Een top avond met oude rockers en aanstormend talent in Gebr. de Nobel
|Op zaterdag 14 mei stond er een gevarieerd programma op het podium van Gebr. de Nobel in Leiden. Naast de hoofdact en NWOBHM meesters van Satan stond er een nieuwe, relatief onbekende, black metal band uit Polen geprogrammeerd. Batushka een naam die we zeker vaker zullen gaan horen in de toekomst. Opener van de avond was het Nederlandse Gnaw Their Tongues, voor het merendeel van de toeschouwers de grote onbekende.
Gnaw Their Tongues is afkomstig uit het Friese Drachten en muzikaal bevindt het gezelschap zich in het experimentele black metal / noise genre. Gnaw Their Tongues is oorspronkelijk begonnen als een eenmans-studioband opgericht in 2005 door Mories ofwel Maurice de Jong. Naast verschillende EP’s zijn er inmiddels 8 full-lengths verschenen waarvan het laatste ‘Abyss of Longing Throats’ in 2015. Sinds 2015 doet Mories ook live shows en daarvan waren we getuige in Leiden. Bijgestaan door een tweetal achter de knoppen speelde Mories de bas en waren de overige geluiden digitaal. De zaal was nog niet geheel gevuld tijdens het half durende optreden van Gnaw Their Tongues en zij die wel aanwezig waren lieten de geluiden over zich heen komen. Op zich een leuk optreden maar op het podium werden drums en gitaren node gemist.
Batushka is een bijzonder gezelschap. Eind 2015 is de debuutplaat ‘Litourgiya’ verschenen, een plaat die alom bejubelt werd in de wereld van black metal. Batushka betrad het podium met maar liefst 8 muzikanten en voor en tijdens de show werd vrolijk gezwierd met het wierookvat. Batushka haalt de inspiratie uit de Slavisch-orthodoxe kerk en dat op zich is al uniek. Imposant, volledig gemaskerd gehuld in gewaden, is de indentiteit van het gezelschap onbekend. Naar verluidt zijn leden van de band Mgla betrokken bij dit project. Een statische show waarbij genoeg te genieten viel van de aankleding van het podium met kaarsen, wierook en een de bijbelse vertoning op het podium. Ook muzikaal was dit optreden echt genieten, de mix tussen doom en black metal aangevuld met de geweldige kerkelijke zang waren een genot en de inmiddels volle zaal genoot van het optreden. Geweldige composities als ‘Yekteniya 3’ of ‘Yekteniya 4’ werden ontvangen met een luid applaus. Zelfs wanneer je de muziek niet kon waarderen was er genoeg te aanschouwen van de act die Batushka neerzette. Een unieke show die ik graag zou zien op een groter podium want dit podium was echt te klein voor dit 8 man sterke gezelschap.
Satan de Engelse heavy metal band behoeft geen introductie. Wie kent er niet de, voor die tijd, weergaloze debuutplaat ‘Court in the Act’ uit 1983. Dat Brian Ross en zijn kompanen het nog niet verleerd waren bleek deze avond. Na wat opstart problemen ging de show van start en wat onmiddellijk opviel na die stroeve start was dat Brian’s stem nog niet veel van zijn kracht verloren heeft, neem daarbij het goede geluid deze avond en het geweldige gitaarwerk van Russ Tippins en je wist dat er een lekkere show ging volgen. Een lekkere start met nummers als ‘Twenty Twenty Five’ en de kraker ‘Break Free’ werden terecht gewaardeerd door het publiek tijdens deze uitverkochte show. Echt los ging de menigte bij de oude krakers ‘Trial By Fire’ en ‘Blades Of Steel’ waarbij een heuse moshpit ontstond. Satan zette een toffe show neer, Brian Ross had het naar zin maar had soms wat te veel worden nodig en het “spelen, spelen” uit het publiek maakte hem dat duidelijk. Fijne songs van het nieuwe album ‘Atom By Atom’ werden aangevuld met een stukje Satan historie zoals het nummer ‘Opression’ van de demo uit ’81. Satan nam toepasselijk afscheid van het Leidse publiek met de toegiften ‘Farewell Evolution’ en ‘Testimony’.
Een top avond met oude rockers en aanstormend talent in Leiden. Gerealiseerd door Gebr. de Nobel in samenwerking met een coalitie van The Hague Heavy Metal Alliance en Doomsday Celebration.
Foto’s © Kick Verhaegen