The Pretty Reckless – Death By Rock and Roll
|Taylor Momsen, een naam die tot enkele jaren geleden meer bellen deed rinkelen bij tieners dan bij rockers. Met name haar rol in de populaire Netflix-serie Gossip Girl heeft haar een echte sterrenstatus bezorgd. Echter, na een 15-jarige acteercarrière (ze begon al op haar 4e!) vond ze het tijd om het als zangeres te proberen met haar band The Pretty Reckless. Sommige mensen zijn gezegend met wat meer talent dan een ander, want naast een prima actrice, bleek miss Momsen ook nog over een dijk van een stem te beschikken. En haar meer dan goede looks werkten haar ook niet echt tegen natuurlijk. Dat een dergelijke carrière-move niet altijd goed uitpakt kunnen Johnny Depp, Kevin Bacon of Kiefer Sutherland beamen, maar waar een Jared Leto dat wel lukte, bleek ook Taylor Momsen’s Pretty Reckless per album meer succes te boeken. Met name de tweede ‘Going to Hell’ (2014) had aardig wat succes in de VS, maar ook het prima en wat diepgaandere ‘Who You Selling For’ (2016) deed het terecht prima.
The Pretty Reckless tourde als voorprogramma van Soundgarden op het moment dat Chris Cornell zich in 2017 van het leven beroofde. Dit bleek de aanleiding voor een lange depressie inclusief overmatig drugsgebruik bij Taylor die goed bevriend bleek met Cornell. Maar gelukkig heeft ze zichzelf met deze nieuwe ‘Death By Rock and Roll’ uit het mentale dal geschreven, want het is een mooi en lekker afwisselend volwassen album geworden. Voor wie ze niet kent, denk aan een iets commerciëlere en dus meer mainstream-versie van Halestorm.
De catchy titelsong en eerste single kennen we al sinds mei vorig jaar en dat bleek een aangename kennismaking, want het open nummer luistert erg lekker weg, met dank aan de fijne riff, solo’s én natuurlijk de mooie stem vol power van de pas 27-jarige Momsen. Op het midtempo ‘Only Love Can Save Me Now’ ondersteunen Soundgarden maatjes Matt Cameron en Kim Thayil de band, al heeft dat op het gelikte geluid nauwelijks invloed. De riff is hoogstens iets grungy-er van inslag, maar het is wederom een erg aanstekelijk nummer met een fijne tempowisseling tijdens de wahwah-solo. Wederom een gast op het navolgende, nogal heavy en afwisselende ‘And So It Went’, waar Tom Morello met zijn uit duizenden herkenbare geluid de gitaarsolo mag verzorgen. De hier wat hoger zingende, soms schreeuwende en soms fluisterende Momsen overtuigt op alle fronten, deels ondersteunt door een heus kinderkoor.
Prijsnummer en tweede single ’25’ wijkt met zijn dreigende sfeer en tromgeroffel af van de eerder gebaande paden, maar gaat wellicht net wat te lang door. Maar mooi is het zeker, temeer omdat Taylor ingetogen blijft, daar waar je een uithaal verwacht. Origineel én prachtig nummer derhalve. In het poppy en afwisselende ‘My Bones’ valt de mooi uitgebalanceerde productie van een zekere Jonathan Wyman op. Met name de drums kinken fijn.
Om elk nummer te bespreken gaat wat ver, maar enkele opvallende songs zal ik kort toelichten. Het akoestische ‘Got So High’ zal gaan over haar drugsgebruik in de afgelopen jaren en heeft wat country-invloeden, net als het erg aanstekelijke en uiterst herkenbare ‘Rock And Roll Heaven’ en vooral afsluiter ‘Harley Darling’, die me net iets te licht is eigenlijk. De traag opbouwende en gevoelige ballad ‘Standing At The Wall’ blijkt een echt groeibriljantje, zo mooi. Met het midtempo en wat eenvoudige ‘Witches Burn’ en het spannende ‘Turning Gold’ komen we nog 2 wat stevigere songs tegen op de duidelijk meer ingetogen ‘kant b’ van deze ‘Death By Rock and Roll’. Dat kunstje deed de band ook al op voorganger ‘Who You Selling For’ trouwens.
Het is een mooi, heerlijk wegluisterend en afwisselend album geworden, weer een klasse beter dan de voorganger. Vooral de productie maakt het een feest om naar te luisteren, maar ook de prima geschreven nummers hebben net wat meer diepgang en meer herkenbare hooks gekregen. Zowel instrumentaal als vocaal valt hier weinig op af te dingen. Geknipt voor de radio, dat wel, maar met deze songs ook niet meer dan logisch. Hopelijk kan er snel getourd worden; voor Graspop staan ze al geboekt, maar tijd zal het leren of dat doorgang vindt.
(90/100)(Fearless Records and Century Media Records)
Tracklist
01. Death By Rock And Roll (03:54)
02. Only Love Can Save Me Now (feat. Matt Cameron & Kim Thayil) (05:12)
03. And So It Went (Tom Morello) (04:30)
04. 25 (05:27)
05. My Bones (04:47)
06. Got So High (03:20)
07. Broomsticks (00:39)
08. Witches Burn (04:53)
09. Standing At The Wall (03:58)
10. Turning Gold (04:10)
11. Rock And Roll Heaven (05:12)
12. Harley Darling (04:19)
Line up
Taylor Momsen – vocals
Ben Philips – guitar
Jamie Perkins – drums
Mark Damon – bass