The American Highway Suite – Darklands and Strange Days

Facebookrssmail

The American Highway Suite is een Engels samenwerkingsverband tussen Doug Woods and Colin Powell. In de iOS ‘wereld’ is Doug Woods een bekende naam. Hij heeft veel demo’s gepost op The Sound Test Room. Hierdoor zijn Doug en Colin met elkaar in contact gekomen. Beide mannen kunnen goed overweg met iOS devices. (=iPads, iPhones, iPods). Daarnaast bespelen ze ook echte instrumenten. Doug is bassist en drummer. Colin speelt op echte (bas)gitaren. Voor keyboards en drums gebruikt hij de iPad. Deze mannen runnen verschillende projecten in verschillende stijlen. Ieder project heeft een andere naam. Met ieder project hebben ze diverse digitale albums uitgebracht. Alles bij elkaar zijn er dit twaalf stuks, in iets meer dan twee jaar tijd! Deze mannen zitten dus boordevol inspiratie. Ze sturen elkaar hun ideeën voor een track via Drop-box heen en weer. Zo ontstaat er na verloop van tijd een nieuw album. Voor hun project ‘The American Highway Suite’ mag ik hun jongste album ‘Darklands and Strange Days’ beoordelen.

‘Beware of the road’ heeft een sferische start. Het heldere geluid loopt een aantal keer heen en weer in de koptelefoon. De cimbalen klinken iets te vlak. De opbouw van deze openingstrack is interessant. Er is een goede balans tussen de echte en de fictieve instrumenten. Al snel ben ik niet meer bezig met de vraag of het wel of geen echte instrumenten zijn. Of dat ze oneerbiedig gezegd “uit een doosje komen”. Ik luister met plezier naar deze openingstrack.

Het kraken in ‘Approaching Darklands’ is duidelijk de bedoeling en ondersteunt de mysterieuze sfeer. Weer loopt het geluid diverse keren heen en weer. Als je met koptelefoon luistert, voel je het geluid bijna heen en weer gaan. Leuke ervaring. Na een wending wordt er stukje bij beetje meer muziek toegevoegd. Hierbij worden redelijk wat herhalingen gebruikt. Toch zijn er diverse veranderingen binnen de muziek. Sommige zijn verrassend. Seventies georiënteerde rock wordt afgewisseld en/of vermengd met de elektrische sound. Dit levert niet alleen een bijzondere mix van stijlen op, maar tegelijkertijd worden er verschillende decennia door elkaar gehusseld. Vlak voor het einde keren de mysterieuze klanken terug.

In de nummers die hierna komen is de balans tussen de iOS devices en echte muziekinstrumenten meestal goed. Al kan ik me voorstellen dat sommige prog heads zo nu en dan de warmte missen die echte muziekinstrumenten kunnen bieden. Af en toe lijken er geluiden van verschillende computerspelletjes aan toegevoegd te zijn. Deze, en andere geluiden, zetten je oren op scherp. Op andere momenten is de muziek weer ontspannend. Zo wordt je op een leuke manier verrast. Het tempo van de meeste tracks varieert over het algemeen van heerlijk rustig tot en met mid tempo. Tijdens ‘The Crossing’ merk ik dat ik iets mis. Maar dat wordt goed gemaakt tijdens
‘Strange Days’ waarin heerlijk gitaarspel een tijdje de boventoon voert.

In het eerste stuk van ‘The End of the Road’ wordt het drumritme steeds herhaald. Er komt variatie van allerlei geluiden. De wending naar fantastisch gitaarspel is verrassend. Daarbij hoor je enkele aanslagen van de toetsen. Nu heeft de muziek nu een rustgevend karakter. Dan komen er ritmische en krakende geluiden bij. Dit vormt een bijzonder combinatie waar menigeen misschien aan moet wennen. Deze laatste track eindigt met tedere pianoklanken.

Doug en Colin brengen twee werelden samen. Die van de iOS devices en de echte instrumenten. Dat doen ze best goed. Want ook de elektronisch klinkende muziek is melodieus. Dat houdt het luisteren aangenaam.

(76/100, Eigen beheer)

Tracklist:
1 Beware of the road – 04.34
2 Approaching Darklands 10:09
3 I Saw a Ghost on the Lightning Road 13:26
4 She Dances Alone at the Red Moon Saloon 02:54
5 The Crossing 04:19
6 Strange Days 04:43
7 Meet the Girls from the Razor Blade 8 05:10
8 They Came from Somewhere Else and Wanted to Eat Our Brains 09:59
9 The End of the Road 08:18

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ