Scarlet INside: The Room of MUndane THings

Facebookrssmail

Zo af en toe kom je een one-man-band tegen. Scarlet INside, uit Glasgow, is zo’n band, opgericht door Kevin Kennie. ‘The Room of MUndane Things’ is al zijn tiende (digitale) album. Het genre is multi-prog. Kevin laat zicht door allerlei stijlen beïnvloeden. Deze hoor je terug op zijn albums. Hij heeft alles gecomponeerd, gespeeld en opgenomen. Hij kreeg slechts een beetje hulp van Brian Johnstone.

‘SAlly LEarns’ heeft een verrassende start met geluid dat van een kinderxylofoon afkomstig lijkt te zijn, gevolgd door het gegiebel van een klein kind. Zang en muziek vormen een aparte combinatie. Deels omdat de kleur van de stem markant is. De wendingen zijn over het algemeen bijzonder. Je hoort allerlei opmerkelijke geluiden. Het geluid van een ‘gewone xylofoon’ klinkt helder. Het onderscheid tussen de instrumenten en de toegevoegde geluiden vervaagt op een mooie manier. Op het einde komt het geluid van het giebelend kindje even terug.

‘The Room of MUndane THings’ is ook bijzonder. Het geluid van “strijkers” mengt zich mooi met de licht Oosters/Arabisch aandoende muziek. Deze gave epic track ademt de sfeer uit van Steve Hackett/Genesis. De opbouw naar het einde is goed, maar op het allerlaatste net enkele seconden te vroeg afgekapt.

Tijdens ‘In OUr DReams we can fly’ laat Kevin horen dat hij best een hoog bereik heeft. Zijn uitspraak is behoorlijk duidelijk, voor een deel omdat de woorden niet heel snel gezongen worden. Dit past bij het ritme van de muziek. De wendingen vloeien in elkaar over. Het korte maar meeslepende gitaarspel had iets beter naar voren mogen komen. Prima minimalistisch einde.

De mysterieuze, ‘angstaanjagende’ muziek van ‘Dead People’s THings for Sale’ past bij de titel. Deze track zit bijna bizar in elkaar, maar dan wel in de goede zin van het woord. De toegevoegde geluiden maken het nog wat extremer. Hierdoor misschien wat minder toegankelijk, maar wel interessant.

De meeste tracks zijn (grotendeels) boeiend en bijzonder opgebouwd. Soms is het amper te achterhalen wat je hoort. Zo lijkt het lage geluid in ‘POison Signals’ op een digeridoo (Australisch instrument). Sampling, toetsen en snaren zijn regelmatig zo verweven dat ze uit één geheel lijken te bestaan. Er zijn diverse details, die door de hoeveelheid muziek en/of toegevoegde geluiden soms wat in de verdrukking komen. Dat geldt ook voor sommige meeslepende stukken gitaarspel. Die hadden best meer aandacht mogen krijgen.

Door het aantal herhalingen in ritme en melodie verslapt mijn aandacht in PUzh. Het einde van dit nummer is verrassend, en ik ben weer helemaal bij. ‘Egress’ is het laatste nummer. Nu kan ik met zekerheid zeggen dat ‘The Room of MUndane Things’ een goed gekozen titeltrack is. Want dit is de beste track van dit album.

Als je bedenkt dat dit grotendeels een one man project is, is dat zeker knap. Er zijn veel mooie dingen voorbijgekomen. Het multi prog kan echter wel een nadeel hebben: Je hoort immers veel uiteenlopende stijlen. En niet iedereen zal alle stijlen mooi vinden. Op sommige momenten heeft de industrial de overhand, dan weer het experimentele. Zo wisselen deze stijlen elkaar af en is er een evenwichtig album ontstaan. Een aantal wendingen verlopen vloeiend, anderen zijn wat excentrieker. Wie van een heerlijke potpourri houdt, komt op ‘The Room of MUndane THings’ niks te kort. Maar dat weten de liefhebbers van Scarlet INside al lang. (73/100 Eigen beheer)

Trasklist:
SAlly LEarns – 7.24
The Room of MUndane THings – 11.00
In OUr DReams we can fly -13.58
Dead People’s THings for Sale – 9.00
POison Signals – 8.24
See How She Moves – 8.40
I HAve Not – 9.00
PUzh – 7.25
EGress – 6.12

Personeel:
Kevin Kennie: Guitar, Synths, Keyboard, Vocals, Other INstruments where required.
Tijdens liveoptredens komt daarbij: Brian Johnstone: Keyboards, piano, synth, tech, computers, programming

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ