The Emerald Dawn – Visions

Facebookrssmail

The Emerald Dawn is een prog rockband uit Engeland. Drie van de vier bandleden zijn multi-instrumentalist. Twee van hen zijn verantwoordelijk voor de zang. ‘Visions’ is de opvolger van ‘Searching for the Lost Key’ (2014).

Cimbalen, andere percussie en orkestrale muziek geven ‘Musique Noire’ een boeiende start. Deze theatrale klanken hadden zo uit een film of tv serie (uit het verleden) kunnen komen. Het geluid is fantastisch verdeeld in de koptelefoon. Ook de geluidskwaliteit is dik in orde. Dit is een geweldige opening! Keyboardtonen mengen zich met het geluid van diverse blazers. Verder is er nog het contrast tussen hoge en lage tonen. Het ritme van de drums is oké, maar het volume is net een fractie te hoog. Toch is de mooie saxofoonpartij goed te horen. Zang vloeit samen met de muziek. Er lijken pauken te klinken, dit komt lekker grotesk over. Het geluid van de blazers komt terug. Er gebeurt heel veel, je komt oren te kort. Toch is het aangenaam lange instrumentale stuk nergens over de top. De woorden worden vrij langzaam gezongen, maar vormen gaande weg toch een behoorlijke lap tekst. Het instrumentale stuk wat er op volgt is weer om je vingers bij af te likken. De laatste zin wordt een paar keer herhaald. Dat past perfect in het totaalplaatje. Deze fantastische, lange openingstrack eindigt met gaaf instrumentaal stuk, dat tot en met de laatste seconde leuke details heeft.

’A Vision Left Unseen’ blijkt een heel andere track. Niet alleen qua muziek. Ook de zang is anders, vooral omdat dit een duet is. Het eerste deel is vrij rustig. Maar na de zin: “We’re left with a nightmare” volgt geheel passend een chaotisch stukje. Stapje voor stapje wordt de muziek rustiger. De opbouw naar het einde toe is mooi. 
’Waves’ heeft een sferisch eerste deel, waarbij muziek en zang een eenheid vormen. Ook hier moet je goed luisteren om alles te verstaan. Meelezen in het tekstboekje kan natuurlijk ook. Hoewel deze track voor een deel vrij rustig van aard is, zijn er behoorlijk wat laagjes over elkaar. Bijna onopgemerkt gaan tempo en volume beetje bij beetje omhoog. De laagjes blijven. Deze zijn prima verdeeld over de koptelefoon. Prima wegstervend einde.

Tijdens het intro van ‘Stranger in a Strange Land’ wordt de spanning opgebouwd. Waar gaat deze track naar toe? Vooralsnog klinkt het experimenteel. Je hoort zacht rinkelende cimbalen. Op een buitengewone manier vervaagt even het onderscheid tussen de toetsen en de snaren. De strijkers zijn echter goed te achterhalen. Al klinken ze wel op de achtergrond. Dit maakt het alleen maar mysterieuzer. Zeker door het experimentele stukje dat wordt toegevoegd. Het fluitspel past hier perfect bij. De wendingen verlopen soms zo geleidelijk dat je ze amper in de gaten hebt. Dit blijft boeien tot en met de laatste noot die The Emerald Dawn speelt.

Strijkers, snaren, toetsen en percussie, de harmonie tussen alle instrumenten is er altijd. Prima verdeling tussen gezongen delen en instrumentale stukken.
De tracks zijn ingewikkeld en indrukwekkend van structuur. ‘Visions’ duurt iets meer dan drie kwartier. Dat is 45 minuten puur genieten.

(93/100, World’s End Records)

Track list:
1. Musique Noire (20.01)
I – The Omen
II – Into the darkness
III – As a new day approaches
IV – La danse de l’ecstasy
2 A Vision Left Unseen (7.00)
3 Waves (8.37)
4 Stranger in a Strange Land (9.25)

Line –up:

Tree Stewart: keyboards, piano, fluit, akoestisch gitaar, percussie, zang
Ally Carter: elektrisch en akoestisch gitaar, tenor en sopraan saxofoon, keyboard, zang
Jayjay Quick: fretless en fretted bas, elektrische contra bas, cello, viool
Tom Jackson: drum.

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ