Marilyn Manson – We Are Chaos
|Marilyn Manson, ik heb er uiteenlopende herinneringen aan. Ergens eind 1998 zag ik hem een supershow geven in het toen net nieuwe 013. Daar klopte echt alles aan. Jaren later was ik helaas echter getuige van een zeer teleurstellend concert in de HMH. Ongeïnspireerd raffelde hij zijn nummers af. Zijn festivaloptredens de afgelopen jaren deden me ook weinig meer en shockerend was het al helemaal niet.
Maar de heer Brian Hugh Warner, oftewel, shockrocker Marilyn Manson wordt ook een jaartje ouder. Op 5 januari a.s. alweer 52. Dat betekent in zijn geval een wat minder boze kijk op de wereld en iets minder extreme muziek. Het nieuwe album luistert zelfs erg lekker weg, prima hooks, wat midtempo meedeiners, drie ballads en de gebruikelijke stampers. Zijn mooiste albums maakte hij mijns inziens eind jaren negentig (‘Antichrist Superstar’ en ‘Mechanical Animals’). De tien jaar daarna zakte de creativiteit wat in met een aantal weinig geïnspireerde albums als ‘Eat Me, Drink Me’ of een ‘The High End of Low’. Maar sinds het goede ‘Born Villain’ heeft Manson de weg omhoog weer gevonden. Niet dat er nog veel nieuwe invalshoeken voorbij komen, maar compositorisch heeft elk album wel wat uitschieters.
De vorige twee albums werden in nauwe samenwerking met filmcomposer Tyler Bates ingeblikt, al was dit creatieve partnerschap op ‘Heaven Upside Down’ al wel enigszins uitgewerkt. Tijd voor nieuw bloed en deze keer ligt die rol bij een zekere country rocker Shooter Jennings. Hij wist Manson te motiveren, want het gebodene (elk nummer is door hen beiden geschreven) is prima aan te horen. Aanvankelijk was ik wat teleurgesteld, ik miste de mooie versie van het Johnny Cash nummer ‘God’s Gonna Cut You Down’ die hij vorig jaar als single uitbracht. Maar dat blijkt beland te zijn op de soundtrack van ’24 Hours To Live’, maar had zeker niet misstaan op deze plaat.
De nummers zijn grofweg in drie categorieën te verdelen. De hardere, opzwepende tracks zoals Manson er heel veel heeft opgenomen, a la ‘The Beautiful People’. Daarnaast dus drie ballads en enkele wat commerciëlere midtempo songs. Opener ‘Red Black And Blue’ valt in de eerste categorie. Een creepy gesproken intro gaat over in een fijne beuker, met die herkenbare drumsound en geschreeuwd refrein. Je weet meteen naar wie je luistert. De titelsong is lichter verteerbaar, heeft wat countryinvloeden met die akoestische gitaren en is gezegend met een mooi refrein. Fijne song.
Zo springen de rustigere nummers er sowieso uit. ‘Paint You With My Love’ met een honkey tonk piano is prima gezongen, alleen net wat te klef. Maar het eveneens door piano gedragen, het gevoelige ‘Half-way & One Step Forward’ is echt prachtig en afsluiter ‘Broken Needle’ is de mooiste van de drie en misschien wel van de hele plaat. Een episch en wat triest nummer, die aan het eind heerlijk los barst. Mooie en emotionele afsluiter.
Andere uitschieters? ‘Don’t Chase the Dead’ heeft een jaren 80 glamrock-vibe en zingt lekker mee. En het vreemd getitelde ‘Solve Coagula’ heeft een meeslepend ritme, veel dynamiek, en een terugkerend gitaarriffje dat in je kop blijft zitten. Het nummer doet wel wat aan de elektronische ‘Mechanicals Animals’ tijd denken. De overige songs zijn ‘Marilyn Manson by the numbers’. Oftewel, ze hadden op willekeurig elk album van hem kunnen staan. Lekker weg luisterend en zeker niet slecht, maar heel vernieuwend of geïnspireerd komt Manson in nummers als ‘Infinite Darkness’ of ‘Keep My Head Together’ niet over.
Marilyn Manson heeft een zeer degelijke plaat gemaakt, met dank aan zijn nieuwe partner in crime, Shooter Jennings. De productie is zoals altijd weer gelikt, de zang van Manson nog altijd onveranderd (met dank aan de studiotechnieken waarschijnlijk) en de meest songs zijn gewoon goed. Als hij nou ook live nog wat gemotiveerder overkomt, dan zie ik de toekomst weer zonnig in voor Marilyn! Vooralsnog kunnen we hiermee in ieder geval vooruit. En gestoken in een kleurige hoes, een waterverfschilderij van de zanger himself.
(80/100) (Loma Vista Recordings)
Tracklist
01. Red Black And Blue
02. We Are Chaos
03. Don’t Chase the Dead
04. Paint You With My Love
05. Half-way & One Step Forward
06. Infinite Darkness
07. Perfume
08. Keep My Head Together
09. Solve Coagula
10. Broken Needle
Line up
Marilyn Manson – songwriting, vocals, instrumentation, production and artwork
Shooter Jennings – songwriting, instrumentation and production
Juan Alderete – bass
Jamie Douglass – drums
Ted Russell Kamp – bass
Brandon Pertzborn – drums
Aubrey Richmond – fiddle
John Schreffler – guitars, pedal steel guitar
Paul Wiley – guitars
(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)