Kermis in Tilburg, de rollercoaster van Blind Illusion
|Het is een drukke avond in Tilburg want de jaarlijkse, nationaal bekende, kermis is er weer neergestreken. En ondanks dat half het land elders in de zon vertoeft en ondanks het druilerige weer, weten vele mensen zich te vermaken in de kruikenstad. De hoop is dan ook dat vele headbangers de weg naar Little Devil weten te vinden vanavond om zich te vermaken in Rollercoaster die Blind Illusion heet.
Blind Illusion is met hun eigenzinnige prog-achtige thrash altijd een vreemde eend geweest in de “thrash metal bijt” en geeft haar eerste clubshow in Europa weg, pakweg zo’n achtendertig jaar na de oprichting. Waarschijnlijk was het deze band in het verleden niet gegund geweest om mee te groeien met hun collegae uit San Francisco want na maar liefst vijf demo’s (waarvan de derde ‘Trilogy of Terror’ werd geproduceerd door Kirk Hammett) en een redelijk goed ontvangen debuut plaat ‘The Sane Asylum’ werd het verdacht stil rond zanger/gitarist Mark Biedermann en kornuiten.
Met reeds vier langspelers op zak (meer dan Blind Illusion) mag het Indiase Kryptos het veel te schaarse publiek opwarmen. En dat gaat de band goed af. Behalve met een klein smetje op de vocalen speelt de band haar mix van N.W.O.B.H.M. en thrash metal voorzien van een goed geluid. Uiteraard bestaat het grootste deel van de set uit nummers van het in 2016, via het bekende AFM Records, verschenen album ‘Burn Up the Night’ maar men waagt zich ook aan de Judas Priest cover ‘Hot Rockin’’ en materiaal van de in het Westen minder makkelijk verkrijgbare derde album ‘The Coils of Apollyon’ (2012). Kryptos heeft er zin in en dat straalt uit naar het publiek er wordt stevig geheadbangd en alle handen gaan op elkaar of de lucht in na elk nummer. Zanger/gitarist Nolan Lewis kondigt met zijn ruige strot trots aan dat ze ook het voorprogramma van Sacred Reich gaan verzorgen in respectievelijk Eindhoven en Ulft (5 en 6 augustus) en het kwartet speelt tevens op Wacken Open Air, het is deze profs gegund!
Larry Lalonde (Possessed/Primus), Les Claypool (Primus) en recentelijk nog Harald Oimoen (D.R.I.) maakten allen ooit deel uit van Blind Illusion maar dat heeft echter nooit geleid tot een verhoging van de populariteit. Wie kent überhaupt de tweede plaat ‘Demon Master’ uit 2010? Toch is zanger Mark Biedermann met dat ene succesje, het eerder genoemde ‘The Sane Asylum’ uitgegroeid tot een soort cult held. Als Biedermann buiten op straat staat bij Little Devil, zou je hem zo een Euro toewerpen. Getekend door een niet al te prettig leven of juist door een heel snel geleefd leven toont de man met bijna geen ondergebit en vette slierten haar over zijn vleespet oud en onverzorgd. Des te groter is de verassing als de man (inmiddels met vliegeniershelm) een microfoon voor zijn geschonden muil heeft en een gitaar bespeeld…wat een super muzikant.
Na een noisey intro en het losbarsten van ‘Death Noise’ is het duidelijk dat er zowel instrumentaal als geluidstechnisch nog even gefinetuned moet worden maar het is zeker dat er voor de toeschouwers een feest der herkenning gaat plaatsvinden. Parels als ‘The Sane Asylum’, ‘Blood Shower’, ‘Kamikaze’ en het geweldige ‘Smash the Crystal’ passeren de revue en eerlijk gezegd houdt het daarmee op. Juist als het publiek lekker aan het genieten en meezingen is gaat het roer, na enig gitaargeweld van Biedermann en Doug Piercy (Heathen/Anvil Chorus/Angel Witch) om naar onbekend materiaal. ‘Ice Sage’, de YouTube song ‘Race with the Wizard’ en de cover ‘Immigrant Song’ waren een beetje anti climax songs om de avond mee te beëindigen terwijl nummers als ‘Vengeance is Mine’, ‘Vicious Visions’ en het fenomenale ‘Metamorphosis of a Monster’ compleet buiten de set werden gelaten.
De zanger/gitarist die nog excentrieker dan zijn muziek is neemt tijdens het laatste nummer, met gitaar en al een spurt naar de merch booth om samen met zijn fans een leuke avond te hebben. En het blijkt wel dat het een rare kwast is. Elke verkochte cd wordt gesigneerd en de naam van de koper wordt door Mark Biedermann himself, met vóór en achternaam bijgeschreven in “The list of credits”. Deze MMM editie in Little Devil is zoals vaak weer een unieke ervaring geweest, zeker voor degene die in Tilburg zijn blijven hangen want Biederman en zijn gitaar hebben als straatmuzikant de Rose maandag van de Tilburgse kermis nog enig andere kleur gegeven en voorzien van een hardrock tint.