning wordt opgebouwd, maar nummer blijft door hobbelen: we krijgen geen gave wending.

Het intro van ‘Narrative’ is veel belovend. De akoestisch gitaar geeft een vleugje folk, dit vormt mooi melange met het vioolspel. Soms is het ene, soms is het andere instrument meer op de voorgrond. De lage bastonen geven een prima wending, toetsen en strijkers zijn ook te horen. Door een strak stukje percussie zou je een opbouw naar een verandering verwachten, maar het einde wat eraan vastgeplakt is, sluit niet mooi aan. ‘On The Borderline’ start met redelijk snel en licht pianospel. De structuur is, mede door de orkestrale invloeden interessant. Hier is het geluid vrij helder, was dat overal maar zo! Heel even klinken er ‘pauken’, en met gelach eindigt dit nummer.

De veranderingen in ‘A Promise Unkept / Mental Residuals’ vloeien in elkaar over. Er zijn geen ruisende geluiden toegevoegd, de muziek komt beter tot zijn recht. De xylofoon geluiden zijn helder, de piano is even solo. Even later is er een wending naar een gaaf mysterieus stukje. Na enkele pianoklanken is deze cd ten einde. De fundering van de nummers is in orde. De opbouw had op een aantal vlakken wat verfijnder gemogen, denk aan details, zoals rusten. Ook de wendingen hadden wat boeiender kunnen zijn. Niet alle nummers voelen ‘af’, het staartje ontbreekt her en der.

Zonder koptelefoon valt het minder op dat het geluid niet overal even goed is. De harmonie tussen de instrumenten onderling is goed. De Griekse roots van ‘Residuos Mentales’ zijn mooi verweven in het geheel. ‘Introspection’ is een heel aardig album geworden. (68/100) (InSideOut.Music.Web.Promotion)

Tracklist Introspection:

Pandora’s Box (3:42)
Alienated (1:34)
Immersed (2:06)
The Thorn In Me ( 5:15)
My Stories (3:05)
(A Prospect Of) A Blooming Life ( 2:43)
Home (2:37)
It All Becomes Clear (3:46)
Narrative (4:47)
On The Borderline (2:10)
A Promise Unkept / Mental Residuals (5:59)

Line up Residuos Mentales:

Alexandros Mantas: gitaren, fluit, bas
Stratos Morianos (Verbal Delerium): toetsen, strijkers, programming, snare drum en floor tom (8)

Gastmuzikanten:
Dimitris Radis: elektrische gitaar (7, 11), akoestische gitaar (11), basgitaar (7)
Theodoris Tsigourakos: viool (3, 9)
Fifi Alexopoulou: cello (2, 6)
Stelios “Beast” Pavlou: drums (4, 7, 11)
Vangelis Spanakakis: synthesizer (1), kazoo en additionele toetsen (5), ‘zang’ (7)

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ