An Evening With Knives overdondert de Effenaar met Sense of Gravity
|En daar is album nummer 2! ‘Sense of Gravity’ heet ie en vormt een nieuwe stap in de ontwikkeling van het Eindhovense trio. De grooves zijn nog wat vetter, de riffs nog wat rauwer en waar nodig de melodieën nog wat harmonieuzer. Kortom: An Evening With Knives heeft zichzelf overtroffen met haar nieuwe album. De band viert dat samen met haar fans in een volle Effenaar. “Tout” rockminnend Eindhoven en omgeving heeft zich ondanks de Corona waarschuwingen verzameld in de kleine zaal van de Eindhovense rocktempel.
Souldust
Het spits wordt afgebeten door Souldust, een kwartet uit Eindhoven Rockcity dat naar eigen zeggen Southern stoner metal. Inspiratie vinden de heren in bands als Pantera, Black Label Society en Machine Head.
Hoe klinkt dat live? Nou zo: Beukende drums en grommende bassen leggen het fundament voor de allesverschroeiende gitaarriffs van de gitaartandem. Zanger Jack spuugt de vocalen bijna letterlijk in de microfoon. Het is dreigend, zwaar en rauw. Souldust klinkt strak en overtuigend. Het is dan ook extra bijzonder dat de basgitaar vanavond in handen is van een invaller: Harmen. Stoïcijns als het een echte bassist betaamt speelt Harmen alsof hij de nummers zelf geschreven heeft, zelfs het basintro van het zwaar groovende ‘Ants’ lijkt hem geen enkele moeite te kosten. Het hoogtepunt van de show is het epische ‘Man of Medan’ wat langzaam opbouwt richting een onvermijdbare climax. De snijdende vocalen van Jack doen wel denken aan een jonge James Hetfield.
Souldust heeft nieuwe fans gemaakt vanavond.
An Evening With Knives
En dan is het de beurt aan de feestvarkens van de avond. An Evening With Knives bouwt de spanning nog een beetje op door via de beamer de cryptische tekst “An Evening With Knives presents…..” achter het podium te projecteren. Als de zaallichten uitgaan en de pauzemuziek van de Eindhoven Rockcity dj’s zwijgt wordt de eerder deze week uitgebrachte videoclip van ‘Sacrifice’ vertoond. Een mini speelfilm over hoe een traditioneel gezin kan ontsporen als de dochter aan tafel verschijnt met een An Evening With Knives t-shirt. Als het applaus uit de zaal wegsterft betreden Peter, Ivo en Marco het podium van de inmiddels volgestroomde kleine Zaal van de Effenaar. Het eerste wat in je opkomt wanneer ‘Endless Nights’ wordt ingezet is “sfeervol” de muziek is hard en dreigend, maar tegelijkertijd ook mysterieus en melodieus. De grommende grooves worden ingebed in een muur van gitaar, die afwisselend melodieus en gruizig de sfeer bepaalt. ‘Every Ordinary Day’ is slepend en zuigt je langzaam de maar onweerstaanbaar het nummer in. Marco’s emotionele zang trekt hier de aandacht. De show van An Evening With Knives is een totaalervaring, de meeslepende muziek, maar ook de video’s en de lichtshow dragen daar aan bij, maar bovenal de passie en speelplezier van Ivo, Peter en Marco.
De nummers van de nieuwe plaat klinken live nog net wat vetter en voller dan op de plaat, ondanks dat Marco producer Pieter Kloos bedankt “omdat hij de band beter kan laten klinken dan dat we zijn”. Met name het slow burning ‘Levitate’ dat na een prachtig sfeervol intro voor bas en gitaar als een bulldozer over de Effenaar heenwalst behoort tot de hoogtepunten van de avond. Je merkt wel, en dat is niet raar, dat An Evening With Knives comfortabeler is in de nummers van ‘Serrated’ haar album uit 2018. Zo mondt het epische ‘Fade Out‘ uit in een lange groovende instrumentale jam en groeit het afsluitende ‘Thoughts and Regrets’ uit tot een traag en meedogenloos meanderende groove van bas en drums die samen met de verschroeiende riffs de Effenaar onweerstaanbaar meetrekt in de mysterieuze wereld van An Evening With Knives.
De messen zijn geslepen, An Evening With Knives is in topvorm en klaar om samen met de Belgische post-rockers van Stake de podia van de Benelux te gaan veroveren. Koop die plaat, maar bovenal ga de band live zien.
Fotografie: © Bert Gysemans