Carach Angren brengt duisternis tijdens het feest van het licht

Facebookrssmail

Op zaterdag 24 december, kerstavond, stond er een programma in het Amstelveense P60 dat voor af niet te klagen had over media aandacht. Nadat P60 het evenement, Xmas Metalnight, bekend had gemaakt viel de lokale politiek over de zaal en haar programmering. De lokale Christen Unie viel over de “duistere” programmering, en dat op het feest van het licht. Het Limburgse Carach Angren zou demonen oproepen en dit zou schadelijk zijn voor de jeugdige bezoeker. De ophef werd tot in de landelijke media opgepikt en de Christen Unie repte zelfs over het intrekken van de P60 subsidie. De typerende schijnheiligheid van de Christen Unie maakt eigenlijk weer de minachting van de partij ten opzichte van het stemvee duidelijk. De betutteling van politici die het nodig achten om voor het volk te kiezen terwijl het publiek in Amstelveen duidelijk in staat is om zelf de juiste keuze te maken. Of het te maken had met de extra publiciteit omtrent deze show of niet, de zaal was meer dan goed gevuld en een ieder maakte zich op voor een kerstavond met Carach Angren. The Monolith Deathcult en Tragacanth mochten het kerstbal openen.

Tragacanth is een Utrechtse band opgericht in 2014. In 2015 verscheen de debuutplaat ‘Anthology Of The East’ welke uitgebracht is in eigen beheer. De mannen spelen een mix van melodieuze death metal met black metal invloeden. Opvallend zijn de smerige vocalen van zanger Terry Stooker, het melodieuze gitaarspel van beide gitaristen maar vooral de basloopjes van Mark Oosterbaan welke in de langzamere stukken de aandacht opeisen en een meerwaarde hebben in de composities. Tragacanth heeft muzikanten die duidelijk hun instrumenten beheersen, de technische hoogstandjes in de nummers geven een progressief karakter aan de nummers, de symfonische inbreng maakt het geheel af. Tragacanth brengt een leuke show en is een band waar we meer van gaan horen.

Het uit Overijssel afkomstige The Monolith Deathcult timmert al een tijd je aan de weg. In de beginjaren vanaf 2002 speelde de band brute death metal, tegenwoordig atmosferische death metal doorspekt met symfonische geluiden. Vanaf de eerste tonen ontstaat er een pit en wordt de muziek opgepikt door het met kerstmutsen uitgeruste Amstelveense publiek. Een strak geluid, mede dankzij de symfonische sound die jammerlijk meeloopt via de backtrack. De mannen van The Monolith Deathcult zijn overduidelijk podium dieren en zetten een sterk optreden weg met een goede podium presentatie.

Carach Angren

Het Limburgse Carach Angren doet veel aan de uiterlijke verzorging, in perfect verzorgde outfits en volledig corps paint geschminkt bestijgen de heren het Amstelveense podium en horror metal is dat wat Carach Angren Amstelveen brengt. Een theatrale show met op black metal gebaseerde muziek. Bewegelijk op het podium en met een sterke interactie met het publiek wordt onder aanvoering van zanger Seregor een fijne set gespeeld. Een show inclusief danseres, fijne metal geluiden met een toetsenist in Ardek die behalve de symfonische geluiden het publiek weet op te zwepen en daarmee dwingt te participeren in de show. Seregor is in eerste instantie niet geheel tevreden met het publiek en roept hen tot de orde: “Nu wil ik godverdomme interactie”, waarna het nummer ‘The Carriage Wheel Murder’ wordt opgedragen aan de plaatselijke carnavals vereniging van de Christen Unie, een uitspraak week met luid gejuich wordt ontvangen. Crank Angren speelt een solide set, met nummers van de laatste plaat ‘This Is No Fairytale’ en ouder materiaal.

Een leuke avond in P60, kerstavond in Amstelveen is een succes en verdient een vervolg!

Foto’s (C) Kick Verhaegen

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ