Navarone doet de Pul op haar grondvesten schudden

Facebookrssmail

Navarone, het vijfkoppige rockmonster uit Nijmegen gaat dit najaar weer doen waar ze het allerbeste in zijn: live spelen. Van Leeuwarden tot Sittard en van Den Haag tot Hengelo, overal worden de poppodia onveilig gemaakt in de maanden november en december. Op 4 november speelt de band in de Pul in Uden. Eigenlijk een soort thuiswedstrijd voor de band omdat Navarone regelmatig het podium van de Pul gebruikt als generale repetitie voor haar clubtours. Als voorprogramma neemt de band deze avond de band van gitaartech Bas Wienhoven, the Liquid Machine op sleeptouw.

The Liquid Machine

The Liquid Machine werd in 2011 opgericht. Al vanaf het begin wisten Bas (zang, gitaar), Maarten (gitaar), Pascal (drums, zang) en Hjerre (basgitaar) hoe the Liquid Machine zou moeten klinken: Stevige rockmuziek die moet grooven als een tiet. Dat deze aanpak loont bleek al snel, in 2012 won de band de Roos van Nijmegen. Nu in 2017 is de band een ep en een album verder, en een vaste waarde in het livecircuit van hun hometown Nijmegen en verre omstreken. De band omschrijft haar muziek als: “het klinkt alsof je een hap uit een beschuitje motorolie neemt”

Blikvanger van de band is bassist Hjerre, die met zijn tomeloze energie en bijna van het podium spattend enthousiasme al vanaf het eerste akkoord het publiek weet te bereiken. Klinkt er tijdens veel voorprogramma’s nog wel eens een hoop geroezemoes in de zaal. The Liquid Machine gaat er meteen vol in met het krachtige ‘The Engine’. Hiermee is de toon gezet en gaat de Pul een goed half uur vol donderende grooves en gruizige riffs tegemoet. The Liquid Machine is op haar best als het gitaargeweld gedoseerd wordt gebracht. Een goed voorbeeld hiervan is ‘What Hides Inside’ waarin Bas tijdens de coupletten de ruimte krijgt om zijn overtuigende stem te etaleren waarna de gierende riffs het het in het refrein weer overnemen. Het hoogtepunt van de show bewaart de band tot het laatst. In ‘Reprimenda Culpa’ bouwt wisselen melodieuze passages met prachtige samenzang af met  allesverschroeiende wanneer het nummer ontploft.  Voordat de band het podium verlaat gaat The Liquid Machine gaat nog even helemaal los in een instrumentale reprise van opener ‘The Engine’.

Navarone

Dat Navarone inmiddels een gevestigde naam is in de Nederlandse rockscene wordt geïllustreerd door de oprichting van een officiële Navarone fanclub. De band werd in 2008 opgericht door jeugdvrienden Merijn van Haren en Kees Lewiszong. Vanaf 2012 gaat het hard met Navarone. Debuutalbum ‘A Darker Shade of White’ werd enthousiast ontvangen, zowel door de muziekpers als het publiek.  De band komt toch het best tot haar recht op het podium, of dat nu in een kleine kroeg is, op het podium van een festival, in het theater of in een rockclub. Navarone weet er altijd en overal een memorabele muziekavond van te maken. Begin 2017 verscheen album nummer 3 ‘Oscillation’ waarover Maxazine eerder schreef: “Navarone heeft met haar nieuwe album weer een reuzenstap gemaakt. (…) Navarone durft op ‘Oscillation’ de voor haar gebaande paden te verlaten”. In november trapt Navarone haar herfsttour af in Leeuwarden.

De concertzaal van de Pul loopt stevig vol en de verwachting in het publiek stijgt. Het zaallicht gaat uit en het duistere ‘Bang Bang’ van Nancy Sinatra wordt ingezet. Bijna onzichtbaar door de overvloedige rook en mysterieuze belichting betreden Robin, Roman, Bram en Kees het podium. Het grondig verbouwde intro van ‘Indigo Blue’ biedt Merijn de kans op een dramatische opkomst. Vanuit de coulissen betreedt hij het podium al zingend. Het tekent de kracht en het zelfvertrouwen van de band. De mannen beheersen hun nummers zo tot in de perfectie dat ze ermee kunnen gaan spelen. Navarone staat op scherp vanavond. De riffs zijn messcherp, de grooves zonder uitzondering meeslepend en Merijn zingt de sterren van de hemel.  De show is prachtig opgebouwd met een afwisseling tussen beukende riffs en prachtige verstilde momenten. Maar steeds spat de passie en energie van het podium af. ‘Free Together’ is een eerste hoogtepunt van de show, met de bijna Crosby, Stills, Nash en Young achtige samenzang en de superieure opbouw naar een climax is dit een waar meesterwerk. Funkrocker ‘The Red Queen Effect’ is een klassieker in het oeuvre van de band, vet, rauw en soulvol. Het speelplezier spat bijna letterlijk van het podium. Misschien wel het meest spannende nummer van de band is ‘Chrome’ waarin dance ritmes geraffineerd worden vermengd met de verwoestende riffs van Roman en Kees. De Pul krijgt deze avond ook een soort van primeur. In het theater was de akoestische uitvoering van Michael Jackson’s ‘Earthsong’ een van de hoogtepunten. Vanavond speelt Navarone deze cover voor het eerst elektrisch. Merijn grijpt resoluut de hoofdrol en toont zich een van de allerbeste rockzangers van Nederland. Deze momenten van pure genialiteit worden afgewisseld met nummers waarin nadrukkelijk het contact met het publiek wordt gezocht zoals het übercatchy ‘Wander’ waarin het publiek hartstochelijk meezingt en zich zelfs door Merijn laat dirigeren om op zijn teken te switchen van heel hard naar heel zacht. Ook ‘Leave’ en ‘Lonely Nights’ vragen er bijna om om voluit meegezongen te worden. De reguliere set eindigt psychedelisch met het epos ‘Sage’ waarin Navarone donderend voortjagende riffs afwisselt met mysterieuze psychedelische soundscapes. Navarone sluit haar geweldige rockshow af met ‘Days of Yore’, wederom een epos, waarin massieve bombast afgewisseld wordt met heel klein, bijna lieflijk gezongen passages. Een waardige afsluiter van een optreden dat perfectie heel dicht nadert.

Tenslotte

In de bijna 50 jaar die de Pul bestaat hebben ze in Uden al heel wat meegemaakt. Maar de show van Navarone wordt zeker opgetekend in de annalen van het jongerencentrum. Wat een geweldige explosie van creativiteit, muzikaliteit en pure passie laten de mannen van Navarone vanavond zien!

fotografie: Hans Anneveldt

www.anneveldt-multimedia.com

 

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ