The Sleaze Express dendert door de Luxor

Facebookrssmail

©Ariane van Ginneke- The Deaf (8)Garagerockers Green Hornet, zZz en the Deaf reizen samen als een woest stomende locomotief het land door onder de titel ‘Sleaze Express’. Daarbij lieten ze steevast  poppodia naar adem happend achter. Op donderdag 26 november was het in een voormalige bioscoop gevestigde Luxor Live in Arnhem aan de beurt om door de Sleaze Express op z’n kop gezet te worden.

Green Hornet

Green Hornet mag met recht de “Godfather of garagerock” in Nederland genoemd worden. De band werd al in 1992 in Groningen opgericht als “back to the roots” garagerock bandje. De naam Green Hornet heeft de band afgeleid van de cult tv-serie ‘The Green Hornet’ met Bruce Lee in de rol van de side-kick van the Green Hornet. De band wordt regelmatig vergeleken met de Jon Spencer Blues Explosion, Green Hornet omschrijft zichzelf als: “vijftig jaar rock ‘n’ roll in een notendop”

©Ariane van Ginneke- Green Hornet (6) copy

Klokslag 8 uur betraden de drie heren van Green Hornet het podium van de prachtige grote zaal van Luxor Live.  Vanaf de eerste gierende orgelklanken spatte de rauwe energie van het podium. Als een roedel jonge honden gingen de mannen tekeer. Dat een groot deel van het publiek nog meer belangstelling voor de bar had dan voor de band deerde niet, André geselde het arme orgel zo dat gevreesd moest worden dat het door de wankele pootjes zou zakken. Olaf liet zijn  gitaar rauw gieren en fuzzen en de knallende drums van Koos hielden het hele spul bij elkaar. Green Hornet bracht eerder dit jaar een nieuw album uit, ‘Never Enough’, waaruit flink werd geput tijdens de show. Het rauwe maar o zo catchy ‘Gold Brick Swinger’ en het sterk verhalende ‘Black Hole Rising’  van dit album behoorden tot de hoogtepunten van de show.

Green Hornet grossierde in rauwe, soulvolle garagerocksongs. De band klonk als een kruising tussen Iggy and the Stooges en MC5 en wist met droge humor en heel veel energie het publiek langzaam maar zeker de bij de show te trekken. Green Hornet smaakte zeker naar meer.

The Deaf

Dat the Deaf meer is dan slechts het hobbybandje van Spike van Di-Rect was al langer duidelijk. The Deaf bestaat al sinds 2007 en is in die periode uitgegroeid tot een van de vaandeldragers van de garagerock in Nederland. The Deaf heeft in de 8 jaar van haar bestaan weliswaar maar 2 albums uitgebracht, maar de band heeft waarschijnlijk ieder podium in het clubcircuit meermalen platgespeeld. Met een explosieve mix van Haagse beat, sixties garagerock en een rock ’n roll attitude is the Deaf een van de meest opwindende live acts van dit moment.

The Deaf maakte haar reputatie volledig waar. Vanaf de eerste drumklappen van Kit Carrera spatte de energie van het podium. Met name Spike en orgelman Midnight Mau sprongen en stuiterden over het podium. Ondanks deze tomeloze energie bleef de band retestrak spelen. Tot het moment dat Spike zangeres Miss Fuzz de slappe lach bezorgde tijdens haar zang in ‘1973’, waar ze genadeloos om werd uitgelachen, waarna de band het nummer naadloos weer oppakte.

©Ariane van Ginneke- The Deaf (1)Tussen alle lol en heerllijk pretentieloze rock ’n roll heeft the Deaf ook een aantal prachtige sixties liedjes gemaakt, ‘Soultrappoer’ van hun laatste album was er zo een, heerlijke sixties beat waarin de snijdende stem van Spike prachtig uitkwam. De perfect bij de donkere tijden passende Dead Moon cover ‘Fire In the Western World’ was een van de meer serieuze hoogtepunten van de show. Maar het waren toch vooral de speedbeat nummers die het publiek in de Luxor enthousiast maakten. Bij het explosieve ‘BBB-Bang’ ontstond er voor het podium een moshpit, die tijdens de sleazy uitvoering van ‘Dead Moon Rising’ en het afsluitende ‘I Got Love’ alleen maar groter werd.

The Deaf liet met haar catchy rock ’n roll en vooral een tomeloos enthousiasme de Sleaze Express vol op stoom komen in Luxor Live.

zZz

zZz begon te bestaan toen Björn Ottenheim en Daan Schinkel in 2005 een oud kerkorgel in handen kregen. Gewapend met dit orgel en een mini-drumstel begonnen ze muziek te maken en de “Sound of zZz” was geboren: een eigenzinnige mix van rock, dance en trance met de in-your-face attitude van de punk. De heren hebben inmiddels op alle belangrijke festivals in Europa gespeeld, hun nummers zijn gebruikt in computergames en autoreclames. Toch komt de muziek van zZz het best tot zijn recht in een stomende club.

©Ariane van Ginneke- zZz (3)De rookmachine in Luxor Live werd in de hoogste stand gezet voor aanvang van de show om een beetje een duistere sfeer te creëren. Samen met de effectieve lichtshow werd hiermee het gevoel van een dampende club geschapen waarin de psychedelische dance van zZz helemaal tot zijn recht kwam. Het publiek ging vanaf de eerste drumklappen massaal aan het dansen en hield daar niet meer mee op tot de laatste orgelklanken wegstierven. Afwisselend hypnotiserend en rauw wist zZz het publiek in de Luxor aan het dansen te houden.

zZz was dé verrassing van de avond voor een groot deel van het publiek. De band heeft met haar intense psychedelische dance een groot aantal nieuwe fans gemaakt.

Tenslotte

De Sleaze Express ging als een sissende en dampende stoomlocomotief door Luxor Live. Voor diegenen die dit nog niet hebben meegemaakt, er zijn nog enkele shows totdat op 4 december de tour wordt afgesloten in het Paard van Troje in de thuisstad van the Deaf, Den Haag. Grijp je kans!

Fotografie © Ariane van Ginneke, Rockmuzine.nl

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ