Submit Fest opnieuw een goede plek om nieuwe bands te ontdekken
|Het is vrijdag 19 mei als het tijd is voor de start van de 5e editie van Submit Fest in Baroeg. Waar het festival tot nog toe altijd alleen op de zaterdag plaatsvond, wordt dit jubileum gevierd met een extra avondprogramma op de vrijdag. Zoals gebruikelijk ligt de focus bij bands die aan hun weg omhoog aan het timmeren zijn, of net bezig zijn met hun doorbraak, vaak in of gerelateerd aan de prog en/of metalcore.
Opener voor de eerste vrijdageditie van Submit Fest is het Nederlandse Vain Louie. De melodische hardcore band start zijn set om 18:30 in een zo goed als lege Baroeg. Hoewel de vocalist op een kruk zit ivm een blessure, doet hij toch zijn best actief te blijven. De band raast lekker door zijn set van 40 minuten heen en weet het aanwezige publiek redelijk op te warmen.
De avond krijgt een goed hardcore tintje, want een uurtje na de start van Vain Louie is het aan het Britse Cage Fight om het podium te betreden. De zaal is beduidend een stuk voller geworden. De band zelf is lekker actief op het podium en gaat muzikaal hard, maar het publiek staat toch grotendeels stil; wellicht mist er iets aan interactie, maar qua muziek is er absoluut niks mis met deze verpletterende set.
Het roer mag om 20:30 een andere kant op, want het is aan de Nederlands/Griekse prog formatie Playgrounded om het publiek te vermaken. Het publiek is duidelijk enthousiast om de band te zien, die tijdens de Rotterdam Music Awards met ‘The Death of Death’ het beste album had. De geluidsmix is goed en de band zelf speelt ook strak. Ondersteund door een atmosferische lichtshow speelt de band een stevige set, die steeds in intensiteit lijkt toe te nemen.
Afsluiter van de vrijdag is een terugkerende naam; Deadly Circus Fire heeft de eerste editie van het festival afgesloten. Waar de band toen David Pear op vocals had, is Adam Grant ondertussen teruggekeerd naar de band. Het festival heeft met Deadly Circus Fire vanavond een rijtje aan ‘firsts’; eerste liveshow sinds het laatste album, sinds de terugkeer van Adam en zelfs de eerste show die de band na corona speelt! Om dit te vieren gaf Submit Fest ook een Deadly Circus Fire gitaar weg. Hoewel het er op lijkt dat een deel van de mensen na Playgrounded al vertrokken is, staat Deadly Circus Fire erg enthousiast op het podium. De heren spelen een sterke set en weten het publiek goed te vermaken. Het geluid klinkt lekker, hoewel in het begin vocalist Adam niet altijd even goed te horen is over het andere geluid heen.
Ondertussen zijn we aangekomen op de zaterdagochtend als het vervelende nieuws doorkomt dat het Zweedse Allt niet kan komen door een last-minute verandering van hun amp-stack, die daarmee te zwaar was voor hun vlucht. Ondanks pogingen van de organisatie om een lokale band toe te voegen op de plek van Allt, kon dit op zo’n korte termijn niet. Hierdoor kunnen alle andere bands nu een iets langere set spelen en is er ook iets meer tijd tussen de sets in.
Opener van de zaterdag is de Nederlandse deathcore band Torn from Oblivion. Het begin van de set wordt geteisterd door wat tech issues, maar zodra alles is nagelopen kan het vijftal van start. Hoewel het nog vrij rustig is in de Baroeg razen de heren lekker door. De mix staat perfect afgesteld, waardoor de groovy muziek een heerlijke manier is om het aanwezige publiek wakker te schudden.
Opvolger is het eveneens Nederlandse Serve. Net als Torn from Oblivion hebben ze korte tijd last van wat tech issues, maar deze zijn vrij snel verholpen. Alsof er niks aan de hand is klapt de band direct vol gas zijn set in. De muur aan geluid die de hardcore band produceert, in combinatie met de energie vanaf het podium komt zorgt er dan ook voor dat de mosh pit snel gevormd is.
Met het Britse Lake Malice houden we de energie hoog en de mosh aanwezig; de met elektronica doordrenkte alt metal van het drietal doet de hele zaal stuiteren. Ondanks de uitdagingen die dit soort muziek qua mix met zich mee kan brengen, is het gelukt om alles goed tot zijn recht te laten komen. Van de poppy hooks tot de harde breaks, alles lijkt goed te bevallen onder het publiek. Lake Malice heeft met deze set duidelijk nieuwe fans gemaakt!
Als je dacht dat de tech issues na Serve voorbij waren heb je pech; ook Frontstreet heeft er wat last van. De nu metalcore die de band speelt haalt duidelijke invloeden weg bij bands als Limp Bizkit en steekt dit in een iets moderner jasje, waardoor het makkelijk weg luistert en toegankelijk is, wat tijdens de set te merken is aan hoe het aanwezige publiek mee staat te knikken.
We keren weer terug naar een Britse band met The Five Hundred. Het vijftal maakt een stevige pot prog metal, doordrenkt met djents, harde riffs en krachtige grunts. Het duurt dan ook niet lang voordat tijdens deze set de mosh pit weer terugkeert. De scherpe verlichting, die alleen maar van achter de band komt voegt toe aan een wat duistere vibe die deze set naar een volgend niveau tilt.
Als laatste is het aan de Italianen van Destrage om het Rotterdamse podium te betreden. Het is te merken dat een klein deel van het publiek al naar huis is, maar dat mag de pret niet drukken; de band zelf beweegt goed mee op het podium en inspireert zo het publiek om zijn laatste energie er uit te gooien. Na deze afsluiter is het helaas tijd om af te druipen… Tijd om volgend jaar twee volle dagen te doen?
Foto’s (c) Megan Keijzer