Ton Scherpenzeel – Velvet Armour

Facebookrssmail

Iedereen kent Ton Scherpenzeel van zijn prog band Kayak. Maar deze muzikale duizendpoot heeft veel meer gedaan, hij schreef onder andere muziek voor kindermusicals, en werkt al sinds 1985 samen met Youp van ‘t Hek. Daarnaast brengt Ton ook solo albums zijn. Voor wie nog niet bekend is met zijn solo werk: het is heel wat anders dan men gewend is van Kayak. Zijn vijfde folk/barok album heet ‘Velvet Armour’, en kwam 15 oktober uit. Hier zit een songbook bij, zeg maar gerust een collectors item, van ruim 50 bladzijden.

‘The Rose and Crown’ heeft een sferische start, allerlei details vloeien in elkaar over. De verhalende zang klinkt vervormd en voelt bijna als een droom. Ongeveer halverwege komen de folk elementen duidelijk naar voren , de sfeer (in de herberg) is heel gezellig. Niet alle woorden zijn goed te verstaan, maar met het rode fluwelen boek in de hand, is het fictieve verhaal wel te volgen. In ‘River to the Sea’ valt de hoge, markante zang van Ton op. Zijn zachte stem past de fijn gebouwde man die we al zo lang kennen. Zang en de diverse laagjes in de muziek smelten mooi samen. Het geheel zit veel ingewikkelder in elkaar dan dat je bij de eerste luisterbeurt in de gaten hebt.

De zang is regelmatig mooi gestapeld, dat hoor je onder andere in de titeltrack, waarin de sfeer opgewekt is. De harmonie tussen ritme en melodie is ook hier zeer goed. Na de titeltrack wordt de melancholie in Lily’s Lament’ prachtig neergezet door het vioolspel. Het is fantastisch om te horen hoe veelzijdig de strijkinstrumenten op dit album zijn gebruikt. Zo is ‘Mirrors of Versailles’ meer klassiek georiënteerd, er zijn diverse rusten in verwerkt. Weer is er de harmonie tussen muziek en zang, dat geldt ook voor de subtiel toegevoegde (woordeloze) koorzang. Hier voel je de rijke, koninklijke sfeer van eeuwen geleden.

Het piano spel in ‘My Heart Never Changed’ is ontroerend. De strijkinstrumenten zorgen voor prachtige, subtiele details. Als s de zang even tegen elkaar in lijkt te gaan, blijft de balans bestaan. Ieder nummer heeft diverse mooie details, soms zelf tot en met de laatste paar seconden van een nummer. Ook als een nummer vrij plotseling eindigt, is het nergens een seconde te vroeg afgekapt. ‘Egg Dance’ heeft een super intro, de balans tussen ritme en melodie is weer uitmuntend in dit folk nummer. De verdeling van de nummers op de cd is zeer goed gekozen want hierna komt de melancholie weer aanbod.

Ton heeft duidelijk oog en oor voor detail. Zodoende gaat de tijd veel te snel en zijn we aangekomen bij het instrumentale ‘River to the Sea’. Dit is een prachtige afsluiter van een bijzonder album.

‘Velvet Armour’ is een album dat zeker moet groeien. Als je de zachte zangstem van Ton nog niet kent, moet je er misschien even aan wennen. De balans tussen vocaal en instrumentaal is prima. De sfeer is in het ene nummer vrolijk,  een ander nummer heeft meer melancholie. De mix en/of afwisseling van folk en klassieke elementen is zeer goed. Je hoort de verschillende manieren waarop de violen ingezet zijn. Ondanks de vele details luistert het geheel gemakkelijk weg, tegelijkertijd word je wel getriggerd om intens te luisteren. Dat komt ook door het heldere geluid. ‘Velvet Armour’ is te speciaal om alleen maar thuis (of onderweg) naar te luisteren. Eigenlijk hoort dit album integraal live gespeeld te gaan worden in de theaters. Dan kan men alle details die te horen zijn, live meemaken. Wie weet wordt deze droom ooit werkelijkheid! (84/100) (Friendly Folk Records)

Track list:

01.The Rose and Crown 04:40

02.River to the Sea 02:57 video

03.Noughts and Crosses 02:26

04.Pillars of Light 04:11

05.Secret Garden 02:55

06.La Joueuse de Luth 02:10

07.Velvet Armour 02:53

08.Lily’s Lament 02:33

09.Mirrors of Versailles 04:24

10.My Heart Never Changed 03:23

11.Tears of Glass 02:20

12.Rings Around the Moon 05:25

13.Egg Dance 02:17

14.Hands of Time 02:43

15.Marigold 02:34

16.Tempus Fugit 03:51

17.Road to Forever 02:59

18.River to the Sea (Instrumental) 02:56

Lineup:

Ton Scherpenzeel:

Music, lyrics, arrangement, production, all instruments, vocals

Guests:

Annet Visser : flutes & recorders

Rens van der Zalm : fiddle

Maria-Paula Majoor : lead violin

Daniel Torrico Menacho : violin

Karsten Marijn Kleijer : alto

Arno v.d. Vuurst : cello

Irene Linders : backing vocals

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ