Hatesphere en Kause 4 Konfilkt in gebr. de Nobel
|Afgelopen zaterdag was gebr. de Nobel in Leiden wederom het bruisend hart van het uitgaansleven in de stad. Met maar liefst vier verschillende producties was er voor ieder wat wils. Voor de fans van de zwaardere gitaren was deze zaterdag de beurt aan het uit Denemarken afkomstige Hatesphere, bijgestaan door Kause 4 Konfilkt. In eerste instantie zouden de bands gezelschap krijgen van het franse Deep in Hate echter moest deze band verzaken door ziekte. Dit mocht de pret niet drukken, hierdoor kregen de andere bands meer speeltijd en was er meer tijd voor een ontspannen change over tussen de bands.
Iets over achten trapt ‘Kause 4 Konflikt’ af. De band ook afkomstig uit Frankrijk maakt indruk met een goede agressieve sound. De heren waren voor het eerst in Nederland maar weten direct het publiek te bekoren met hun energieke performance. De metalcore invloeden zijn goed hoorbaar in de totaalsound. De zanger heeft een goede agressieve strot en ook de drummer speelt een lekkere strakke set. Met onder andere ‘Zero’ en ‘Witness’ van het nieuwe album ‘Behaviour’, weet de band te imponeren. Ook de interactie tussen het publiek en zanger SBT OTS (wat ongetwijfeld een artiesten naam is) is tof, en er wordt zowaar tijdens het laatste nummer van de set door iedereen mee gedaan toen de middelvinger de lucht in moest op verzoek van de zanger. Men is lekker opgewarmd voor wat er komen gaat.
Als we het over interactie met publiek hebben, dan kunnen vele frontmannen nog leren van zanger Esben “Esse” Hansen van ‘Hatesphere’. De man kent vele gezichten en zijn mimiek is niet anders dan hilarisch te noemen, voeg hier een gezonde dosis humor aan toe en er ontstaat een soort van stand up comedy tussen de nummers door. Behalve grappig is de 16 nummers durende set van ‘Hatesphere’ ook nog eens hard, beukend, zwetend en vooral erg goed. De heren knallen erin met ‘Lines crossed lives lost’ van het album ‘New hell’. Het publiek komt langzaam aan dichterbij, en tijdens het derde nummer van de set vindt zanger Esben dat men zo dichtbij moet komen dat ze band kunnen ruiken. Hierop schuift men naar voren, ondanks dat er benoemd wordt dat de band stonk ( door de zanger zelf).
Er gebeurt van alles op het podium, wat de show echt een hoog entertainment gehalte geeft. Allereerst heeft de band een geweldige backdrop. Er worden door roadies shotjes bezorgt. De geluidsman zet pauze muziekjes aan als er wat misgaat. De heren (vooral de zanger) poseert er vrolijk op los voor fotonemende fans. Maar er is vooral een toffe sound, met zeer strak drumwerk, explosieve gitaarsolo’s maar ook zeer zeker goede zang en dat is toch vooral wat de fans willen horen. De setlist is goed uitgebalanceerd met zowel oude als nieuwe nummers.
Halverwege de set sneuvelt er een gitaar, die gelukkig vervangen kan worden door een leenexemplaar van ‘Kause 4 Konflikt’. Ook dit kan het fantastische optreden niet schaden, in de daarop volgende nummers wordt er lekker gegrooved, en worden er mooie solo’s weggegeven. Tijdens het nieuwe ‘The Executioner’ wat vooral bestaat uit zeer strak drumwerk, en het oudere ‘Forever War’ van het album ‘Serpent Smiles end Killer Eyes’ uit 2007, ontstaat er zowaar een kleine pit.
Na het aanmoedigen van drummer Mike Park wordt er door geramd met ‘Heaven is Ready to Fall’ van het album ‘The Sickness Within’ (2005), een improvisatie momentje aangezien dit nummer niet op de setlist stond. Er werd afgelsoten met ‘500 Dead People’ wat een hoog meezinggehalte heeft voor het publiek en als bonus ‘Sickness Within’.
Hatesphere brengt een show die een fan mag verwachten wanneer hij/zij een kaartje koopt. Er is entertainment, de band straalt plezier uit, en het belangrijkste het is muzikaal fantastisch! Het was zoals de zanger zelf zegt: “Fuck Yeah, Leiden”!
Nog een special thanks voor huisfotograaf Coen Bastiaanssen voor de kekke plaatjes.
Foto’s (C) Coen Bastiaanssen