Donnerwetter Day 2017: Vier het leven!
|Donnerwetter is een band die graag over de muur van haar eigen genre heen kijkt. Of de band nu een muzikale samenwerking zoekt met collega muzikanten of dat ze een recordpoging doet. Altijd gaan Rocco Ostermann en kompanen er vol in. Na de albumrelease van hun debuutplaat, ‘Donnerwetter’ in 2014 vestigde de band in september 2015 het wereldrecord van de meeste live optredens binnen 24 uur. Een jaar later, in het voorjaar van 2016, bedacht Donnerwetter iets nieuws. Dat werd Donnerwetter Day. Een dag lang muziek, theater, kunst en ander vermaak door Arnhemse kunstenaars in Luxor Live. Donnerwetter Day 2016 werd een groot succes zodat de band besloot er een vervolg aan te geven. Donnerwetter Day 2017 wordt nog grootser, imposanter en breder dan de eerste editie. Dit jaar is letterlijk heel Luxor Live podium voor Donnerwetter Day, van het hoofdpodium tot de bezemkast in de kelder, overal vinden er performances plaats. Van zaterdagavond half 8 tot zondagmorgen 5 uur zindert Luxor Live van de activiteit.
Dat begint al bij binnenkomst. Voor de deur van de Luxor wordt een varken geroosterd en iedereen die binnenkomt kan aanschuiven voor een homp vlees. “Zodat je gegarandeerd de hele nacht door kunt halen zonder kater”. Eenmaal in de hal krijg je onder strikt medisch toezicht van de verpleegsters een portie dopamine toegediend. Waarna je klaar bent om jezelf onder te dompelen in de wereld van Donnerwetter. Een van de eerste hoogtepunten van de avond is het muziektheatergezelschap BOT. Het podium is afgeladen vol met de meest vreemdsoortige instrumenten, stampende laarzen, zelfspelende accordeons en omgebouwde dorsmachines. De machinale, ambachtelijke ritmes worden gecombineerd met poetische teksten vol recht voor z’n raap dramatiek. Boven het podium is een hoogwerker gebouwd waarop een kunstenaar plaatsneemt die gedurende de show van iedere band die het grote podium betreedt een kunstwerk maakt geïnspireerd door het optreden van de band. Deze werken worden in de loop van de avond in de grote zaal tentoongesteld. Zo schildert Jelle bijvoorbeeld een abstract werk over het publiek bij BOT. Indieband Jellephant and the Phantoms wordt verbeeld in kleurrijke lappen stof.
Dé eregast van Donnerwetter Day is niemand minder dan Donald Trump, The Donald heeft zijn drukke golfweekend in Florida onderbroken om “Arnheim Great Again” te maken. Ongeïnteresseerd en vooral ongenuanceerd praat hij de avond aan elkaar. Maar Donnerwetter Day is meer dan alleen optredende bands. In de kelder kun je in een peepshow live meekijken naar het rock ’n roll backstage leven van de sterren van de avond. Een deur verder krijg je positieve feedback van Automatic Sam’s Pieter Holkenborg, gewapend met gitaar en buizenversterker.
De bovenzaal puilt letterlijk uit wanneer de Blonde Jongens en Tim gekleed in strakke t-shirts en hotpants hun muzikale fantasieën botvieren. Dit leidt tot een vrolijke blues over het slaan van vrouwen tot een uitdagende buikdans van een zestal heren. Het hoogtepunt van de avond is uiteraard toch de show van de aanstichters van het festijn. Donnerwetter speelt een thuiswedstrijd in een bomvolle grote zaal. Als dan ook Torre Florim en Vedran Mircetic van De Staat het podium betreden gaat het dak eraf. De heren spelen samen een tweetal, speciaal voor de gelegenheid geschreven nummers die sterk het watermerk van De Staat dragen. Na een korte ombouw keert een deel van Donnerwetter terug op het podium, aangevuld met leden van Raw Flowers, Birth of Joy en de Bruurkes. Thee Hammer noemt zichzelf een “Improviserend beukorkest” en dat dekt precies de lading. Aangevoerd door meesterdrummer Bob Hogenelst van Birth of Joy wisselt Thee Hammer schijnbaar moeiteloos tussen jazzy dwarsfluit en beukende riffs op 3 gitaren. Thee Hammer speelt slechts 1 nummer maar weet dat met onnavolgbare improvisatie uit te strijken tot een half uur, zonder dat de verveling toeslaat.
Crying Boys Cafe combineert zeer uiteenlopende stijlen van folk tot jazz en van disco tot gospel dat heel rustig, bijna melancholisch begint maar uiteindelijk ontlaadt in muzikaal sterke, dansbare nummers. Met als belangrijke troef de charismatische en energieke zanger Jasper Hupkens die enthousiast gebruik maakt van de ruimte op het grote podium.
De Rotterdammers van J.C. Thomaz & The Missing Slippers spelen vuige punk rock & roll tussen het publiek en met twee drummers wiens energie tot ver buiten de deuren van Luxor reiken, zetten zij de zaal in vuur en vlam. Echt zo’n band die doet verlangen naar rokerige, zweterige donkere zaaltjes waarbij ze je op pure adrenaline door de nacht de ochtend in weten te stuwen.
Voor Electric Company, de band die geboren werd op de Herman Brood Academy in Utrecht. de toch niet makkelijke taak om na deze muzikale uitbarsting als laatste het grote podium te betreden. Maar met dezelfde overgave en speelplezier veroveren zij met hun psychedelische indie pop net zo makkelijk het publiek dat onvermoeid gretig is naar meer.
Het is hartverwarmend om te zien dat het druk is in de Luxor, dat Arnhem dus massaal uitloopt voor Donnerwetter Day. Er is kennelijk een publiek dat zich niet laat leiden door publiciteit of rages. Maar dat oprecht geïnteresseerd is in nieuwe muziek, onorthodoxe optredens, verrassende samenwerkingen en Achterhoekse humor. Donnerwetter Day is overweldigend en vertrouwd tegelijk. En het mooiste is dat Donnerwetter Day 2018 al is aangekondigd voor 24 maart 2018.
Fotografie: Ariane van Ginneke