Entering Polaris – Godseed

Facebookrssmail

Entering Polaris: Geen band, maar een project van de heren Tom Tas en Vincent van Kerckhove, brengen op dit album een mix samen van Power Metal, Prog Rock, en akoestische muziek met een keur aan talloze gastvocalisten. Dit album maakt onderdeel uit van een tweeluik: later dit jaar zal er nog een plaat worden uitgebracht. Onder het projectnaam ‘In Motion’, zal er aan het eind van dit jaar een tweede album verschijnen, welke een meer Death/ Thrash Metal sound zal hebben.

Het project is een uitstekende gelegenheid voor Gitarist/ Songwriter Tom Tas om met verschillende vocalisten samen te werken. Aan de lijst te zien heeft hij duidelijk de crème de la crème uit de klassieke Heavy Metal en Power Metalscene weten te strikken. Zo doen op dit album o.a. Georg Neuhauser van Serenity mee, Thomas Vikström van Therion, Björn Strid van Soilwork, en zelfs niemand minder dan Fabio Lione van Rhapsody. Niet de minste namen, dus voor het beluisteren zijn mijn verwachtingen al hooggespannen ten aanzien van de songkwaliteit.

Weet Entering Polaris deze verwachtingen ook daadwerkelijk waar te maken? Deels, want aan de vocale productie is heel veel zorg en aandacht besteed om deze niet te over geproduceerd te laten klinken. ‘Nostalgia For Infinity’, waarin vocaal wordt afgewisseld tussen de zang van Henrik Fevre en de screams van Björn Strid hebben een prima afstemming met elkaar.

Met de titeltrack ‘Godspeed’, gezongen door Thomas Vikström, kun je het refrein lekker meezingen, en er zijn een aantal meerstemmige tracks, zoals ‘Paradise Reclaimed’ en de afsluiter ‘The Long Run’. Op deze meervoudig gezongen tracks is er een prima afwisseling tussen de mannelijke en vrouwelijke soprano stemmen en worden ook prima koortjes ingezet. Ook de powerballad ‘A Song of Distant Earth’, gezongen door Lance King, wordt begeleid onder een mooie akoestische gitaar onder King’s soprano stem.

Het enigste jammere aan dit album is dat het experiment maar weinig de ruimte krijgt en het gitaarspel op verschillende tracks wat eentonig klinkt. Op de track ‘Flightless’ is nog een interessante toevoeging van het saxofoon spel van Gregg Rossetti (Suspyre) te horen, maar verder klinkt op deze track het gitaarspel eentonig doordat er steeds op hetzelfde tempo wordt doorgespeeld, en tevens de vocalen van Henrik Fevre weinig afwisseling mee brengen. De vocaal meerstemmige ‘Paradise Reclaimed’ eindigt ineens abrupt om vervolgens meteen door te gaan naar ‘The Fields of Ghosts, een duet tussen Fabrio Lione en Arno Menses, waarin dit ook vocaal te eenstemmig klinkt, en er geen afwisseling in zit. Dit geldt ook voor de track ‘It’s A Good Day For Burning Witches,’welke nauwelijks verschil kent met ‘Nostalgia For Infinity’. Het gitaarspel op ‘It’s A Good Day For Burning Witches’ klinkt exact hetzelfde als op de twee tracks daarvoor en verveelt daardoor nogal.

‘Çlear Skies’ en A Song of Distant Earth, zijn typische Prog Metal tracks, met stevige gitaarsolo’s en rustige intermezzo’s. Dan komt de track ‘A Song of Distant Earth’ is een ballad met een akoestische gitaar en een erg mooie track, waarin duidelijk zorg voor is gedragen om deze zo klein mogelijk te houden en tevens niet al te over geproduceerd te laten klinken.

De durf die Tom Tas en Vincent Kerkchove nemen om überhaupt te experimenteren verdient credits, alleen is het jammer dat ze het te weinig de ruimte geven. Daarbij is het gitaarspel op veel tracks nogal eentonig waardoor sommige tracks veel van hetzelfde klinken. Dat maakt de plaat saai om naar te luisteren. Dit album is geen rockopera, hoeft een album natuurlijk niet altijd te zijn, maar de tracks kennen een te weinig overlap met elkaar om het album tot een geheel te maken.
Dit had misschien wel het geval kunnen zijn als het experiment wat meer de vrije ruimte had gekregen. Jammer, want aan de productie is zorgvuldig aandacht besteed om het niet te over geproduceerd te laten klinken, zeker wat vocaal betreft. Er had zeker meer ingezeten. Misschien op het tweede album wat eind van dit jaar nog uit zal komen? (70/100) (Freya Records)

Tracklist Godseed:

1. Nostalgia For Infinity – Henrik Fevre (Anubis Gate) & Björn Strid (Soilwork)
2. Flightless – Henrik Fevre (Anubis Gate) – sax solo by Gregg Rossetti of Suspyre)
3. It’s A Good Day For Burning Witches – Thomas Vikström (Therion)
4. Godspeed – Thomas Vikström (Therion)
5. Clear Skies – Lance King (Balance Of Power, ex-Pyramaze)
6. A Song of Distant Earth – Lance King (Balance Of Power, ex-Pyramaze)
7. Paradise Reclaimed – Thomas Vikström (Therion), Georg Neuhauser (Serenity), Audrey Dandeville (Irradiance) and Sindre Nedland (In Vain, Funeral) – guest guitar solo by Joris Van Daele (Michael Angelo Batio)
8. The Field of Ghosts – Fabio Lione (Rhapsody, Angra) & Arno Menses (Sieges Even, Subsignal)
9. The Long Run – Lance King, Thomas Vikström, Henrik Fevre, Arno Menses & Fabio Lione – guest guitar solo by Dario Frodo (Ostrogoth, Thorium)

Line Up Entering Polaris:

Tom Tas – Gitarist/ Songwriter
Vincent van Kerckhove – Drums

Gastvocalisten op dit album:
Björn Strid (Soilwork)
Thomas Vikström (Therion)
Georg Neuhauser (Serenity)
Fabio Lione (Angra, Rhapsody)
Arno Menses (Sieges Even, Subsignal)
Lance King (Balance of Power, ex – Pyramaze)
Henrik Fevre (Anubis Gate)
Audrey Dandeville (Irradiance)
Sindre Nedland (In Vain)

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ