CD van de Week: Crestfallen Queen – Queen of Swords

Facebookrssmail

Een jaar of drie geleden werd in Duitsland Crestfallen Queen opgericht.  Hun inspiratie komt uit de seventies. Ze voegen er metal ritmes en synthesizers aan toe, zo ontstaat er een mix van progressieve doom rock. De bandleden houden hun eigen naam liever ‘geheim’ daarom gebruiken ze slechts één letter als pseudoniem.

‘Umbra’ heeft een aparte, maar mooie start. De muziek is geheimzinnig en door de merkwaardige geluiden op de achtergrond is klinkt het bijna griezelig. Er is geen opbouw naar meer, deze instrumentale openingstrack dooft uit. Het rustige begin van ‘Queen of Swords’ is door de akoestische muziek is compleet anders dan het voorgaande nummer. Er is een mooie opbouw naar wat zwaardere klanken. Het tempo wordt opgeschroefd tot een opzwepend ritme. Dan begint E. te zingen met haar aangename, ruwe stem. Ze zingt snel, maar is vrij goed te verstaan. Daarnaast laat ze op een indrukwekkende manier enkele grunts horen. Zang en muziek vormen constant één geheel. Het heerlijk instrumentale stuk heeft zowel een aantal herhalingen, als een stuk of wat wendingen. Diverse instrumenten gaan even min of meer tegen elkaar in, dit geeft aparte maar harmonieuze combinatie. Ondertussen zijn er ook details in verwerkt. Het einde is bijzonder. Dit mag dan een debuutalbum zijn, ik ben nu al enthousiast.

‘Eurydice’s Lullaby’ start nog lichter dan ik vermoed had, ik ben verrast. A. Laat zijn drums nog met rust, maar laat zijn cimbalen af en toe zacht rinkelen. Langzaam en bijna ongemerkt nemen tempo en volume iets toe. Het gitaarspel valt ook hier positief op. De drums klinken eerst ver op de achtergrond. Als ze wat beter te horen zijn is de klank vrij dof, maar dat past wel bij de groezelige sound van de muziek. Na ruim drie minuten begint E te zingen, je hoort de emotie in haar ruwe stem. Het wat langzamere tempo zorgt al die tijd voor een fijne flow. Het instrumentale stuk is ondertussen zwaarder en iets sneller geworden. Het tempo gaat korte tijd verder omhoog. Daarna maken lekker rock met zware snaren plaats voor lichtere en iets langzamere muziek. De zang gaat hierin mee, ook deze track is solide opgebouwd. Als volume en tempo toenemen, komen er grunts bij. Naar het einde toe is de muziek weer licht.

 Ook in ‘Invocation’ is er mysterieuze muziek te horen. Op moment dat ik denk dat de muziek los gaat basten is dit nummer van 44 seconden al afgelopen

  In ‘Ghost Warriors’ ben ik weer onder de indruk van de vocale kwaliteiten van E. Ze laat soms flinke vocale uithalen horen. Op de achtergrond schreeuwt ze het uit. Dit nummer lijkt te eindigen, maar het is een zeer verrassende wending, waarbij de drums even op de voorgrond treden. Vlak voor het bijzondere einde laat E. nog even heldere zang horen.

 ‘Lethean Bed’ bevat een prima mix van lichtere en zwaardere muziek. De laagjes in de muziek smelten soms samen. De aangename, langzame flow geeft dit laatste nummer met vlagen een experimentele sfeer.

 De zes tracks zijn goed opgebouwd. De balans tussen doom, en rock/metal is top. Uitgebreide instrumentale stukken zijn zeer gevarieerd en doen soms psychedelisch aan. Nogmaals E doet alle zang. Alle lof voor haar fantastische en veelzijdige stem. Haar stem heeft een eigen kleur, samen met de muziek zorgt ‘Crestfallen Queen’ voor een eigen stijl. ‘Queen of Swords’ is een fantastisch debuut, en had gerust langer mogen duren. (89/100) (The Church Within Records)

Tracklist:

1. Umbra  02:20
2. Queen of Swords 08:04
3.Eurydice’s Lullaby 09:12
4.Invocation 00:43
5.Ghost Warriors 09:28
6.Lethean Bed 07:43

Leden band:

K : Gitaar
A : Drums
E : Zang en toetsen
G: Gitaar
H: Bas

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ