The Five Hundred – Bleed Red

Facebookrssmail

The Five Hundred is een vijfkoppige Metalcore band uit Notthingham, Engeland en brengen met het album ‘Bleed Red’ hun debuut uit via het label Long Branch Records. Al eerder verschenen twee EP’s ‘Winters’ (2015) en ‘The Veil’ (2017), beiden via het label London Road Records. Beide EP’s konden rekenen op lovende recensies en door te touren met enkele grote namen (Napalm Death, Fear Factory, en zelfs onze eigen Nederlandse Textures) Heeft de band het geluk gehad om daarmee wat bekendheid te werven onder het Metalcore en Grindcore publiek.

De band begint meteen met de titeltrack ‘Bleed Red’ en opent gelijk met screams, welke later worden afgewisseld met zang en melodieus gitaarwerk. Wat direct opvalt is de Linkin Park – achtige productie op deze track: melodieus, lekker in het gehoor liggende gitaarwerk, afgewisseld met screams en zang die goed in elkaar verlengde liggen.

Daarna gaat de band meteen door met de single ‘Smoke & Mirrors’, welke begint met een stevige Bass line en gitaarwerk. Net als het titelnummer zijn de vocalen op de track een goede afwisseling van screams en zang zonder dat dit gaat vervelen. Echter vraag ik mij af of deze track wel zo’n goede singlekeuze is geweest. Het gitaarwerk is minder melodieus dan op de track ‘Bleed Red’, en zou misschien een betere singlekeuze zijn.

Bij ‘Buried’ treedt dit keer het drumwerk meer naar de voorgrond en lijkt het gitaarwerk iets meer naar de achtergrond te verdwijnen om de zang wat meer naar voren te laten komen. De poging is in elk geval geslaagd, want ‘Buried’ is een lekkere track. Tevens kent deze song een sample van een sprekende Winston Churchill als bridge. ‘Oblivion’ begint met een doom klinkende gitaarriff en een keyboard sound, waarna de stevige gitaren goed doorpakken.

De tracks ‘The Noose’, ‘Reclusive’ en ‘Seduced By Shadows ‘hebben dezelfde opbouw in zowel vocaal als in de muziek. Melodieus gitaarwerk als intro, eerst de zang, daarna de screams. Voorspelbaarheid dreigt hiermee op de loer te liggen, maar door de ijzersterke productie blijft het album nog wel overeind staan.

‘The Narcissist’ kent een piano en viool intro, wat het album een verrassende afwisseling geeft. Ook wanneer de gitaren en screams het weer overnemen blijft de track super om naar te luisteren. Tijdens het refrein wordt er gebruik gemaakt van een keyboardsound om de variatie er duidelijk in te houden. ‘I Am The Undead’ is de laatste stevige track, waarin de band nog een keer alles uit de kast halen om de luisteraar ervan te overtuigen wat ze in hun mars hebben, voordat ze het album afsluiten met het rustige ‘Circles’. Het enigste jammere aan deze afsluiter is dat deze abrupt eindigt met een kort stukje screams onder stevige drums en gitaren. Wat mij betreft hadden ze de gehele track beter mid-tempo kunnen houden met alleen zang.

De productie zit goed in mekaar, waarbij de bandleden duidelijk goed geluisterd hebben naar Metalcore companen als Parkway Drive, Linkin Park, P.O.D., en Asking Alexandria. Hier en daar klinken sommige tracks wat voorspelbaar, maar dat mag de pret zeer zeker niet drukken. Het album staat in alle opzichten als een huis en is een mooie aanwinst voor de liefhebbers van bovengenoemde bands. Met dit album heeft de band het in zich om een plekje te veroveren op een groot festival. Misschien voor volgend jaar op onze eigen Fortarock om 15.00 ofzo? (80/100) (L0ng Branch Records)

Tracklist Bleed Red:

1. Bleed Red
2. Smoke & Mirrors
3. Buried
4. Oblivion
5. The Noose
6. Reclusive
7. Seduced By Shadows
8. The Narcissist
9. I Am The Undead
10. Circles

Line Up The Five Hundred:

John Eley – Vocals
Mark Byrne – Guitar
Paul Doughty – Guitar
Andy Crawford – Bass
Liam Perez – Drums

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ