Melanie Mau & Martin Schnella – Invoke The Ghosts

Facebookrssmail

Melanie Mau & Martin Schnella krijgen steeds meer bekendheid in het prog circuit, en dat is dik verdiend. Sinds kort is ´Invoke The Ghosts´ uit, dit is het tweede album waarop alleen maar eigen composities te horen zijn. Zelf noemen ze hun stijl akoestische metal.

´Nur Ein Spiel´ start met een vocale solo van Melanie. Daarna komt Martin er bij en vervolgens Simon Schröder. Hun Duitstalige a capella zang is goed verdeel over de koptelefoon. Na een rust volgt een wending. Er zijn diverse laagjes akoestisch gitaar, mooie percussie en leuke details van de bas. De zang gaat soms tegen elkaar in maar de balans blijft. Het tempo in ‘The Beast Is Lurking’ is soms hoog. De klank is niet alleen maar sprankelend, licht of teder zoals je meestal hoort bij akoestische muziek. Bepaalde delen zijn opzwepend en verrassend ‘’zwaar’’  Vlak voor het eind laat Mathias Ruck (op de achtergrond) enkele grunts horen.

Fluiten en vioolspel zorgen voor een vleugje folk in ‘Soulmate’. De balans tussen hoge en lagen tonen is super. De muziek is complex om te spelen, maar tegelijkertijd comfortabel om naar te luisteren. Na een behoorlijk snel stukje lijkt dit nummer te eindigen, maar het is een wending naar een rustiger deel. Je hoort de vingers over de snaren glijden, het geluid is subliem. Het tempo gaat weer omhoog,  even later is het plotselinge eind mooi. Het ingetogen gitaarspel in ‘Where’s My Name’ vormt een prachtige match met de stem van Melanie. Het gaat over vrouwenrechten in het Midden Oosten. Tijdens een instrumentaal stuk zijn er Arabische invloeden. Tempo en volume worden mooi opgebouwd. Op de achtergrond zijn er mooie details van percussie. Ongemerkt zijn er best heel wat laagjes in de muziek. Want je hoort onder andere fluitspel en de Ierse doedelzak. Dit vloeit uit naar een vocal deel, dat met bezieling is gezongen, weer word ik geraakt.

Ook de nummers die volgen hebben verrassende twists and turns. Met vlagen ligt het tempo behoorlijk hoog. De percussie is fantastisch. In een aantal nummers is de cello te horen. Vaak op de achtergrond, zodat het misschien niet meteen opvalt. Het elektrische gitaarspel in ‘Ein Stummer Schrei’ is meeslepend. De onderwerpen van de nummers zijn heel divers, daarom heeft dit album soms de sfeer van een verzamel album. De ene tekst zal je misschien meer aanspreken dan de andere. Een paar nummers, zoals  het sprookjesachtige ‘Das Goldene Königreich (The Virgin Queen)’ zijn in het Duits gezongen, de rest in het Engels. Zang en muziek vormen constant een eenheid. ‘Wholehearted’ start met de heldere zang van Melanie, zij zingt helemaal solo. Steeds komt er weer een stem bij. Tijdens dit a capella nummer valt het helemaal op hoe perfect de stemmen bij elkaar kleuren. De tekst is misschien een beetje zoet, maar wat is er nu mooier dan onvoorwaardelijke liefde?

Het is onvoorstelbaar wat er uit gitaren en percussie gehaald is!  Zelden heb ik een akoestisch album gehoord dat zo ‘heavy’ klinkt. Daarnaast zijn er ook Keltisch elementen, van bijvoorbeeld de bodhrán. De cello smelt over het algemeen samen met het geheel. De intense, emotionele klanken die een cello kan hebben, had misschien soms iets prominenter aanwezig mogen zijn. Er zijn zo veel details en laagjes dat je steeds nieuwe dingen ontdekt. ‘Invoke The Ghosts’ moet zeker even groeien. Stiekem ben ik reuze benieuwd wat Melanie Mau & Martin Schnella in de toekomst nog voor eigen werk uit gaan brengen. Zou er een concept album komen? Maar voorlopig zal ik nog vaak genieten van ‘Invoke The Ghosts’. Ook dit album hebben ze in eigen beheer uitgebracht en is onder andere te koop via hun Bandcamp pagina. (88/100) (Eigen beheer)

Tracklist:

01. Nur Ein Spiel 04:54

02. The Beast Is Lurking 04:19

03. Soulmate 05:29

04. Where’s My Name 06:36

05. Of Witches And A Pure Heart 09:40

06 .Calypso 05:08

07. Red Beard 04:55

08. Ein Stummer Schrei 08:00

09. Das Goldene Königreich (The Virgin Queen) 09:1

10. Wholeheartedly 03:33

Line up:

Melanie Mau: Lead- & Backing Vocals

Martin Schnella: Acoustic Guitars, Electric Guitars, Baritone Guitars, Vocals

Mathias Ruck: Vocals (2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10)

Lars Lehmann: Bass Guitar, Fretless Bass

Simon Schröder: Percussion, Bodhrán (4), Drums (8), Vocals (1, 9, 10)

Guest Musicians:

Jens Kommnick: Uilleann Pipes (3, 4, 5, 6, 7, 9), Low Whistle (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9), Tin Whistle (3, 4, 9), Cello (5, 6, 7, 8, 9), Add. Acoustic Guitar (3, 9), Vocals (9)

Siobhán Kennedy: Vocals (9)

Steve Unruh: Violin (3)

arrangements by: Melanie Mau, Martin Schnella, Lars Lehmann, Simon Schröder & Mathias Ruck

violin arrangement on (3) by: Steve Unruh

celtic arrangements on (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) by: Jens Kommnick

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ