CD van de Week: Mos Generator – Abyssinia

Facebookrssmail

cover_lZanger/gitarist Tony Reed vormt sinds 2000 het hart van Mos Generator. Of de band nu op een laag pitje draaide, opnieuw geactiveerd werd, zoals in 2012 of de hele ritmesectie vervangen werd zoals in 2015, Tony was van de partij. De aanwezigheid van Tony was ook een soort kwaliteitsstempel. Uit alles wat Tony Reed maakt ademt de liefde en aandacht voor heavy rock.

Mos Generator put haar inspiratie uit alle hoeken van de rock, van doom metal tot progressive en van hardrock tot Stoner. De manier waarop Mos Generator duistere doom soulvol weet te brengen doet denken aan de hoogtijdagen van Black Sabbath.

‘Abyssinia’ is het derde album sinds Mos Generator in 2012 uit de motteballen werd gehaald. Het is ook het eerste album in de huidige samenstelling. Dat de band pas sinds 2015 samenspeelt is aan niks te merken. Op ‘Abyssinia’ klinkt Mos Generator als een zelfverzekerd en doelbewust opererend driekoppig rockmonster.

Het album opent met ‘Strangest Times’ waarin Reed over een muur van moddervette riffs bekent: “I’m just a slave of the strangest times I’ve ever known”. ‘You’ve Got a Right’ wordt opgestuwd door donderende drums en pompende bassen. Rauw en “In your face” maar met een geweldige groove. De eerste single van ‘Abyssinia is het catchy ‘Catspaw’. Een manische, opwindende rocker.

‘Easy Evil’ is een van de hoogtepunten van het album. Een nummer dat duister en somber als een stoomwals over je heen dendert, maar in al die duisternis van grote schoonheid is. De ziedende solo voelt bijna als een opluchting. Na ‘Easy Evil’ klinkt het groovy ‘Wicked Willow’ bijna luchtig. Maar ‘Wicked Willow’ is alles behalve een luchtig nieuwendalletje. Drijvend op funky grooves is het een heerlijke rocker die live hoge ogen gaat gooien.

Het intro van ‘As Above So Below’ is prachtig met een gortdroge riff samen met Reed’s emotionele zang. In ‘As Above So Below’ verschuift de focus van het album licht richting psychedelica. ‘Red Canyons’ is misschien wel de meest pretentieloze rocker van het album, maar wat een lekkere riff!

‘There’s No Return From Nowhere’ verdient zonder het nummer überhaupt gehoord te hebben al credits voor de poëtische titel. Met zijn akoestische intro waarvan de riff bijna zonder waarschuwing overgenomen wordt door loodzware pompende riffs, melodieuze breaks en inventieve solo’s vormt ‘There’s No Return From Nowhere’ een epische reis door de duistere dieptes van de doom, en dat in slechts 4 minuten.

‘Time and Other Thieves’ geeft met classic rock grooves weer een beetje lucht na alle zwaarmoedigheid van ‘There’s No Return From Nowhere.

‘Outlander’ is misschien wel de meest vreemde bijt op het album. De slepende ritmes, weelderige orgelpartijen en vooral de harmonische vocalen doen sterk denken aan de seventies rock van Crosby, Stills, Nash and Young. ‘Outlander’ is prachtig gemaakte, intense progrock. Zelfs als de distortion op Reed’s gitaar wordt opgeschroeft voel je de ingehouden spanning die onderhuids blijft maar daardoor zeker niet minder binnenkomt.

Abyssinia is een geniaal album van een van de vaandeldragers van de rock ’n roll. De toon van de plaat is duister en met nummers als ‘Strangest Times’, ‘Easy Evil’, ‘There’s No Return From Nowhere’ en ‘Outlander’ bepaald somber over de huidige tijd.

Dat er nog bands als Mos Generator bestaan, die met passie en vakmanschap zulke geweldige heavy rockplaten maken stemt in ieder geval tot optimisme over de toekomst van de rock ’n roll.

‘Abyssinia’ is een van die verrassende albums waardoor je weer helemaal duidelijk hebt waarom je ooit recensent wilde worden. Of zoals de recensent van Echoes and Dust het uitdrukte: “If you love hard rock then you love Mos Generator, you just may not know it yet”. (9/10)

‘Abyssinia’ wordt in Europa op 15 juli uitgebracht bij  Listenable Records en op 5 augustus in de VS.

photo1

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ