Blå Lotus -Högtid

Facebookrssmail

De Zweedse prog band Blå Lotus bestaat zo’n drie jaar. Ze hebben zich laten inspireren door de oude prog bands zoals Emerson Lake & Palmer, Yes, Black Sabbath e.v.a. Het bijzondere aan dit trio is dat ze géén gitaar gebruiken. Met bas, toetsen, Theremin en fluit creëren ze een eigen sound. Deze gaat globaal van soundscapes tot aan heavy stoner. Högtid is hun tweede (ditigale) album. Högtid is het Zweedse woord voor feest/viering. Toch is het geen conceptalbum.

De jaren 70 inspiratie komt al bij het intro van ‘Pagan Solstice’ naar voren. De resonantie in een drum past hier prima bij. In eerste instantie vloeien de wendingen vrij geleidelijk in elkaar over, het tempo blijft redelijk hoog. Na ruim twee minuten is er voor het eerst zang te horen. De muziek is nu rustiger. De stem van Fredrik Andersson klinkt licht vervormd. Hij is niet zo goed te verstaan, maar zijn stem versmelt perfect met de muziek.  Zo nu en dan dwarrelt er fluitspel tussendoor. Er is aangenaam veel toetsenwerk te horen, soms klinkt dit pompeus, maar er zitten ook rustigere stukjes tussen. Tussen dit alles zitten leuke details, bijvoorbeeld door percussie. Het tempo is regelmatig strak en opzwepend. De opbouw naar het einde is gaaf, er wordt vlak voor het einde nog een korte rust ingelast. Deze openingstrack is onvoorspelbaar en boeiend.

Ook in ‘Unreal Estate’ zijn de toetsen (door Fredrik) goed vertegenwoordigd. Blå Lotus heeft een eigen stijl, maar toch zijn er raakvlakken met old school prog bands zoals ‘Twenty Sixty Six And Then’. De drumstijl van Wiktor Nydén is goed, hij speelt soms snel en licht. Deze track lijkt te eindigen, naar het is een wending. Na stukje met vrij veel herhalingen is de vertraging super ingelast. De opbouw naar het einde is prima!

Het intro van ‘While You Were Asleep’ is merkwaardig, maar boeiend. Dat boeiende vervaagt iets omdat het vervolg minder verrassend is. Toch is ook dit een goede opgebouwde en gevarieerde track.

Delen van ‘Gånglåt’ voelen door de aparte geluiden aan als improvisatie. De muziek is heerlijk ruw en ongepolijst, en vaak snel gespeeld.

‘Summer Demons’ start wat bombastisch, vrij snel gaat dit over naar een kort, rustig stukje. Tempo en volume worden langzaam weer opgeschroefd, de bas van Linus Karlsson is duidelijk aanwezig. Hoewel de zang wat op de achtergrond klinkt, is het wel in balans met het geheel. De mix van ’70’s sound met de meer elektronische kant dan de toetsen is goed gekozen. Even zijn de herhalingen net iets te veel. De opbouw naar het einde toe is boeiend.

Toetsen spelen weer prominente rol in ‘Rats’n Brats’. Regelmatig ligt het tempoflink hoog. De tracks sluiten prima op elkaar aan. Maar er had iets meer variatie in mogen zitten Toch is dit vrolijke nummer anders dan de voorgaande

Bepaalde kleur klanken van de toetsen komen in bijna alle nummers terug. Het is allemaal goed gespeeld, maar er zijn net te weinig verrassende momenten/wendingen. Toch zijn de lange instrumentale stukken aangenaam om geconcentreerd naar te luisteren, steeds hoor je weer nieuwe dingen. Daardoor duurt het een hele tijd voor je de nummers een beetje kent. De inspiratie komt duidelijk uit de jaren ’70, toch heeft Blå Lotus een eigen geluid. ‘Högtid’ sluit dus aan bij liefhebbers van old school prog die ook van eigentijdse inbreng houden. (79/100) (Melodic Revolution Records)

Track List:

01. Pagan Solstice
02. Open Hand On All Fours
03. Unreal Estate
04. While You Were Asleep
05. Gånglåt
06. Summer Demons
07. Rats’n Brats

Band Members:

Fredrik Andersson: Hammond, Farfisa orgel, Mellotron, Synthesizer, Electrische piano, Fluit en Zang
Linus Karlsson: Bas, Theremin en Random sound effects
Wiktor Nydén: Drums en Percussie  

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ