Polis – Weltklang

Facebookrssmail
Polis- Weltklang

De art/hardrockband Polis werd zo’n tien jaar geleden opgericht. Deze vijf mannen hebben zich laten beïnvloeden invloeden door diverse jaren ’70 bands zoals Uriah Heep en Epitaph. Om het jaren ’70 gevoel extra te benadrukken, werkten ze voor de opnames van ‘Weltklang’ met vintage apparatuur. Bovendien is het album opgenomen in de Weltklang Tonstudio. Dit is een voormalige fabriek. Door de houten vloer en plafond klinkt het eindresultaat natuurlijk anders dan de meest andere studio’s.

Het intro van ‘Tropfen’ is vocaal. Na deze eerste zin komt de muziek erbij. Tijdens een instrumentaal stuk heeft het orgelspel duidelijk de heerlijke roots uit de jaren ’70. Er zijn her en der wat kraakjes te horen, maar dat mag natuurlijk. De stem van gastzangeres Helena Leicht is misschien een beetje iel, maar ze heeft een mooie sound. Haar zang vormt een prima contrast met de rock die hierna komt. Instrumentale en vocale delen wisselen elkaar af. De opbouw naar het einde is gaaf. Dit loopt mooi over naar ‘Gedanken’

De stem zit tussen praten en zingen in. Later is er is een wisselwerking tussen praten en zingen.  De achtergrondzang is prima geïntegreerd.  De klank van de muziek is aangenaam retro, dit past bij de muziekstijl. Het drumwerk is bijzonder, drum en bas lijkt even tegen elkaar in te gaan. Toch blijft het geheel in evenwicht. Er zijn veel details in de zang, dit loopt mooi heen en weer in koptelefoon. Het klein gespeelde deel op het laatst is prachtig gedaan.

In het rustige intro van ‘Leben’ valt het krakende geluid best wel op. Maar hinderlijk is het niet. Het gitaarspel is meeslepend, de bas is aangenaam aanwezig. De afwisseling tussen rockende delen en minimalistische stukken is ook hier zeer goed gekozen. Als Christian Roscher bijna solo zingt, komt zijn stem prima tot zijn recht. Het ingetogen en emotioneel gespeelde stuk raakt me. Dat geldt ook voor de woorden die Christian met gevoel zingt. ‘Abendlied’ is een soort slaapliedje, en is passend breekbaar gezongen en gespeeld. In ‘Sehnsucht’ is er naast de rustige stukken weer de onvervalste ’70’s rock.  Dit nummer bestaat uit drie delen.

De start van ‘Gebet’, het tweede deel, is sferisch, de zang voelt aan als een gebed, maar dat is natuurlijk de bedoeling. In het derde deel zijn zang en muziek weer heel anders. Daarom heeft ‘Steig herab’ een andere sfeer. De gestapelde zang vrij hoog en een beetje zoet. Het pianospel is mooi ingetogen. De opbouw naar het einde is, net zoals in de voorgaande nummers goed.

Ook ‘Mantra’ heeft bijzonder intro. De zang bestaat uit een aantal laagjes, een deel is behoorlijk laag gezongen. Er is mix van verschillende stemmen en stijlen. Deze stijlen doen niet Westers aan. De gave percussie versterkt dit. Dit laatste nummer dooft fantastisch uit.

Hoewel de roots uit de jaren ’70 komen heeft Polis een heel eigen muziekstijl ontwikkeld.  Ook vocaal hebben ze een eigen sound, niet alleen door de kleur van de stem. Maar ook omdat ze in het Duits zingen. ‘Weltklang’ is een goed en divers album. (82/100) (Progressive Promotion Records)

Tracklist:

01. Tropfen (5:38)
02. Gedanken (5:19)
03. Leben (7:18)
04. Abendlied (2:27)
05. Sehnsucht (6:21)
I Sehnsucht (6:21)
II Gebet (2:57)
III Steig herab (4:22)
06. Mantra (5:32)

Line up:

Sascha Bormann – drum
Andreas Sittig – bas, achtergrondzang
Marius Leicht – keyboards, achtergrondzang
Christoph Kästner – gitaar, achtergrondzang
Christian Roscher – zang

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ