Recensie Blue Öyster Cult live in N.Y.C. 2012

Facebookrssmail

iHeart Radio is een radioplatform dat o.a. podcasts, live uitzendingen en streamingdiensten aanbiedt sinds de oprichting van het bedrijf in 2008. Tegenwoordig heeft de organisatie al zo’n slordige 850 lokale radiostations onder z’n paraplu, waarvan de twee bekendste gevestigd zijn in New York en L.A. Op 17 december 2012 vierde Blue Öyster Cult (vanaf nu BÖC) in het New Yorkse iHeart Radio Theater het feit dat precies veertig jaar eerder hun eerste album werd uitgebracht. Een thuiswedstrijd voor de in 1967 opgerichte hardrockband, toen nog Soft White Underbelly geheten (Winston Churchill’s bijnaam voor Italië tijdens W.O.II) en sinds 1971 is het BÖC, beide namen bedacht door manager Sandy Pearlman, die met de band het Amerikaanse antwoord op Black Sabbath voor ogen had.

Natuurlijk zijn er in al die jaren vanaf BÖC’s  bewuste eerste lp diverse bezettingswisselingen doorgevoerd, maar de twee belangrijkste “oerleden” Donald”Buck Dharma”Roeser en Eric Bloom (beide op gitaar en nog zeer goed bij stem) hebben het heft nog steeds stevig in handen en dat maakt de band nog steeds erg geloofwaardig. In 2019 kregen de mannen zelfs een nieuw platencontract aangeboden door Frontiers Music met als hoofddoel een nieuw studioalbum dat ergens dit jaar moet verschijnen, vooraf gegaan door drie live cd/dvd’s: ‘Hard Rock Cleveland’, ‘Agents of Fortune Live’ en nu dus ‘iHeart Radio N.Y.C.’ , dat als cd/dvd, blu-ray en dubbel lp op de markt komt.

Het concert werd opgenomen onder aanwezigheid van een zeer select gezelschap dat uit slechts 200 man publiek bestond, veelal genodigden, waaronder Bruce Dickinson. Er wordt een greep gedaan uit de zeer omvangrijke discografie van de band, die 13 studioalbums heeft uitgebracht tussen 1972 en 2001. Logische openingstrack is ‘RU ready 2 rock’ van de ‘Spectres’ lp, gevolgd door een gedegen set die een mooi overzicht biedt van alle BÖC bezettingen. Hoogtepunten zijn ‘Shooting Shark’ en ‘Cities on flame with Rock ‘n’ Roll’, waarin Buck Dharma laat horen dat hij nog steeds een melodieuze topgitarist is met zeer herkenbare solo’s. Natuurlijk ontbreken als afsluiters ook hun twee bekendste nummers ‘Godzilla’ en ‘Don’t fear the reaper’ niet.

Enige minpuntje van het concert is het “kleine zaal effect”, veroorzaakt door de slechts 200 aanwezigen, waardoor het niet echt een live beleving is. Dat mag de pret niet drukken: muzikaal staat de geoliede machine van BÖC nog steeds als een huis. Werkelijk alle arrangementen zijn tot in de puntjes verzorgd en dat smaakt naar meer. Echter, de omvangrijke tour die gepland stond voor 2020 is door de huidige toestand van de wereld in de ijskast beland.

Laten we met z’n allen hopen dat een virus de toekomst van live concerten niet al te lang meer in de weg staat. Voorlopig kun je thuis genieten van deze live opname uit 2012! Waardering: 85/100, Frontiers Music

Tracklist CD, DVD, BR

1. R U Ready 2 Rock
  2. Golden Age Of Leather