MARIUS DANIELSEN – LEGEND OF VALLEY DOOM – PART II
|Na ruim 3 jaar wordt het geduld van de fans eindelijk beloond en brengt Darkest Sins’s mastermind Marius Danielsen eind november eindelijk het tweede deel uit van de rockopera ‘Legend of Valley Doom – Part II’ via Crime Records.
‘Legend of Valley Doom – Part II’ gaat verder waar het in 2015 uitgebrachte ‘Legend of Valley Doom – Part I’ ophoudt.
‘Part II’, even Korteweg genoemd, gaat over de strijd van King Thorgan tegen The Dark Lord. Samen met King Eunotrian en Arigo The Wise gaat Thorgan de strijd aan om de inwoners van Doom Valley te beschermen. Een belofte, waarbij van alles mis is gegaan, en hoe dat komt? Dat antwoord ligt verscholen in The Crystal Mountains.
Op dit album doen zoveel bekende en minder bekende Metal muzikanten mee. Zo zijn er rollen weggelegd voor de wereldberoemde vocalisten Michael Kiske (Helloween, Avantasia, Unisonic), Tim “Ripper” Owens (ex-Judas Priest, ex-Iced Earth, ex-Yngwie Malmsteen), en Blaze Bayley (ex-Iron Maiden, Wolvesbane) Maar ook minder bekende namen als Alessio Garavello (ex-Power Quest, A New Tomorrow), Mathias Blad (Falconer), en Jan Thore Grefstad (Highland Glory, Saint Deamon) maken hun opwachting als vocalist op dit album.
En ook wat muzikanten betreft zou de luisteraar niets te klagen hebben. Zo doen op gitaar o.a. Timo Somers van Delain mee, Tom Naumann van Primal Fear, en zelfs voormalig Michael Jackson gitariste Jennifer Batten. Op basgitaar zijn er o.a. rollen weggelegd voor Jari Kainulainen (ex-Stratovarius, Masterplan), Magnus Rosén (ex-HammerFall), en Barend Courbois (Blind Guardian). En op drums doen er niemand minder dan Stian Kristoffersen (Pagan’s Mind) en Vinny Appice/ on bonus tracks (ex-Black Sabbath, ex-Dio, ex-Heaven and Hell) mee.
Allemaal een keur aan muzikanten en artiesten uit bands die hun sporen ruimschoots verdiend hebben. En dat maakt de verwachtingen alleen maar meer hooggespannen…
Opener ‘King Toga’s Hymn’ begint door het verhaal eerst te vertellen onder een zacht inkomende keyboardsound, gevolgd door vocals, koor, zacht opvoerende drums, en akoestische gitaar. Een prettige opener, juist door rustig te beginnen.
Er is duidelijk op een prettige manier aandacht besteed aan de opbouw van de sound gedurende dit album. ‘Rise of the Dark Empire’ begint eerst nog rustig met acappella vocals voordat de stevige Power Metal sound en synths worden ingezet.
Met dit album kun je echt spreken van een rockopera.
Tracks als ‘Gates of Eunomia’, ‘Tower of Knowledge’, ‘Under The Silver Moon’, en de epos ‘Princess Lariana’s Forest ‘zijn Power Metal ballads waar op theatrale en prachtige wijze het verhaal wordt verteld gecombineerd met de muziek. Uitstekend hoe Marius Danielsen hiermee rustpunten weet te creeren in plaats van dit te doen door enkel en alleen middel ballads of folksongs.
Vooral op de track ‘Tower of Knowledge’ weet de zang in combinatie met de mystieke synths, gitaarsolo, en achtergrondkoor de luisteraar kippenvel te bezorgen. Echt een prachtige ballad, waarin op meeslepende wijze wordt gezongen en vertelt. Werkelijk een Power Metal Masterpiece.
‘Princess Lariana’s Forest’ is werkelijk een schitterend negen minuten durende epos met een verhaallijn als intro, opbouwend met vocals, en later koor en stevige drums en gitaren. Tevens is er ruimte voor een klassiek stukje, welke rustig wordt ingeleid met een enkele gitaarriff en koor, waarna de violen worden ingezet. Een uitstekende en prettige afwisseling.
Maar ook de stevige tracks mogen er zeer zeker zijn. Zonder de synths overheersend te laten klinken onder het stevige gitaar – en drumspel op tracks als ‘Visions of The Night’, ‘Crystal Mountains’, ‘By the Dragon’s Breath’, ‘Angel of Light’, weet Marius Danielsen hiermee lekkere, energieke tracks neer te zetten. Tijdens het drumspel op ‘Visions of The Night’ beginnen mijn voeten en lijf lekker mee te bewegen op het ritme van de stevige gitaar. En wat dacht je van een track als ‘Crystal Mountains?’
Werkelijk kippenvel door de intro van koor, synths, en zang. Neem daarbij de energieke gitaarsolo als bridge met uitstekend drumspel op de achtergrond en je hebt nu ook een stevige track van grote klasse. Alleen de track ‘Angel of Light’ klinkt een beetje als afgeraffeld en nogal ongeïnspireerd. Maar als dat de enigste minder stevige track is…
Afsluiters ‘Tempel of the Ancient God’ en ‘We Stand Together’ zijn prima samenvattingen waarin het verhaal tot een mooi einde wordt samengebracht in de vorm twee afwisselende tracks. ‘Temple of The Ancient Gods’ is een stevige track, terwijl ‘We Stand Together’ een mooie ballad is bestaande uit klassieke elementen en louter mannelijke tenorvocalen.
Eindelijk eens een vernieuwende en verfrissende rockopera. Juist doordat er stukjes vertelde verhaallijnen worden afgewisseld met songteksten en muziek heeft hij juist iets unieks neergezet. De luisteraar wordt vanaf de eerste seconde echt meegenomen in een verhaal die tussendoor uitstekend en op meeslepende wijze vertelt wordt. Het is lang geleden dat een rockopera mij zo in ontroering wist te brengen.
Voor mij was de laatste keer toen ik het album ‘Days of Rising Doom’ van Aina hoorde in 2003.
Hoog tijd dat er weer eens wat nieuws op de markt kwam waarvan ik denk dat dit veel mensen zal aanspreken en in verroering kan brengen. Tevens kenmerkt dit album zich door een uitstekende opbouw in de songkeuze voor tracklist. Juist door eerst te beginnen met een aantal ballads overrulet het album de luisteraar niet direct, zoals dat weleens het geval kan zijn wanneer een album zich opent met direct een aantal stevige tracks.
Uitmuntend album.
Wat mij betreft een van de beste rockopera’s van dit jaar.
Over de puntenrating hoef ik daarom ook verder niets uit te leggen…
(100/100) (Crime Records)
TRACKLIST LEGEND OF VALLEY DOOM – PART II
- King Thorgan’s Hymn (3:36)
- Rise of the Dark Empire (6:47)
- Gates of Eunomia (2:27)
- Tower of Knowledge (5:51)
- Visions of the Night (6:06)
- Crystal Mountains (7:13)
- By the Dragon’s Breath (6:17)
- Under the Silver Moon (6:22)
- Angel of Light (6:26)
- Princess Lariana’s Forest (9:21)
- Temple of the Ancient God (7:54)
- We Stand Together (3:32)