M- Opus – 1975 Triptych

Facebookrssmail

Zanger/toetsenist Jonathan Casey en zanger/gitarist Colin Sullivan begonnen 15 jaar geleden een coverband. In 2014 kwam M-Opus van de grond. ‘1975 Triptych’ is hun debuutalbum en verwijst naar het jaartal waar ze hun inspiratie uit hebben gehaald.

Elektronische geluiden

Het intro van ‘Travelling Man’ is zo gemixed dat de geluiden van ene box overlopen naar andere. Even later komt de zang er bij. De melodie blijft in je hoofd hangen zonder te kort te doen aan de prog.rock. Er zitten diverse wendingen van volume en ritme in. Leuke details door basloopjes van Darragh Dennis en elektronische geluiden.

1976‘Different Skies’ begint met ijzige storm geluiden. Er zijn een paar langzame voetstappen in de sneeuw te horen. Dan klinkt er een robot stem. Het is niet te verstaan wat er gezegd wordt. En toch is dit niet hinderlijk. Er wordt gezongen over “snowflake” , vandaar de ijskristal op de cover. Het is een micro-opname door Alexey Kljatov. Een cover die je niet vergeet.
De zang is vrij langzaam en vlak en past goed in deze winterse sfeer. Een meeslepende melodielijn vult dit mooi aan. Gewone zang en robotstem wisselen elkaar regelmatig af, net als de ritmeveranderingen die versmolten zijn in het geheel. Er klinkt een zwaar dreunend geluid uit de boxen, wat een druk op de oren tot gevolg heeft. Dit geeft een extra dimensie.

Heel even klinkt er amper meer te horen dan een zacht piano spel, om vervolgens snel om te schakelen naar lekker veel volume.
Deze omschakelingen zijn er een aantal keer.
Een onweersklap luidt een wending in. Nu klinken er computerstemmen in plaats van robotstemmen. Er zijn al diverse basloopjes voor bij gekomen. Maar de bassolo die nu te horen is verdient een dikke pluim. Van veel geluid wordt er overgeschakeld op een mooie piano solo. Nu heeft de zang meer power en is de emotie op de stem te horen, zeker in het langzame gedeelte. Kippenvel momentje.
Er zijn strijkers van Greenwich Village Orchestra te horen en hebben de overhand met hoge meeslepende tonen.
Er worden klanken toegevoegd die moeilijk thuis te brengen zijn. Dit is niet nodig, want er is al zo veel te horen. Even later wordt er weer boeiend gespeeld. Langzaam neemt het volume toe. Super! Mooie zware sound. Op het einde keren het geluid van de regen en onweer keert terug. Mooi einde van een nummer dat 33 minuten duurt. Door de terugkerende details is het meestal duidelijk dat dit maar één nummer is.

1975 Triptych

Krekelachtige geluiden ,vogels en meer geluiden die je verwacht in een oerwoud. Samen met zoemende en elektronische geluiden, en zware piano klanken maken dit intro van ‘Wasps’ apart. Diverse instrumenten worden toegevoegd. Het basis ritme en melodie blijft lange tijd hetzelfde. Wel veranderen kleine details in de muziek, hierdoor blijft ook het laatste nummer boeien. Op het einde zijn in de verte nog wat zachte dieren geluiden te horen. Zet het volume niet te zacht want dan mis je deze details
Er is zoveel om naar te luisteren dat je bijna oren te kort komt. Denk je na één keer luisteren ” dit is niks voor mij” .. Luister dan toch nog eens.

Het kan zo maar zijn dat je even met wennen aan hun geheel eigen sound. Drie nummers geven je 50 minuten luisterplezier.

8/10 ( Rude Chord Records)

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

AGNOSTIC FRONT - Get Loud! AS I LAY DYING - Shaped By Fire