Generation Radio – Generation Radio

Facebookrssmail

Generation Radio is het debuutalbum van deze Amerikaanse band bestaande uit gerenommeerde muzikanten die hun sporen al ruimschoots verdiend hebben bij hun vorige of huidige bands. Iets waar het label Frontiers Music patent op lijkt te hebben.

Generation Radio maakt veilige, licht verteerbare (Pop)Rock die lekker weg luistert maar nergens echt spannend wordt op het verreweg beste nummer ‘Time To Let It Go’ na. Alles klopt, de zang, de koortjes, de gladde gelikte productie, de opbouw en lengte van de nummers (alle nummers klokken tussen de 3 en 4 minuten, de perfecte lengte voor radio-airplay) maar ik blijf het zonde vinden dat een band met zoveel talent en potentie blijft steken in weliswaar goede composities maar o zo clichématige muziek.

Beste voorbeeld is nog wel één van de vele ballads op het album ‘I Hope You Find It’, wat zo uit het kookboek ‘Hoe schrijf ik een rock-ballad?’ had kunnen komen. Men neme een goede zanger die zijn ex-geliefde het allerbeste wenst, voegt een snufje strijkers en piano toe en om het wat op te spicen mogen de gitaristen af en toe strooien met een kort gitaarsolootje hier en daar. Zonder het nummer ooit gehoord te hebben weet je al precies waar en wanneer er wat gaat komen. Doodzonde.

Zoals net al vermeld bestaat Generation Radio uit gerenommeerde muzikanten die ook nog eens allemaal prachtig kunnen zingen. Allereerst hebben we zanger en multi-instrumentalist Jay DeMarcus bekend van East To West en de zeer bekende Country Rock groep Rascal Flatts. Op drums (en zang) hebben we Deen Castronovo die de vellen heeft geteisterd bij onder andere The Dead Daisies, Revolution Saints en momenteel werkzaam is bij Journey. Na het inspelen van dit album moest hij op toer met Journey. Steve Ferrone (Average White Band, Tom Petty en John Mayer) is zijn vervanger. Zanger/bassist Jason Scheff verdient zijn boterham bij Chicago een instituut in het gelikte West Coast AOR-genre. De gitaristen Tom Yankton en Chris Rodriguez zijn veel gevraagde sessiemuzikanten en spelen mee op talloze Christelijke en Country Rockalbums. Chris Rodriguez is toergitarist van Peter Cetera en zijn stem is zelfs te horen op de albums die Megadeth heeft uitgebracht in de periode 2004-2016. Tom Yankton heeft zijn talenten onder andere verhuurd aan diverse artiesten uit de popwereld waar van Christina Aguilera wel de meest bekende en aansprekende naam is.

Het album opent met de eerste single ‘Why Are You Calling Me Now?’. Het nummer staat als een huis maar ontbeert werkelijk iedere vorm van originaliteit, maar dat is ook niet het streven van Generation Radio. Het tweede nummer ‘Angels’ is van hetzelfde laken een pak. Yacht Rock van grote klasse. De balans tussen toetsen en gitaar is perfect en de gelikte gedeelde lead-vocalen maken het af. ‘All Night To Get There’ is een cover van Rascal Flatts. Dit nummer staat op het album  ‘Nothing Like This’ daterend van 2010. Deze versie rockt wat meer en klinkt hierdoor zelfs nog beter dan de toch al niet slechte originele versie.

Ballad nummer 1 ‘I Hope You Find It’ is de vierde track van het album en is al uitgebreid besproken aan het begin van deze review. Hierna komt voor de Hardrock fans en Metalheads het meest interessante nummer. ‘Time To Let It Go’ rockt als een malle en is helaas het enige nummer dat de moeite waard is voor de gemiddelde lezer van Rockmuzine. Als alle nummers van dit kaliber waren geweest had dit album moeiteloos een hoge plaats in mijn jaarlijst verovert. Echt een geweldig nummer met opzwepend drumwerk, gepassioneerde zang en 2 gitaristen die volledig los gaan. Dit nummer had niet misstaan op het album Odyssey van Yngwie Malmsteen.

‘Lights Go Out In Paradise’ is de tweede single van het album en wordt gezongen door Deen Castronovo. Vergelijk het maar met een stevig Journey nummer. West Coast AOR in optima forma. ‘Don’t Go’ is weer één van de (te) vele ballads op het album en wordt gedragen door de mooie zang van Jay DeMarcus. Het hieropvolgende ‘Smoking’ bevalt me weer een stuk beter en doet me denken aan jaren 80 Bon Jovi, zowel muzikaal als tekstueel. Eigenlijk kun je anno 2022 niet meer met zo’n tekst aan komen zetten maar het zij ze vergeven. ‘Anything But Us’ is weer een ballad met veel Nashville-invloeden. Deze ballad bevalt me het beste van allemaal. Goede zang en de Countryrock-invloeden in dit nummer zijn geenszins storend. ‘Waiting On Your Sunshine’ is weer een klassieke middle-of-the-road West Coast AOR-track en is gelukkig weer wat meer gitaar-gericht. Afsluiter ‘Finally Got It Right’ is weer een mierzoete ballad. Een wat pittigere afsluiter had het album meer recht gedaan maar afgaande op de voorgaande nummers had je dit kunnen verwachten. Je krijgt niet altijd waar je op hoopt helaas.

Ben je net zoals ondergetekende een Hard Rockfan en/of Metalhead kun je dit album links laten liggen (al mis je dan wel de fantastische track ‘Time To Let It Go’). Ben je daarentegen een liefhebber van goedgespeelde (Pop)Rock a la Chicago, (de zachtere) Journey en Rascal Flatts (met wat minder Country-invloeden) raad ik je aan dit album zo snel mogelijk te kopen. Ik geef het album een 7 maar zoals ik al zei, liefhebbers van Soft/Pop Rock mogen hier 2 tot 3 punten bij optellen. (70/100) (Frontiers Music)

Tracklist:

1 Why Are You Calling Me Now? (3:47)

2 Angels (3:54)

3 All Night To Get There (3:15)

4 I Hope You Find It (4:00)

5 Time To Let It Go (3:29)

6 Lights Go Out In Paradise (4:36)

7 Don’t Go (3:45)

8 Smoking (3:01)

9 Anything But Us (3:37)

10 Waiting On your Sunshine (3:32)

11 Finally Got It Right (3:09)

Line Up:

Jay DeMarcus – Vocals,Guitars,Keyboards

Jason Scheff – Bass,Vocals

Deen Castronovo – Drums,Vocals

Chris Rodriguez – Guitars

Tom Yankton – Guitars 

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ