BLAZE BAYLEY – THE REDEMPTION OF WILLIAM BLACK
|Blaze Bayley behoeft geen uitgebreide introductie en dat doen we dan ook niet. Eind oktober verscheen ‘The Redemption Of William Black’ via Blaze Bayley Recordings. In 2016 verscheen het eerste deel ‘Infinite Entanglement’ en in 2017 de tweede ‘Endure And Survive (Infinite Entanglement Part II)’. Met ‘The Redemption Of William Black (Infinite Entanglement Part III)’ is daarmee het derde, en tevens laatste deel van de trilogie reeks, verschenen.
De afgelopen jaren heeft Bayley veelvuldig getoerd en binnenkort zal er ook een heus akoestisch album verschijnen. De zanger viert dan namelijk het 15-jarig bestaan van zijn eerste solorelease en bovendien is het 25 jaar geleden dat de zanger ‘The X Factor’ uitbracht als zanger van Iron Maiden. Dat hij nu het derde deel uit de trilogie release uitbrengt is ook een onderdeel van dit jubileum.
Opener ‘Redeemer’ begint rustig en opbouwend onder een langzaam opvoerende gitaarriff en een spoken wordt dialoog tussen een man en een vrouw. Daarna versnelt het tempo zich van gitaren en drums en zet Blaze Bayley zijn vocals in. Meteen krijg ik de indruk dat Bayley met dit album teruggrijpt naar de sound van ‘The X Factor’. ‘Redeemer’ wordt strak gespeeld met een langdurig instrumentaal onderhoud.
Weet ‘The Redemption of William Black’ daarmee dezelfde kwaliteit te waarborgen als ‘The X Factor?’ Uiteraard ligt het absoluut niet aan de vocale kwaliteiten van Blaze Bayley zelf, want die zijn nog altijd van grote klasse.
Alleen, de sound weet niet heel erg te boeien. Tracks als ‘Are You Here’, ‘Immortal One’, ‘The First True Sign’, ‘Prayers Of Light’, ’18 Days’, ‘Already Won’ en ‘The Dark Side Of Black’ gaan allemaal op hetzelfde tempo en sound verder. Zelfs wanneer er gitaarsolo’s worden ingezet weten deze weinig te boeien. Het enige spectaculaire aan de sound zijn zo nu en dan de spoken wordt dialogen die opduiken tussen de vocalen door. Alleen ’18 Days’ weet de luisteraar te boeien door het gebruik van vrouwelijke vocalen in duet en de muzikale intervallen tussen stevig en rustig tempo. Zelf zet Bayley een mooie, dramatische vocalstijl neer en zingt hij tevens prima in harmonie in duet met de vrouwelijke vocalen.
Op de rustige tracks ‘Human Eyes’, en ‘Life Goes On’ komen de vocale kwaliteiten van Bayley beter tot zijn recht. Onder begeleiding van een akoestische gitaar zingt Bayley de sterren van de hemel met een mooi dramatische vocalstijl. De ballad wordt mooi afgerond met een stukje stevig elektrisch gitaar naar het einde van de song toe. ‘Life Goes On’ heeft qua vocal melodie iets weg van ‘The Show Must Go On’ van Queen. De mooie afwisseling tussen elektrische – en akoestische gitaar maken de track tot een mooie song.
Afsluiter ‘Eagle Spirit’ is een ruim 8 minuten durende compositie en begint eerst weer met een dialoog voordat de stevige gitaren en de vocals zich inzetten. De stevige sound duurt naar gevoel iets te lang voordat een refrein zich inzet en op een gegeven moment zet wel een erg lange gitaarsolo zich in. Gelukkig weet Blaze Bayley de track mooi af te ronden met een rustige gitaarriff onder rustige vocalen.
Op dit album moet Blaze Bayley het vooral hebben van de rustige tracks om zijn vocale klasse tot zijn recht te doen komen. De tracks met een stevige sound klinken iets teveel van hetzelfde, waardoor de verveling gauw toeslaat. Blaze Bayley heeft zichzelf al lang en breed bewezen heeft een prima vocalist te zijn en tevens op eigen houtje uitstekende soloalbums neer weet te zetten. Maar dit album lijkt erg snel in mekaar te zijn gezet. Jammer, dit had niet mogen gebeuren. (60/100) (Blaze Bayley Recordings)
TRACKLIST THE REDEMPTION OF WILLIAM BLACK:
1. Redeemer
2. Are You Here
3. Immortal One
4. The First True Sign
5. Human Eyes
6. Prayers Of Light
7. 18 Days
8. Already Won
9. Life Goes On
10. The Dark Side Of Black
11. Eagle Spirit
LINE UP BLAZE BAYLEY:
Blaze Bayley – Vocals
Chris Appleton – Guitar
Karl Schramm – Bass
Martin McNee – Drums
(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)