Anvil zorgt voor een top avond en volle bak in Gebr, de Nobel
|Leiden stond afgelopen week in het teken van de Canadese heavy metal formatie Anvil. Op woensdagavond 31 januari was daar eerst de documentaire ‘Anvil! The Story of Anvil’ te zien in bioscoop Trianon, welke een redelijk gevulde zaal opleverde. Op donderdag 1 februari vond de eerste show, van een slordige 40 Europese optredens, ter ere van de ’40 Years Of Pounding The Pavement Tour’ plaats in de Gebr. de Nobel. De opwarmers van de avond waren het Bulgaarse Rampart en het uit Duitsland afkomstige Grey Attack.
Om half 7 openen de deuren van de Gebr. de Nobel en langzaam aan druppelt de grote zaal vol. Om klokslag 7 uur trapt de uit Sofia afkomstige heavy metal band Rampart af. De band loopt al wat jaartjes mee, is ontstaan in 2006 en heeft inmiddels vier langspelers voortgebracht. Het laatste wapenfeit stamt uit 2016 met het album ‘Codex Metalum’. Rampart brengt een vorm van power metal, muziek opgebouwd uit Iron Maiden riffs en weet eigenlijk geen moment te overtuigen. Een wat fletse vertoning zonder enige beleving. plichtmatig brengt de band de nummers en er vormt zich een vrij statisch schouwspel. Enkele keren weet zangeres Maria Dièse, overigens het enige originele bandlid, zich aan de malaise te onttrekken. Het publiek in Leiden kijkt het gelaten aan en voor hen die te laat binnenkomen geldt eigenlijk dat zij niet zo bijster veel hebben gemist.
Het DuitseDe Grey Attack is van een andere orde. De band die al eerder mocht openen voor bands als Y&T en Bonfire heeft tot op heden een gelijknamig album voorgebracht en mag zich verheugen op een flink beter gevulde zaal. De band brengt een mix van rock en grunge en is van een beduidend hoger niveau dan de Bulgaarse voorganger. Met catchy nummers als ‘Black Rose’ en ‘Let Me Go’ trekt de band de aandacht van het Leidse publiek. Zanger Grey Charlez heeft een goede strot en praat de nummers met een typisch Klaus Meine accent aan elkaar. De zaal vukt zich nog steeds en loopt goed vol zodat Grey Attack de beoogde aandacht krijgt. De Duiters brengen een aardige show maar wat onvermijdelijk en duidelijk is, is dat het publiek hier maar voor een band komt: Anvil.
Anvil, oorspronkelijk opgericht in 1978 als Lips, bracht in 1981 onder de huidige naam en in eigen beheer het debuut album ‘Hard ‘n’ Heavy’ uit en trok daarmee de aandacht van de platenbonzen. Er werd een platendeal getekend bij Attic Records en wat volgde waren twee tijdloze albums. Eerst verscheen in 1982 ‘Metal on Metal’ en een jaar later verscheen wellicht het beste album ‘Forged in Fire’. De band inspireerde met deze albums bands als Metallica en Anthrax en waar deze bands de weg naar eeuwige roem vonden bleef die roem voor Anvil uit. Ongeluk en mismanagement lagen ten grondslag aan het feit dat Anvil een band bleef met een cultstatus maar nooit de faam zou krijgen die de band verdiende. Anvil blijft volhouden en dit jaar kwam met ‘Pounding the Pavement’ het zeventiende album uit.
De zaal is inmiddels meer dan goed gevuld wanneer de heren het podium opkomen en de traditionele opener ‘March Of The Crabs’ ten gehore brengen. Het enthousiasme druipt er meteen van af en zanger / gitarist Steve “Lips” Kudlow brengt een bezoekje in de zaal en laat zich zien tussen het publiek. Anvil dendert door met ‘666’ en hoewel het nummer niet geheel strak wordt gespeeld, gaat de zaal los. ‘Ooh Baby’, van de debuutplaat ‘Hard ‘n’ Heavy’, en ‘Badass Rock N Roll’ zorgen voor nog meer sfeer en duidelijk is dat het publiek, net als de band, geniet. Na het nieuwe nummer ‘Doing What I Want’ is het tijd voor de krakers van ‘Forged In Fire met het goed uitgevoerde ‘Winged Assassins’ en, doordat Lips een paar octaven lager zingt, het wat tamme ‘Free As The wind’.
Na het nieuwe nummer ‘Bitch in the Box’, dat opmerkelijk goed wordt ontvangen door het publiek is het tijd voor Robb Reiner met een sterke drumsolo. Heerlijk om het spel plezier van deze mannen na ruim veertig jaar op het podium te zien, het enthousiasme dat overslaat op het publiek in Gebr. de Nobel. Met nummers als ‘Thirteen’ en ‘Mothra’ speelt Anvil nummers uit nagenoeg de gehele discografie waarna de klassieker ‘Metal On Metal’ en de cover ‘Born To Be Wild’ de set afsluiten. Lips en de mannen krijgen er geen genoeg van en laten zich gewillig fotograferen met de fans na de show en kunnen terugkijken op een heerlijke opening van de tour. Anvil zorgt voor een top avond in Leiden en zorgde voor een volle bak in Gebr. de Nobel.
Foto’s (C) Eus Straver