The Computers ook in kleine setting groots
|The Computers is van oorsprong een band die geroemd werd om hun harde garagerock en zelfs hardrock punk. Vooral op de eerste twee albums ‘You Can’t Hide From The Computers’(2007) en ‘This Is The Computers’(2011) is dit geluid duidelijk hoorbaar. Vanaf 2013 is het geluid van The Computers meer richting de poprock gegaan en zelfs blues wordt niet geschuwd. Met hun laatste EP (‘Want The News? Here’s The Blues’) en nog uit te brengen materiaal, deden ze de Haarlemse Patronaat aan om het nieuwe geluid aan de man te brengen.
Palio Superspeed Donkey
De jonge Amsterdammers behoeven in het circuit eigenlijk nauwelijks introductie want we hebben hier te maken met een van de grootste talenten die Nederland rijk is. Het album ‘A Funny Sunrise’ is goed ontvangen en de show in Bitterzoet van afgelopen maart was van grote klasse. Na een half jaar zonder schoolverplichtingen is het angstvallig stil rond de band en zijn de optredens schaars. Eenmaal op het podium was het gewoon weer goed wat de heren lieten zien. De kleine setting van het Patronaat café gaf ze zichtbaar een onzeker gevoel want het publiek was al niet met grote getalen afgekomen op deze avond en de interactie was tot het minimale beperkt.
The Computers
De Britse band heeft op Facebook ruim 93.000 fans en dat is te vergelijken met bijvoorbeeld Kensington. Waar de Nederlanders met gemak vijf keer een ZiggoDome uitverkopen moest The Computers het doen met een redelijk gevuld Patronaat Café. Waar het voorprogramma moeilijker kon omgaan met de tegenvallende opkomst, was het bij de hoofdact vanaf de eerste minuut vol gas energie. De styling van de band is prachtig zoals alleen echte Britse bands dat zo goed lijken te kunnen, mooie jasjes en witte sokken in de lakschoenen.
De opener was de titeltrack van de laatste EP en het vijftal was duidelijk niet van plan het rustig aan te doen. Zanger Alex Kershaw had het duidelijk naar zijn zin en huppelde er vrolijk op los door de zaal. Bij ‘Mr. Saturdaynight’ sprong hij zelfs op de bar en dronk in 1 teug een vol biertje leeg welke hij uit het publiek aangereikt kreeg. Het nieuwe geluid van de band is toegankelijker voor het mainstream publiek maar een stuk ingetogener dan de hardcore punk uit hun beginjaren. Wanneer in de toegift ‘Music Is Dead’ uit die periode wordt gespeeld ontstond er zowaar een kleine moshpit in het café. The Computers heeft bewezen een uitstekend vermakelijke band te zijn die door de genre switch wat moeite heeft een nieuwe identiteit aan te nemen.