Corvus Stone – Corvus Stone unscrewed

Facebookrssmail

a2174838048_10Colin Tench richtte in 2012 Corvus Stone op. Hun debuutalbum kwam in datzelfde jaar uit. De bandbezetting is internationaal. De basis van dit album startte live, als een mix van unplugged nieuwe muziek met “oude” nummers. Dit is uitgegroeid tot een volwaardige album. ‘Corvus Stone unscrewed’ is hun derde album.

‘Brand new day’ is een titel die we veel vaker voor bij hebben zien komen. Bijvoorbeeld in ‘The Wizard of Oz’, bij Sting en nog veel meer bands/artiesten. Maar deze instrumentale versie van Corvus Stone lijkt in niets op de versies die er al eerder waren. Want dit nummer start met een heerlijke bas groove door Petri Lindström. Deze klinkt samen met strak bespeelde drums door Robert Wolff. Prima aangevuld door Pasi Koivu op de toetsen en Colin Tench op gitaar. Robert ondersteunt de melodie doordat hij strak drumwerk afwisselt met dynamiek. Dit alles is vrij goed verdeeld over de boxen.

‘Early Morning Calls’ heeft met vlagen het driekwarts ritme van een Weense wals, vermengd met wat rock. Aparte maar mooie combinatie. Doordat ik meerdere zangers hoor, duurt het even voordat ik de stem van gast-zanger Phil Naro (o.a Druckfarben en Unified Past) herken. Dit nummer is over de gehele linie wat apart. Niet echt toegangelijk. Toch boeit de totale structuur. Het intro van ‘After Solstice’ heeft een leuk ritme. De eerste wendingen zijn zo subliem verweven dat je ze amper in de gaten hebt. Dat geldt niet voor de opbouw in tempoversnelling. Het rockend up-tempo stuk wat er aan vast geplakt wordt, maakt stil blijven zitten onmogelijk. Diverse wendingen volgen. Ook tijdens de rustig gespeelde delen houdt Corvus Stone je aandacht vast. Na een paar keer luisteren is de opbouw en ook de aanloop naar het einde duidelijk.

Er zijn een aantal geluiden aan het begin toegevoegd, waaronder een rateltje. Doordat er diverse muziekstijlen en wendingen elkaar opvolgen is het best lastig om een lijn in ‘JussiPussi’ (remix) te ontdekken. Stef Flaming (Murky Red) drukt een hier belangrijk stempel op. Want hij is niet alleen componist en zanger van dit nummer. Hij draagt tevens zijn steentje bij op gitaar en keyboard. Hierdoor zijn de Murky Red invloeden best duidelijk aanwezig. Leuke details tijdens goed gitaarspel in ‘Scary Movie Too’. Diverse onverwachte wendingen, waar je soms aan moet wennen. Toch blijf je er wel degelijk naar luisteren. Vooral een minimalistisch stuk triggert je tot intens luisteren. De wendingen blijven komen. Sommige delen lijken experimenteel van opzet. Dit is muziek waar je echt de tijd voor moet nemen om naar te luisteren.

Roffelende drums tijdens intro van ‘Lost and Found Revisited’. Dit zou ook zo bij mars-muziek passen. De zangstem van Blake Carpenter klinkt vrij dun, toch is de kleur van de stem goed. Weer een gave opbouw en combinatie van verschillende ritmes en muziekstijlen in één nummer. Dit laatste geldt ook voor de up-tempo bonus track ‘Moustaches in Massachusetts’.

De 13 nummers duren bijna 50 minuten. Dit is een album dat moet groeien. De structuur is complex, waardoor het technisch moeilijk is om te spelen. Die complexiteit zorgt er voor dat het een tijd duurt voordat je het album “eigen” hebt gemaakt. Het is grotendeels instrumentaal, en zo divers dat het steeds weer een verrassing is wat Corvus Stone je nu weer voorschotelt. Geen album dat je bij wijze van spreke iedere week zou kunnen draaien. Geschikt voor de prog liefhebber die ook van de minder toegankelijke prog houdt.

(7,5, Eigen beheer)

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ