Laens – EVE, Storm is Coming

Facebookrssmail

Een vaderlandse rockopera zonder dat daar de naam van Arjen Lucassen aan verbonden is? Dat is net zo schaars als een Frontiers-release zonder inbreng van Alessandro Del Vecchio. Oftewel, deze ‘EVE, Storm is Coming’ is een aangename verrassing. En al helemaal als het voor mij totaal onbekende project uiterst professioneel en doordacht in elkaar blijkt te steken. Het eind vorig jaar uitgebrachte album blijkt een stukje huisvlijt (of uit de hand gelopen hobby) van de 53-jarige Limburger Hans Lenssen, die dit onder de naam ‘Laens’ de afgelopen vier jaar bij elkaar heeft gecomponeerd en vervolgens in een half jaar heeft opgenomen. De multi-instrumentalist heeft zelf alle demo’s ingespeeld én gezongen, maar heeft voor het eindresultaat er toch maar een club getalenteerde muzikanten en zangers bij gezocht. Het concept behelst de manier waarom de mensheid omgaat met de aarde, waarbij de natuur uiteindelijk zal overwinnen. Oftewel: “Ultimately the greatest threat to humanity is man himself”.

Benieuwd naar wat referentiepunten voor deze ‘EVE’? Ik hoor vooral veel invloeden van Pink Floyd/ Roger Waters, met hier en daar wat Meat Loaf, door de vele vrouwelijke zang toch wat Ayreon en heel in de verte wellicht wat flarden van Queensryche’s Operation:Mindcrime. Lenssen geeft zelf nog Muse en David Bowie als inspiratie op. Het is een prima verzorgd geheel geworden waar geen zanger echt uit de toon valt (of zingt) en de nummers toegankelijk doch afwisselend zijn, zonder al teveel instrumentale krachtpatserij. Helaas is de productie aan de te brave en lichte kant; wat steviger en extra gitaren hadden zowel een vollere sound als ook een puntje meer opgeleverd, maar budgettair zal het plafond wel bereikt zijn schat ik zo in. Het bijna 80 minuten durende album kent veertien songs en acht vaak prachtige intermezzo’s/ verbindingsnummers, zoals een rockopera betaamt.

De midtempo opener ‘Here’s Eve’ zet de toon. Hoewel hij schaamteloos put uit Pink Floyd’s discografie, overtuigt het relaxte nummer zeker. Prima zang en mooi drum- en gitaarwerk geven het verhalende nummer de benodigde glans. Ook de navolgende ‘Digital Life’ en ‘The Void’ zijn fijn luistervoer. De eerste is traag en zwaar, vol drama middels zwaar aangezette orkestrale arrangementen. De tweede valt op door mooi fretloos baswerk en de Gilmouriaanse gitaarsolo’s. Wat experimenteler gaat het eraan toe in ‘Election’ waarop we de nogal matige zang van Hans zelf kunnen horen. Een goede keus dat hij dit slechts sporadisch doet. ‘The Wedge’ heeft een lekkere drive en wederom fijn baswerk van Sander Stappers en mooi gitaarwerk. Jammer dat de drums net te laag in de mix zitten.

Het gaat te ver om alle songs te bespreken. Enkele hoogtepunten die nog volgen zijn het stevige ‘Storm’s a Coming’ en het bombastische ‘Counting Seconds’ (beiden met wat Queensryche-raakvlakken). ‘Doomsday’ start veelbelovend met bijna metalgitaren en zit instrumentaal overtuigend  in elkaar. Echter is de zang wat aan de dunne kant hier. Langste nummer ‘Apotheosis’ (6:47) is met zijn vele keyboardlagen het meest proggy en heeft een mooie opbouw, waarna vioolklanken in ‘Spiritus Quietam’ het album instrumentaal afsluit.

Ik ben verrast door dit ambitieuze werkstuk én heb er van genoten. Nee, als conceptalbum komt hij niet in de buurt van mijn favorieten ‘Operation: Mindcrime’ (Queensryche) of ‘Amused to Death’ (Roger Waters), maar Hans Lenssens hoeft zich hier allerminst voor te schamen. Met een betere productie en hier en daar wat meer aandacht voor de zang was dit echt jaarlijstjeswerk geworden, want song-technisch is het echt goed wat hier voorbij komt. Waar ik altijd moeite heb met het uitzitten van een Ayreon-plaat, was het hier geen enkel probleem om herhaaldelijk de play-knop aan te vinken. Geef Laens een kans en check deze ‘EVE, Storm is Coming’ eens uit! (82/100) (Eigen productie)

LINE-UP

EVA WIJNEN – Vocals
SANDRA PEETERS – Vocals
STEF CLASSENS – Vocals
FRANCIS vd HOFF – Vocals
LUC VAN RENS – Rhythm and lead guitars
SANDER STAPPERS – Bass
ROEL VAN HELDEN – Drums
GERARD GUBBELS – Fretless bass
HANS LENSSEN – Vocals, Keys, Horns and Strings, Additional Guitars

TRACKLIST

1. Here’s Eve (5:58)
2. Digital Life (5:46)
3. The Void (6:48)
4. BS Radio (0:06)
5. Election (4:18)
6. The Wedge (5:54)
7. Gloom part I – Newsflash (0:51)
8. Storm’s a Coming (3:42)
9. Eve the Game (0:19)
10. Doc Allbright (4:03)
11. White Noise (0:39)
12. The Ballad of Eve Carpenter (4:04)
13. Gloom part II – Operation Mindset (0:57)
14. Counting Seconds (6:31)
15. Farewell – The Ballad of Lisa Carpenter (1:32)
16. Come to Me (3:32)
17. Gloom reprise (0:28)
18. A New Order (3:47)
19. Gloom part III – The Showdown (4:23)
20. Doomsday (6:24)
21. Apotheosis (6:47)
22. Spiritus Quietam (2:20)

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ