Riverside – Live ID
|
Riverside is een zeer gewaardeerde prog rock band uit Polen. Live komt hun muziek nog beter tot zijn recht dan op hun studioalbums. Wie Riverside als eens live heeft gezien, of hun vorige live album heeft, weet dat dit waar is. Een aantal nummers op deze live cd komt van hun vorige album ‘ID.Entity’
Het album begint met gejuich en klappen, je voelt de vibe van wat komen gaat. Als eerste is dit ‘#Addicted’. Het intro is anders en langer dan op het album ‘Love, fear and the Time Machine’. Al snel zit ik helemaal “in de muziek”. Het duurt zo’n vier minuten voordat Mariusz begint te zingen. Deze live versie is wat “ruiger” dan op het studie-album. De interactie met het publiek is niet alleen te horen, maar het is ook voelbaar.
De gave bas grooves van ‘Panic Room’ (van het album ‘Rapid Eye Movement’) vormen mooi contrast met de zang en de hogere (keyboard) tonen. Ook hier merk je de wisselwerking tussen Riverside en de fans. De uitgebreide rust die ze erin verwerkt hebben, verhoogt dit gevoel.
‘Big Tech Brother’ start met herkenbare, gesproken woorden over het accepteren van algemene voorwaarden, hier zit een een lichte galm op. Het geluid van zang en muziek is goed verdeeld over de headset. Zowel de power-delen als de minimalistische stukjes zijn overtuigend, de wendingen hier tussen verlopen geweldig. Het gitaarspel is meeslepend, de bas en de toetsen zijn aangenaam aanwezig. Het drumwerk is overal in dienst van het geheel. De heldere zang in het oudere ‘Lost’ valt vooral op als de muziek wat zachter is. De opbouw naar meer tempo en volume is prachtig.
Al tijdens het tedere intro van ‘Left Out’ weet Riverside mij te raken. Weer verlopen de wendingen super, de instrumenten onderling vormen een zeer goede balans. Je weet dat het publiek mee zal doen als Mariusz “Ohohooo” zingt.. dat gebeurt inderdaad, dit is zo mooi om te horen. Het snelle, complexe prog deel wat hierop volgt is geweldig! Je hoort en voelt de enthousiaste reactie van de fans.
Ook op de tweede cd staan een paar epics, waaronder ‘The Place Where I Belong’. Deze begint met heldere zang, ondersteund met een vleugje muziek van onder andere akoestische gitaar klanken. De langzame opbouw naar meer tempo en volume verloopt zeer goed, de emotie in de muziek is voelbaar. Met vlagen is er lekker veel orgelspel. Het minimalistische deel is zeer goed gezongen en gespeeld. De woorden die Mariusz hier zingt komen binnen. Deze live versie is fantastisch! Dat geldt ook voor de nummers die volgen. ‘Conceiving You’ heeft onder andere meeslepend gitaarspel en pianoklanken. Het instrumentale stuk heeft een heerlijke flow. Langzaam wordt dat zachter, de gefluisterde zinnen vormen een ultieme harmonie met de rustige muziek. Het aftellen naar het moment van “de schreeuw” is speciaal. De opbouw naar het einde is gaaf. Jammer dat de cd is afgelopen, hier had ik nog wel uren naar kunnen luisteren.
Het geluid van de muziek had iets mooier mogen zijn, maar de verhouding in volume tussen de instrumenten is perfect. De zang is niet overal helemaal perfect, maar dat stoort totaal niet. Zachter gespeelde delen worden prachtig afgewisseld met up-tempo/power delen. De gave wendingen worden zeer goed gespeeld.
De wisselwerking tussen Riverside en het publiek is niet alleen te horen, je voelt de goede vibe zowel in de power-volle delen als in de ingetogen stukken. Deze prachtige complexe nummers komen live nog beter tot zijn recht. (90/100) (Inside Out Music)
Tracklist:
CD1 (48:04):
1. #Addicted (07:51)
2. Panic Room (04:40)
3. Landmine Blast (07:28)
4. Big Tech Brother (08:11)π
5. Lost (06:56)
6. Left Out (12:53)
CD2 (64:20):
1. Post-Truth (06:40)
2. The Place Where I Belong (15:45)
3. Egoist Hedonist (11:12)
4. Friend or Foe? (08:46)
5. Self-Aware (09:45)
6. Conceiving You (12:07)
Line-up:
Mariusz Duda – vocal, bass
Michał Łapaj – keyboards and backing vocal
Maciej Meller – guitar
Piotr Kozieradzki – drums