Komatsu presenteert haar nieuwe album in stijl
|Komatsu heeft een bewogen periode achter de rug. Na het uitbrengen van haar debuutalbum in 2013 vroeg niemand minder dan John Garcia de band als support act tijdens zijn Europese tour. In 2015 deed een andere stoner grootheid, Nick Oliveri’s Mondo Generator dat nog eens dunnetjes over. Tijdens deze tour, in Rome, sloeg het noodlot toe: Komatsu’s bandbus werd opengebroken en instrumenten, merchandise en andere waardevolle spullen werden ontvreemd. Met hulp van Mondo Generator kon de band de Europese tour afmaken. Maar Komatsu zat financieel aan de grond. Eindhoven rockcity toonde zich een grote warme familie door een benefietconcert voor Komatsu te organiseren. Dan wordt het 23 september 2016 en laat Komatsu deze hele historie achter zich door een nieuw album uit te brengen. ‘Recipe for Murder One’ heet de plaat. Rockmuzine scheef: “Op de nieuweling klinkt de band krachtiger, compacter en veelzijdiger dan ooit.” En waardeerde het album met 8,5 uit 10.
Bij een geboorte hoort een feestje en Komatsu presenteert haar kindje in de theaterzaal van het Blue Collar Hotel in het creatieve hart van Eindhoven. De band heeft Grimmsons en Ottoboy gevraagd om het voorprogramma van de avond te verzorgen.
Grimmsons
De Grimmsons uit Antwerpen wil zich niet in een hokje laten drukken. De band omschrijft zichzelf als “intens, oprecht en hard”. Als ik toch een poging waag zou ik de muziek van Grimmsons omschrijven als postrock met metal en new wave invloeden. Met name zanger Sven maakte indruk met zijn intense performance. Niet alleen spuwde hij zijn teksten bijna ziedend in de microfoon. Hij leefde bijna letterlijk zijn teksten. Het ene moment zat hij verstild op zijn knieën op het podium, het moment erna rende hij door het publiek. De nummers van Grimmsons staan dan ook bol van duistere dramatiek, met het ene moment juichende gitaren afgewisseld met gitzwarte riffs over donderende drums en grommende bassen. Sven eindigt de show in stijl door “gestorven in het harnas” op de grond te blijven liggen.
Ottoboy
De “One Man Trashband” uit Amsterdam Ottoboy tapt uit een heel ander vaatje. Hij heeft “Less is More” tot een ware kunst verheven. Gewapend met een basedrum met daarop een tamboerijn, een snaredrum en een tweesnarige gitaar weet hij een bak herrie te creëren waar je U tegen zegt. Ottoboy speelt moddervette garagerock met hier en daar invloeden uit de country en de punk. De show van Ottoboy is opwindend en charmant rammelend. Het hoogtepunt van de show is het moment dat Ottoboy iemand uit het publiek aanspreekt om een titel te verzinnen voor het volgende liedje dat hij zal gaan spelen. Overdonderd en daarom licht stotterend komt er ‘Shit! Rock ’n roll’ uit de bus, waar Ottoboy mee aan de gang gaat en er zowaar een nummer omheen breit.
Komatsu
Na Ottoboy worden de gordijnen van het toneel gesloten en wordt het podium omgebouwd voor het hoofdprogramma. Iedereen is toch gekomen voor Komatsu, de spanning is voelbaar: “Hoe zouden de nieuwe nummers klinken?”. Na de aankondiging en het verplichte rondje bedankjes barstte de band dan toch echt los. Komatsu speelt het nieuwe album ‘Recipe For Murder One’ in zijn geheel. De band trapt af met de vette riffs en grooves van ‘The Long Way Home’. Bij het refrein “My Trigger My Generator Diffuser Instigator!” gaan de eerste vuisten in het publiek de lucht in. ‘Lockdown’ wordt op de plaat door stoner grootheid Nick Oliveri ingezongen, op het podium wordt de tekst overtuigend door Mo gebracht. Komatsu doet zijn zelfgekozen bijnaam “Super Massive Mothersludgers” alle eer aan. Moddervette bassen en loodzware riffs worden in een moordend tempo op het publiek afgevuurd in nummers als ‘Scavengers’, ‘Recipe For Murder One’ en ‘W.T.F.!’ In nummers als ‘There Must be Something in Your Water’ en ‘So How’s About Billy?’ klinkt een andere kant van Komatsu. Puntige en catchy stoner rock vol killer riffs. Om de feestvreugde te verhogen verscheen de Ravenkop van de albumcover ook op het podium om een dansje te wagen én het publiek te trakteren op een glaasje whisky om gezamenlijk te toasten op het nieuwe album. Daarna gaat het tempo omlaag met het hoogtepunt van het album én de show: het epische ‘The Sea is Calm Today’. Met het slepende, zware en logge ‘Breathe’ completeerde Komatsu haar nieuwe album.
Bassist Martijn laat weten dat een avondje Komatsu niet compleet is zonder nog een “bietje ouwe meuk” en los gaan we weer met de moddervette riffs van ‘New Low’, het publiek reageert met het feest der herkenning; er ontstaat gelijk een moshpit voor het podium. Martijn zegt dat de band zichzelf nog niet eens fatsoenlijk heeft voorgesteld en de kenners weten dan al dat daar de massieve sludge van ‘Komatsu’ op gaat volgen. De avond eindigt de heerlijke gitaren van ‘Blackwater’.
Komatsu heeft met ‘Recipe For Murder One’ een geweldige opvolger van ‘Manu Armata’ neergezet. Dat het album in de smaak valt blijkt bij de merchandise stand, de lp’s, cd’s en T-shirts worden als warme broodjes verkocht.
Komatsu presenteert haar nieuwe album in stijl, met een geweldig rock ’n roll feest.
fotografie: Brendy Wijdeven