Raw Flowers maken een groot feest van hun albumpresentatie
|Oerkroeg Schiller in het Achterhoekse Aalten is het podium waarop de Raw Flowers hun tweede album ‘No Times Like The Present’ presenteren. Voor de Raw Flowers is het vanavond een thuiswedstrijd. De band heeft haar wortels in de Achterhoek. Gitarist Paul Diersen en frontman Lawrence Mul – die een gemeenschappelijke liefde voor garage, classic rock, protopunk en murder ballads delen – richten Raw Flowers in laat 2012 op. Liedjes met elementen uit die genres moeten er komen. Zo geschiedde. In 2014 bracht de band haar eerste titelloze album uit vol melodieuze, intense rock ’n roll. In 2017 komen de Raw Flowers terug met ‘No Time Like This’ waarop de band weer een grote stap zet. Oftewel: “melodieus gitaarwerk vervlochten met de verhalende vocalen. Soms onderhuids, dan weer meedogenloos in je gezicht. Een rauw divers geluid geoogst uit ‘the melting pot that’s called rock ‘n roll’.” Zoals de band het zelf zegt.
Esk-Esque
Het blues-duo Esk-Esque komt uit Arnhem. Nou ja, daar wonen William van Giessen en Menno Romers inmiddels al een tijdje. William speelt gitaar, zingt en bespeelt de kickdrum terwijl Menno de muziek inkleurt met zijn bariton-sax. De heren hebben het podium aangekleed met een metalen ketelconstructie die ze de “Moonshine-Machine” hebben gedoopt. Een grill waarin een plastic berggeit aan het spit hangt te draaien en een vreemd mechaniek met een fietswiel waarover later meer. Volgens de bio van de band is de muziek van Esk-Esque “ongekookte blues alsof ze rechtstreeks uit de katoenvelden komen lopen.”
Hoe dat klinkt horen we gelijk in het openingsnummer: ‘Brother’, een gruizige gitaar, stampende kickdrum en bluesy licks op de sax afgetopt met een in whisky en sigaren gedoopte stem. De nummers van Esk-Esque gaan over tragisch verlopen liefdes of onbeantwoorde verliefdheid, maar zijn door het enthousiasme van met name William nooit treurig. Bij ‘The River Rhine’ heeft het eerdergenoemde fietswiel een hoofdrol, Esk-Esque heeft het tot nu toe de “Velotar” gedoopt. Een samentrekking van fiets en gitaar. In de ballade over de rivier vertolkt de Velotar het geluid van de rivier met de passerende schepen terwijl de sax als een misthoorn klinkt. De smerige blues van ‘You And The Devil’ en de aanstekelijke reprise van ‘Brother’ in de toegift zijn de hoogtepunten van een verrassende bluesshow.
Raw Flowers
In de aanloop naar de show van de Raw Flowers kiest dj Erik met veel gevoel voor het verleden ‘Funky Street’ een nummer van die andere Flowers uit de jaren 80, the Fatal Flowers. Schiller is volgestroomd wanneer Lawrence, Paul, Ilja en Raymond het podium betreden. Er gaat een luid gejuich op als de band ‘The Ride is Over’ inzet. Een prachtig voorbeeld van de Raw Flowers anno 2017: Intense gitaarrock met referenties naar the Doors. Het fundament wordt gelegd door het krachtige drumwerk van Ilja Vaags en de soepele baspartijen van Raymond Grevink. Paul Diersen kleurt de melodie in met inventieve gitaarpartijen en de heerlijk rauwe stem van Lawrence Mul doet de rest. Het knappe van de Raw Flowers is dat ze nummers maken die zich na één keer beluisteren al in je hoofd nestelen alsof ze er altijd al geweest zijn.
De nadruk van de show ligt uiteraard op het nieuwe album met nummers als ‘Cosmic Fugazi’ dat klinkt als de Golden Earrings uit de jaren zestig. Of het bluesy ‘Wild Enough’ dat door Lawrence wordt aangekondigd als “Un chanson d’amour extraordinaire”. Toch is het intense ‘Semper Fi’ uit 2016 een eerste hoogtepunt: Intense sixties rock, prachtige samenzang en een meeslepende groove. Het mooist van de avond hebben de Raw Flowers tot het laatst bewaard. De heerlijke sixties vibe van ‘1985’ wordt gevolgd door de energieke rock ’n roll van ‘Knock ‘Em Down’, een ideale plaat om uren op te cruisen in een cabrio. Afsluiter ‘Blue Stained Brother’ is misschien wel het allermooist van de avond. Een slepende groove, meeslepend en intens en dan die prachtige stem van Lawrence die Jim Morrison naar de kroon steekt. Op de langzaam wegstervende gitaarriff verlaat de band het podium. Hartstochtelijk klinkt de roep om een toegift. Natuurlijk komen de Raw Flowers terug. Lawrence is gewapend met een fles champagne waarmee hij het publiek op een champagnedouche trakteert. Na drie nummers, waaronder het prachtige en übercatchy ‘On the Origin’ is het dan toch echt afgelopen en kan de afterparty losbarsten.
Fotografie: Xavier Teerling, Ariane van Ginneke