Grá – Väsen

Facebookrssmail

Grá - VäsenVia Carnal Records brengt de ban Grá hun derde album ‘Väsen’ uit. Deze band, opgericht in 2010, is een side project van Dark Funeral vocalist Heljarmadr. Grá uit Stockholm, Zweden, willen met dit album juist meer experimenteren dan de bekende paden bewandelen binnen de Black Metal sound. “Juist door je eigen pad te bewandelen word je een leider, geen volger.”, aldus vocalist Heljarmadr. Voor de cover art work hebben ze een bekende naam aangetrokken binnen de Game scene, namelijk Axel Torvius, welke met de video Game ‘Wolfstein II: The New Colossus’ een award heeft gewonnen.

Met de track ‘Till Sörjerskorna’ opent de band gelijk stevig met het gitaarwerk en drumspel onder de screams. Tegelijkertijd worden direct de keys en mystieke vocalen op de achtergrond ingezet, maar na 1 minuut gaat dit weer over in een bridge met clean vocalen en midtempo gitaarsound. Tijdens deze openingstrack is het direct duidelijk dat de band extra aandacht heeft besteed aan de invloeden van keyboards en achtergrondkoren om de mystieke sound op het album duidelijk naar voren te laten komen. ‘Kings of Decay’ klinkt qua gitaarsound niet anders dan ‘Till Sörjerskorna’, maar de band weet het interessant te houden door de midtempo intervals in het gitaarspel en door aandacht te blijven besteden aan de mystieke sfeer. ‘Hveorungs’ begint met een clean vocal intro onder een piano.

Het mooie intro wordt abrupt afgekapt met het stevige gitaarspel, wat qua sound betreft meteen weer hetzelfde klinkt als de vorige tracks. Toch zit de sound goed in mekaar door de mystieke invloeden van de keys. ‘Krig’ is een interessante track door de muziek tijdens de intro stil te leggen en alleen de screams door te laten klinken, om vervolgens weer met stevig gitaarwerk op te pakken. Tijdens deze track hebben de keys een viool achtige sound. Als afwisseling qua bridge wordt er halverwege deze track een sample gebruikt van geweerschoten. ‘Gjallarhorn’ is eigenlijk een typische atmosferische black metal track, wat begint met een keys intro onder een single drumbeat. Als afwisseling in de mystieke achtergrond wordt er een koor ingezet onder de single drumbeat. Tijdens het stevige gitaarwerk en screams blijft het koor op de achtergrond aanwezig.

Bij de track ‘Dead Old Eyes’ begint de verveling toe te slaan. Mede doordat ‘Gjallarhorn’ abrupt eindigt en het gitaarspel direct over gaat naar de volgende track. Het gitaarspel verschilt op ‘Dead Old Eyes’ nauwelijks met de vorige, waardoor het slaapverwekkend dreigt te worden. Zelfs de midtempo bridges brengen hier geen verandering in. Gelukkig weet de band de luisteraar weer uit de verveling te trekken met de track ‘The Devil’s Tribe.’ De track begint met screams onder een rustige keys sound met hetzelfde tempo gitaar en drums. De verveling ebt pas echt weg door opnieuw de inzet van een koor op de achtergrond. Met het koor en keys op de achtergrond eindigt deze track.

De titeltrack, en tevens het laatste nummer van dit album ‘Väsen’ knalt er weliswaar meteen in met hetzelfde gitaarwerk en screams, maar verrassend is het bridge door het gebruik van een Spaanse akoestische gitaar. Het jammere aan deze track is echter dat de akoestische gitaar weer zo abrupt wordt afgekapt, om vervolgens dan ineens aan het einde te worden ingebracht om de luisteraar naar het einde van de plaat toe te leiden. Het had de track tot meer een geheel gemaakt als deze akoestische gitaar op de achtergrond verder door had geklonken.

Qua muziek en vocalen heeft de band veel weg van oud werk van Cradle of Filth (Denk aan ‘The Dusk and Her Embrace’ era) En naar het oude werk van Immortal (‘Battles of The North,’ At The Heart of Winter.’) De band heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de mystieke invloeden van keys en achtergrondkoortjes op dit album, maar helaas blijft het gitaarwerk en drumspel op deze plaat er wat bij achter. Deze klinken te veel van hetzelfde, waardoor de verveling hier en daar dreigt toe te slaan. De band weet het qua sound zeer zeker afwisselend te houden door tijdens de bridges verschillende instrumenten en samples te gebruiken, waardoor je nieuwsgierig wordt naar hoe het live zal klinken. Voor de liefhebbers van Cradle of Filth ’s wat oudere werk is dit album dan ook een aanrader om eens te beluisteren. (75/100) (Carnal Records)

Tracklist Väsen:

1. Till Sörjerskorna
2. King of Decay
3. Hveorungs
4. Krig
5. Gjallarhorn
6. Dead Old Eyes
7. The Devil’s Tribe
8. Väsen

Line Up Grá:

Heljarmadr – Vocals, Keys, Main Guitars
Dimman – Drums, Keyboards
Maugrim – Backing Guitars
Vediger – Bass

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ