RPWL – RPWL plays Pink Floyd’s The Man And The Journey

Facebookrssmail

De Duitse band PRWL begon oorspronkelijk als coverband van Pink Floyd. Sinds het begin van dit millennium maken ze hun eigen muziek. Bijna ieder jaar brachten ze hiermee een neo prog album uit.
‘The Man And The Journey’ is de titel van een conceptueel concert van Pink Floyd (1969). PRWL bracht dit concert opnieuw tot leven tijdens een tour. De opnames van deze live CD/DVD zijn gemaakt in ‘De Cacaofabriek’ in Helmond.

‘The Man And The Journey’ bestaat uit twee delen. Deel één, ‘The man’ gaat over het dagelijkse leven van de mens, het opstaan, werken, nachtmerries e.d. ‘The Journey’ is het tweede deel. Dit vertelt over de overpeinzingen van de dag. Soms met spirituele invloeden. Een aantal nummers van dit Pink Floyd concert verscheen nooit eerder op LP of CD. Een paar andere nummers verschenen wel op één van de albums van Pink Floyd. Het RPWL concert begint met het tjilpen van vogels en diverse gitaren, zo is het intro ‘Daybreak, Part I’. Dit nummer verscheen onder de titel ‘Grantchester Meadows’ op het experimentele album ‘Ummagumma’. Het geluid is erg goed van kwaliteit. De vocalen zijn in harmonie met het mysterieuze geheel. Het vogel getjilp is nog een aantal keer te horen.

Non-stop gaat het over naar ‘Work’. De sampling geluiden van een rijdende trein zijn perfect geïntegreerd met de muziek. Later gevolgd door geluiden vanuit een werkplaats. Prima omhuld door een opzwepend ritme, verkregen door een mix van allerlei geluiden. Het geluid is mooi verdeeld over de boxen. De werkdag wordt afgesloten met een treinreis (terug naar huis). Bijna ongemerkt volgt ‘Afternoon’. Het ritme is laidback en er komen jazz invloeden bij, met aangenaam orgelspel. Voor het eerst is er tussen de nummers door het gejuich van het publiek te horen. In ‘Doing it’ laat drummer Marc Turiaux het geluid van een pauk klinken. Dit geeft een mysterieuze combinatie met de manier waarop hij zijn drums bespeelt. In dit prachtig gespeeld experimenteel nummer valt de sublieme geluidskwaliteit extra op. De tikkende wekker verraadt de overgang naar ‘Sleep’. Het is bijna niet te doen om woorden te vinden voor de experimentele muziek die Pink Floyd ooit schreef en speelde. Dit nummer komt eveneens van het album ‘Ummagumma’. RPWL speelt dit zo mooi, dat ik vergeet de vergelijking met Pink Floyd te maken. Ik ga helemaal op in de muziek. RPWL speelt de nummers aaneengesloten. Je hoort de wendingen wel degelijk.

We zijn in deel twee aangekomen.
Het tweede nummer hiervan is ’Beset By Creatures Of The Deep‘. Aanvankelijk hoor je vooral de bas van Werner Taus, ondersteund door de cimbalen. Het rustige begin krijgt een chaotisch vervolg. Toch is dit nummer in balans. Her en der geeft RPWL zijn eigen invulling. Maar ik word regelmatig op dezelfde manier in beslag genomen zoals Pink Floyd dit bij mij doet. Het gitaarwerk van Kalle Wallner komt hier perfect tot zijn recht. Alle details in de muziek zijn met uiterste precisie ingevuld.
Earcandy na earcandy. Dit is muziek om intens naar te luisteren en je één te voelen met de muziek. ’The End Of The Beginning’ is een gave afsluiter. De lange vocale uithalen zijn erg goed. Je voelt de opbouw naar het einde. Toetsenisten Yogi Lang en Markus Jehle dragen tijdens dit concert bij aan diverse experimenteel klinkende geluidseffecten. Alles is in harmonie met elkaar. Het geluid is bijna constant subliem te noemen. Ga er maar aan staan op Pink Floyd te coveren en ze daarbij (bijna) te evenaren. RPWL is daarin met vlag en wimpel geslaagd.

DVD
Zoals verwacht zijn er visuele aspecten van vogels te zien op een beamer. Door het gebruik van de beamer blijft het wat donker op het podium. Je ziet minder van de band, maat het past binnen het totaalbeeld. Natuurlijk wordt er in ‘Work’ beelden van een treinen getoond. De geluiden van de werkplaats worden live gemaakt, met echt gereedschap. Dit, en andere toegevoegde geluiden zijn met uiterste precisie gespeeld, zodat het perfect in de muziek past. Ook de beamer is constant in harmonie met de muziek. De performance van RPLW is heel ingetogen, zoals het hoort bij deze muziek. De band/bandleden worden goed in beeld gebracht, close ups mogen natuurlijk niet ontbreken. Op de momenten dat de muziek toegankelijker en wat rockender is gespeeld, is er meer licht op het podium. Ook het geluid van de DVD is zeer goed. RPWL bewijst hiermee dat je geen mega grote zaal nodig hebt om een fantastische CD en een goede DVD te maken. Chapeau !

(9/10, Gentle Art of Music)

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ