CD van de Week: Blank Manuskript – A Live Document
|Blank Manuskript is een Art Rock band uit Oostenrijk. Alle vijf de bandleden hebben een aandeel in de zang. De passie van deze multi-instrumentalisten is altijd te horen in hun live concerten, zo ook op ‘A Live Document’. Dit album is vorig jaar opgenomen tijdens Night of the Prog – Loreley.
De tedere zang van ‘Foetus’ is soms vertellend, op andere momenten intenser. De samenzang vormt een goede blend. Dit ingetogen nummer loopt over naar ‘Public Enemy’. Na een kalme start is er een wending naar meer tempo en volume. De balans tussen de instrumenten is prima. De geluidskwalitiet is, zeker voor een openluchtconcert, goed. Hierdoor komen onder andere de zacht bespeelde cimbalen en het fluitspel goed tot hun recht. De muziek is complex van opzet, er zijn veel (plotselinge) wendingen, vaak met cross overs naar jazz. ‘The Cult of Birdman’ is een gave epic van ruim 16 minuten.
‘Twilight Peak’ heeft niet alleen jazz invloeden, er zit ook een AC/DC achtig stukje in. Zowel het orgel als het gitaarspel zijn meeslepend. Bepaalde delen zijn strak gezongen, al dan niet in (meerstemmige) samenzang. Er zijn talloze details in de muziek. Even lijkt dit nummer te eindigen, maar het is een verrassende verandering. Sommige stukken zijn behoorlijk snel gespeeld, andere zijn minimalistisch. Iedere noot is met precisie gespeeld, de opbouw naar een meeslepend stuk is fantastisch. Deze kwaliteit houdt Blank Manuskript ook vast in ‘After the War Part I’. In ‘After the War Part II’ word ik nogmaals geraakt door het gitaarspel. Na een heel zacht gezongen deel is er een mooie opbouw naar meer volume. Ook in het saxofoonspel is de emotie hoor-en voelbaar. Deze epic eindigt uiterst ingetogen.
Het is bijna onvoorstelbaar hoe perfect alles gespeeld wordt. De teksten zijn geen meezingers, dus is het publiek ook in ‘The Last Journey’ niet te horen. ‘Silent Departure’ heeft een tedere, instrumentale start. De fluisterende woorden sluiten daar goed bij aan. Weer valt samenzang positief op. Dit nummer is breekbaar gezongen en gespeeld, het applaus is zeer terecht.
In de epic ‘Shared Isolation’ komt de jazz weer naar boven. Strak gespeelde delen worden met melodieuze/ rockende elementen afgewisseld, en/of vermengd. Er zijn bijzondere tempo-en volumewisselingen. Daarnaast is er een ruime variatie aan stijlen, soms volgen ze elkaar op. Op andere momenten vormen ze een goed gevulde potpourri. Tel daar de details bij op, en je hebt aangenaam veel om naar te luisteren. Ondanks dit alles wordt het nooit te veel. Dit is prachtig gecomponeerd en wordt dito gespeeld. Dat geldt ook voor ‘Alone at the Institution’, de afsluitende track. Een toegift is op de cd niet te horen, hier had ik nòg wel langer naar willen luisteren.
Het enige minpuntje: je hoort dat er een stukje applaus tussen sommige nummers is uitgeknipt. Hierdoor is een enkele overgang van het ene nummer naar het volgende minder mooi. Verder alleen maar lof, want deze cd is zo mooi! Bijna jammer dat er geen DVD bij zit, zodat je hun passie niet alleen voelt en hoort, maar ook zou kunnen zien. Wie Blank Manuskript live heeft gezien weet met hoeveel passie ze spelen. Deze Oostenrijkers brengen de emotie zowel in zang als muziek over naar de luisteraar.
In het najaar gaan ze op tour, waarbij er ook diverse optredens in Engeland en Duitsland gepland staan. Als je niet naar een optreden kunt, of je wilt niet zo lang wachten, koop dan (alvast) deze cd. Want ‘A Live Document’ is een must have voor de liefhebber van complexe goed opgebouwde muziek. (97/100) (Melodic Revolution Records)
Tracklist
- Foetus 02:26
- Public Enemy 05:39
- The Cult of Birdman 16:30
- Twilight Peak 12:06
- After the War Part I 02:10
- After the War Part II 08:11
- The Last Journey 05:06
- Silent Departure 04:08
- Shared Isolation 11:53
- Alone at the Institution 09:41
Lineup
- Peter Baxrainer – Electric Guitar, Classical Guitar, Acoustic Guitar, Recorder, Vocals
- Jakob Sigl – Drums, Percussion, Tape, Vocals
- Jakob Widerin – Saxophone, Flute, Electric Guitar, Percussion, Vocals
- Dominik Wallner – Electric Organ, Electric Piano, Synthesizers, Vocals
- Alfons Wohlmuth – Electric Bass, Electric Upright Bass, Flute, Vocals