Lord of the Lost- Swan Songs III

Facebookrssmail

Op 7 augustus bracht de Duitse dark metalband ‘Lord of the Lost’ het derde deel uit van de serie ‘Swan songs’. De diepe, bijna extreem lage zang van Chris Harms is kenmerkend. De bandleden maken zelf ook deel uit van het  ‘The Lord Of The Lost Ensemble’. Dit ensemble is niet weg te denken uit de ‘Swan Songs serie

CD1

‘A Splintered Mind’ heeft een mooi ingetogen intro. De theatrale zang van Chris wordt ondersteund door een vleugje muziek. De subtiele, maar staccato percussie vormt een prachtige combinatie met de licht klassieke muziek. Ondanks de bijzondere mix van stemkleur en de manier waarop de muziekinstrumenten ingezet zijn, is deze openingstrack toegankelijk.

De melodie in ‘Dying On The Moon’ is vriendelijk. Dit nummer is een ode aan het geloof in jezelf dat je de juiste beslissingen neemt. Dit is een duet met de Amerikaanse singer/songwriter Joy Frost, haar stem vormt een groot contrast met die van Chris. Toch kleuren deze stemmen mooi bij elkaar. Vrij snel heb je de neiging om mee te zingen, dat komt ook door de gestapelde stemmen.

‘Zunya’ is vrij optimistisch van klank, toch is de tekst niet bepaald vrolijk. Er lijkt vertrouwen in de stem van Chris te klinken. De diepe en lage stem van Chris horen we weer aan het begin ‘Unfeel’, zang en muziek worden al snel lichter. Er is regelmatig een wisselwerking tussen de verschillende stijlen en emoties. Details, zoals het akoestisch gitaarspel de achtergrond, geven zeker een meerwaarde. Toch moet dit album groeien, het voelt eenvoudig, maar is best complex.

Het klassieke intro van ‘Deathless’ raakt me keer op keer, de lichte melodie is prachtig. Dan volgt de onvoorstelbare lage zang. Dit vormt een mooi, groot contrast. De volgende transities verlopen over het algemeen geleidelijk, er zijn ontelbare details. Het minimalistische stukje is fantastisch gezongen en gespeeld. De opbouw naar meer volume is prachtig. Chris houdt de emotie op zijn stem. Hij laat horen dat je niet met enorme power hoeft te zingen om te overtuigen. Het einde is minimalistisch maar super.

In ‘Agape’ is het de sobere klank van strijkinstrumenten die mij raken. In de nummers die volgen blijft de emotie in zang en muziek bestaan. Chris laat allerlei emoties horen in zijn stem, de ene keer klinkt zijn diepe stem zwaarmoedig, een andere keer hoor je weer volharding. Maar Chris kan ook breekbaar zingen, meestal met behoud van het ruwe randje op zijn stem. Vooral de droevigere dingen zingt hij intens. Een aantal dingen in de tekst zijn clichématig, maar dat is niet storend.

De woordeloze koorzang geeft een mooie aanvulling op het melancholieke ‘We Were Young’. Er kinkt zeker kracht door in dit koor van 70 plussers.

‘4’33’is een stilte track en dat duurt vrij lang.

CD2

Het klassieke intro van ‘Loreley (Swan Songs III Version)’ is vrij staccato gespeeld, dat ligt in lijn met de zang. De percussie blijft vrij strak, de melodie wordt iets frivoler. Ook nu verlopen de meeste wendingen geleidelijk.

Chris zingt enkele stukjes van ‘Cut Me Out (Swan Songs III Version)’ mooi breekbaar. De minimalistische stukken zijn prachtig. Ook de iets krachtiger gezongen delen komen binnen  Dit nummer is zeer solide opgebouwd, dat zijn bijna alle nummers wel

De percussie tijdens het eerste stuk van ‘My Heart Is Black (Swan Songs III Version)’ is anders dan anders, maar subliem. De drama in muziek zorgt mede voor de mooie structuur.

Als laatste ‘Letters To Home (Swan Songs III Version)’. Het instrumentale  intro is somber. Chris zingt zijn woorden heel laag en een beetje schor. Sommige delen vertolkt hij bijna fluisterend, hier legt hij veel gevoel in. Ook nu worden diverse emoties afgewisseld, zang en muziek zijn constant in harmonie. Het uitgebreide, minimalistische deel is ontroerend. Deze mooie epic heeft een bijzondere opbouw naar het einde.

De geluidkwaliteit is iets te vlak, de vele details en de individuele muziekinstrumenten komen hierdoor minder goed tot hun recht. De afwisseling tussen soberheid in zang en muziek en frivolere stukken is prima, maar er is iets te weinig contrast tussen de hoge en lage tonen. Er mist dus een stukje dynamiek, waardoor de intensiteit deels verloren gaat. De zachter en langzamer gezongen delen zitten boordevol emotie.

Filmisch, theatraal en sober dan zijn de drie steekwoorden van dit album. De melodieuze delen zorgen dat het allemaal net iets luchtiger wordt. Je moet wel in de mood zijn om naar deze dubbelaar te luisteren. Want eerlijk is eerlijk, ‘Swan Songs III’ is best een hele kluif, maar zeker een aangename! Bovendien sluiten dit album aan bij zijn voorgangers.

Als je naar alle drie de albums achter elkaar wilt luisteren, heb je er bijna een dagtaak aan. Maar af en toe moet je jezelf een dag gunnen om naar het hele epos te luisteren. Want dan hoor je uren lang een bijzondere mix van de kenmerkende lage en diepe zangstem, akoestisch (bas)gitaar, diverse strijkinstrumenten, verschillende toetsinstrumenten en niet te vergeten de uitzonderlijke percussie door meerdere percussionisten. (82/100) (Napalm Records)

CD1:

1. A Splintered Mind

2. A One Ton Heart

3. Dying On The Moon (feat. Joy Frost)

4. Zunya

5. Unfeel

6. Deathless

7. Agape

8. Hurt Again

9. Amber

10. We Were Young (met het koor Heaven Can wait)

11. 4’33”

12. Dying On The Moon (Joyless Version)

13. We Were Young (met het koor Heaven Can wait , ZDF Version)

CD2:

1. Loreley (Swan Songs III Version)

2. Morgana (Swan Songs III Version)

3. Black Halo (Swan Songs III Version)

4. Cut Me Out (Swan Songs III Version)

5. In Silence (Swan Songs III Version)

6. Seven Days of Anavrin (Swan Songs III Version)

7. My Heart Is Black (Swan Songs III Version)

8. Letters To Home (Swan Songs III Version)

Line up:

Chris Harms:  Zang, Cello, Semi akoestisch gitaar

Π: Akoestisch gitaar

Class Grenayde: Akoestische bas

Gared Dirge: Vleugel

Niklas Kahl: Percussie

The lord of the lost ensemble bestaat uit:

Lord of the lost bandleden:                                                                                     

Bengt Jaeschke: Akoestische gitaar

Corvin Bahn: Orgel, Harpsichord, Celeste

Maline Zickow: 1e Viool

Felicitas Fischbein: 2e Viool

Ida Luzie Phlipp: Altviool

Miriam Göbel: Cello

Julia C. Pfänder: Contrabas

Daniel Möhrke: Percussie

Henrik Petschull: Percussie

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ