Lazleitt- Perpetually Under Idle Grounds

Facebookrssmail

Lazleitt is een prog rockband uit Washington DC., opgericht door zanger, componist en multi-instrumentalist Alex Lazcano.  Nog geen jaar geleden bracht hij zijn debuutalbum, ‘On The Brink’. Dit album kreeg lovende recensies. Nu is zijn tweede album ‘Perpetually Under Idle Grounds’ uit.

Zoals verwacht is ‘Prelude’ een kalme track.  De rock komt in ‘A Furtive Shelter’ in eerste instantie heel voorzichtig. Na de lichte rock volgt een mysterieus stuk. De langzame muziek en zang klinken een beetje terneergeslagen. In de tekst wordt het verleden met het heden verweven. De ‘paper bag’ is een verwijzing naar de (hedendaagse) papieren tassen van de apotheek. Daarmee wordt bedoeld dat men te afhankelijk is geworden/gemaakt van de farmaceutische industrie.  Deze epic bestaat uit negen delen, meestal hoor je de wending naar een volgend hoofdstuk, maar binnen de hoofdstukken zijn er ook transities.

Het aantal laagjes en details is soms best hoog. Instrumentale en vocale delen wisselen elkaar af. Het fantastische gitaarspel van Eric Gillette en Carlos Hernandez is soms meeslepend, dan weer rockend of gillend. Daarnaast speelt ook Alex gitaar. Hoewel de gitaren met vlagen ruimschoots aan bod komen, is het nergens over de top. Eric bespeelt ook het drumstel, en dat doet hij op de juiste momenten dynamisch. Na een rockend deel is de vervormde zang vrij zoet. In andere stukken hoor je invloeden van bands als ‘The Neal Morse Band’.  Je voelt de opbouw naar het einde aankomen. Al wordt dit langer gerekt dan gedacht, maar dat is niet erg!

Muziek en zang zijn in eerste stuk van ‘Gallows Hill Dossier 1: Grace Sherwood’ zacht en buitengewoon langzaam. Dit komt in het begin merkwaardig over. Maar Grace Sherwood werd in het koloniale Amerika vervolgd vanwege hekserij. Met dit in je achterhoofd en luisterend naar de tekst (eventueel met het tekstboekje in je hand) vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. Hier heeft Alex de lead gitaar, en voegt een vleugje rock toe. Met het geluid van strijkinstrumenten loopt het over naar ‘Gallows Hill Dossier 2: Bridget Bishop’. Bridget Bishop werd ook gezien als heks, misschien dat daarom de zang onnatuurlijk klinkt. In een klein gespeeld deel worden de langzaam gezongen zinnen ondersteund met een vleugje muziek. Maar iedere noot is raak, de spanning wordt opgebouwd. Het vervolg is minder spectaculair dan gehoopt. De volumetoename had extremer gemogen. Ook de paar wendingen die hierna komen hadden intenser gekund. Dan was ook het minimalistisch einde beter tot zijn recht gekomen.

De zang in ‘The Owl And The Blue Rose’ blijft wat vreemd van sound, maar het past in het geheel. Al was een realistisch en/of puur geluid misschien mooier geweest. Her en der hadden de volumeverschillen groter gemogen, bijvoorbeeld tussen pianoklanken en orgelspel. Zo was de mystieke sfeer beter tot leven gekomen, en had het klein gespeelde stukje ook meer indruk gemaakt.  Het ingetogen deel is te vlak, en het mist een afgeronde opbouw naar het einde.

In meerdere tracks mis ik de juiste volumeverschillen tussen de rock en klein de gespeelde delen. Ook het volumeverschil van de instrumenten onderling had beter gekund. Nu komt de intensiteit onvoldoende tot uiting. Liz Tapia had ik nog niet genoemd, haar stem vormt een mooie blend met die van Alex. De tracks hebben een paar luisterbeurten nodig om op je in te werken. Instrumentaal bevatten de tracks nogal wat details. Door de historische aspecten zijn de teksten niet eenvoudig. Bovendien zijn er ook dingen uit de huidige maatschappij in verwerkt. ‘Perpetually Under Idle Grounds’ is complex. Misschien wat minder toegankelijk dan het debuutalbum, maar wel boeiender. (88/100) (Eigen beheer)

Tracklist:

1. Prelude (1:12)
2. A Furtive Shelter (21:12)
I. Through The Glass Darkly
II. Wonderland
III. Take Your Darkness Somewhere Else
IV. Babylonian Dreams
V. Perpetually Lost
VI. Inside A Paper Bag
VII. Revolutions Of The Heavenly Spheres
VIII. Under Idle Grounds
IX. Through The Glass Darkly (reprise)
3. Gallows Hill Dossier 1: Grace Sherwood (5:00)
4. Gallows Hill Dossier 2: Bridget Bishop (6:36)
5. The Owl And The Blue Rose (8:11)
I. Shadow And Light
II. Walking In Through The Curtain
III. Epilogue: Glastonbury Grove

Line up:

Alex Lazcano – gitaren, bas, keyboards, piano, zang
Eric Gillette – drums en lead gitaar
Liz Tapia – zang
Carlos Hernandez – lead gitaar
David Knowles – keyboards

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ